Hittar inte tråden nu, men för någon/några vecka/veckor sedan fanns det funderingar om den torkade blandsvampen från ICA (?) innehöll Kantarell. Någon (var det Bo E?) hade köpt och tyckte sig se den, vilket var märkligt för många, även mig, då den inte lämpar sig så bra som torkad.
Nu föll det sig så att jag hamnade på en kurs med en person som arbetar på just det företaget. Han intygade att de faktiskt blandar i Kantarell ibland, men just för att det bara var “ibland” så skrev det inte det på innehållsförteckningen. Det var en fråga om tillgång också.
Men Bo E hade så rätt så! Kantarell finns i påsarna (ibland…)
Så var det mysteriet löst!
(Phu! Det var skönt) ;-D
Nej, jag har inte sett någon torkad blandsvamp.
Det jag sett är tydligt märkta påsar med svart trumpetsvamp, karl-johan och “gul kantarell”! Problemet för mig var att identifiera vad som avsågs med “gul kantarell” och att namnen även var angivna på italienska.
Forumet hjälpte mig att identifiera de “gula kantarellerna” som gulröd trumpetsvamp med härledning från italienska till latin, skulle jag tro, då många på forumet besitter goda kunskaper i detta språk.
Din blandsvamp finns säkert oxå, men har gått mig förbi.
Kanske det här inlägget du menade?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=46793&fnr=1&sok=torkade&Start=0&Offset=50&ipos=1
Här i Belgien får jag betala 3 Euro för 25 g torkad K-J från Italien vilket gör cirkus 1100kr/kg. Lyxmat, visst, men det bevisar ju att vi är inte ute och skrotar i skogen för inget! Dessutom får vi frisk luft, motion och lisa för själen. Vilket gym kan erbjuda samma vinst?
Torkade kantareller är inte oätliga. Det hela handlar om hur de anrättas. Att kasta ned dem i vatten och sen använda dem som vanligt fungerar inte särskilt bra, men det finns flera andra metoder.
Att låta dem dra i grädde ca. 1 dygn fungerar utmärkt, beskan försvinner. Man kan även lägga dem i olja mm.
Man får testa sig fram och vara öppen för nya sätt att använda det naturen bjuder på.
Vad bra att Dalasvmp själva svarade på funderingarna! Företaget har med stor sannolikhet provat och tycker att det är ok med torkade kantareller. Och som vi känner till sedan förut per d: Vi har alla olika åsikter. Och det är ju helt valfritt om man vill köpa den eller inte.
:-)
Hoppas de följer rådet!
De förpackningar jag såg var troligen italienska och det får väl i så fall vara ett utslag av språkförbistring att kjalla gulröd trumpetsvamp för “gula kantareller”!
Eller är det så illa att det är tvärtom, alltså ett svenskt företag som packar för export till Italien?
Hursomhelst är det väl helt klart att “gula kantareller” är dialekt eller “folkmun” som absolut inte bör användas i seriösa sammanhang!
Sen är det väl ok om ens mormor säger “trattisar, gulisar eller höstkantareller” rent privat!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.