0 1998 visningar

23 svar

Torkad svamp på ICA?

Susanne E

20 feb 2007 kl. 14:18

Hittar inte tråden nu, men för någon/några vecka/veckor sedan fanns det funderingar om den torkade blandsvampen från ICA (?) innehöll Kantarell. Någon (var det Bo E?) hade köpt och tyckte sig se den, vilket var märkligt för många, även mig, då den inte lämpar sig så bra som torkad.

Nu föll det sig så att jag hamnade på en kurs med en person som arbetar på just det företaget. Han intygade att de faktiskt blandar i Kantarell ibland, men just för att det bara var “ibland” så skrev det inte det på innehållsförteckningen. Det var en fråga om tillgång också.

Men Bo E hade så rätt så! Kantarell finns i påsarna (ibland…)

Så var det mysteriet löst!
(Phu! Det var skönt) ;-D

0

Bo i Örebro

20 feb 2007 kl. 16:40

Nej, jag har inte sett någon torkad blandsvamp.
Det jag sett är tydligt märkta påsar med svart trumpetsvamp, karl-johan och “gul kantarell”! Problemet för mig var att identifiera vad som avsågs med “gul kantarell” och att namnen även var angivna på italienska.
Forumet hjälpte mig att identifiera de “gula kantarellerna” som gulröd trumpetsvamp med härledning från italienska till latin, skulle jag tro, då många på forumet besitter goda kunskaper i detta språk.

Din blandsvamp finns säkert oxå, men har gått mig förbi.

0

cicki T Belgien

20 feb 2007 kl. 16:44

Hur mycket kostar den torkade Karl-Johan på ICA? Skulle vara kul att jämföra med priset här.

0

Charina

20 feb 2007 kl. 16:55

1300:-/kg lite drygt dessutom..

0

Gula

20 feb 2007 kl. 17:26

Å herregud!! Det som finns gratis i skogen!!!?!! Det är ju rena lyxmaten!!

0

Susanne E

20 feb 2007 kl. 17:39

Hmmmm…om det inte var Bo E, vem var det då? Minns ingen???

0

gunhild

20 feb 2007 kl. 17:52

0

Gula

20 feb 2007 kl. 17:53

Sida sex bakåt! Bo i Örebro!! Rubriken torkade kantareller (eller nånting sånt…)

0

gunhild

20 feb 2007 kl. 17:54

Om man saluför torkad svamp måste man inte då skriva ut vad som finns i påsen?

0

Susanne E

20 feb 2007 kl. 17:59

Ja, just den var det! Tack Gunhild! Det var Totte som hade hittat dalasvamp i sin affär. Ja, ja..då var det inget mysterium att lösa då...
:-)

0

cicki T Belgien

20 feb 2007 kl. 18:35

Här i Belgien får jag betala 3 Euro för 25 g torkad K-J från Italien vilket gör cirkus 1100kr/kg. Lyxmat, visst, men det bevisar ju att vi är inte ute och skrotar i skogen för inget! Dessutom får vi frisk luft, motion och lisa för själen. Vilket gym kan erbjuda samma vinst?

0

Totte Gbg

20 feb 2007 kl. 20:49

Nästa gång jag kollade texten på denna torkade svamp på Hemköp stod det gul kantarell…

0

per d

20 feb 2007 kl. 23:27

såg torkad toppmurkla från frankrige på salling för några dagar sedan till 4000 kr kg, danska kronor !!! år 2000 plockade jag ca 20 kg färsk vikt här i det nordjyske !! snart är säsongen här !!

0

Erna Henriksson

21 feb 2007 kl. 00:28

Hej. Ni som funderar på den blandsvamp som Dalasvamp levererar till ICA. Naturligtvis överensstämmer innehållet alltid med förteckningen. D.v.s. Trattkantarell, Karl-Johansvamp, Rödgul Trumpet och Kantarell.
Med vänlig hälsning
Erna Henriksson, Dalasvamp

0

per d

21 feb 2007 kl. 08:14

erna, det måste vara snudd på bedrägeri att blanda i torkade kantareller då dessa är helt oätliga i torkad form ! att göra sådant visar bara att ni knappast är ett seriöst företag !

0

Morgan

21 feb 2007 kl. 08:31

Torkade kantareller är inte oätliga. Det hela handlar om hur de anrättas. Att kasta ned dem i vatten och sen använda dem som vanligt fungerar inte särskilt bra, men det finns flera andra metoder.
Att låta dem dra i grädde ca. 1 dygn fungerar utmärkt, beskan försvinner. Man kan även lägga dem i olja mm.
Man får testa sig fram och vara öppen för nya sätt att använda det naturen bjuder på.

0

per d

21 feb 2007 kl. 08:59

men så bra då morgan. men då borde ju det där halvsuspekta bolaget som säljer torkade kantareller i sin blandsvamp upplysa på förpackningen om att kantarellerna i påsen skall sorteras bort och behandlas med grädde eller olja !!

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 10:05

Vad bra att Dalasvmp själva svarade på funderingarna! Företaget har med stor sannolikhet provat och tycker att det är ok med torkade kantareller. Och som vi känner till sedan förut per d: Vi har alla olika åsikter. Och det är ju helt valfritt om man vill köpa den eller inte.
:-)

0

Totte Gbg

21 feb 2007 kl. 10:24

Jag undrar om jag nu vågar säga detta utan att starta en jätte lång slinga….men varför står det då gula kantareller på förpackningen när det heter kantareller..???

0

per d

21 feb 2007 kl. 14:05

därför att företaget som säljer den torkade svampen är några amatörer och bluffmakare som saluför något som inte är ätbart och till och med gör det under falsk och felaktig varubeteckning !

0

Bo E

21 feb 2007 kl. 15:56

Nja…vi har ju i den förra debatten redan konstaterat att “gula kantareller” syftar på gulröd trumpetsvamp, men det blir ju inte precis seriösare av det!

Tydligen är det inga språkvetare som designat förpackningarna!

0

Totte Gbg

21 feb 2007 kl. 16:12

Jo men om det nu är ett svensk företag det här Dalasvamp, då kan det ju ta till sig detta att det inte ska stå gul utan bara kantarell…de är ju här och läser våra inlägg…

0

Bo E

21 feb 2007 kl. 16:17

Hoppas de följer rådet!

De förpackningar jag såg var troligen italienska och det får väl i så fall vara ett utslag av språkförbistring att kjalla gulröd trumpetsvamp för “gula kantareller”!

Eller är det så illa att det är tvärtom, alltså ett svenskt företag som packar för export till Italien?

Hursomhelst är det väl helt klart att “gula kantareller” är dialekt eller “folkmun” som absolut inte bör användas i seriösa sammanhang!

Sen är det väl ok om ens mormor säger “trattisar, gulisar eller höstkantareller” rent privat!

0

Morgan

21 feb 2007 kl. 19:58

Rätt där Bo!
Men att idiotförklara alla som råkar säga eller skriva “gula kantareller” som vissa gör är ju bara för mycket!!

Live in peace and unity!

=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone