Det senaste året har man knappast kunna läsa en mellansvensk lokaltidning utan att tvingas läsa om jägare som förfasar sig om våra i mångas ögon kära rovdjur. Det handlar bara om en enda sak- att fylla frysen! Skaffa en mindre enegisnålare frys, elller skjut en räv eller grävling, eller några kråkor då det kliar för mycket i avtryckarfingret. Om det fortfarande finns plats kvar i frysen kan man ju alltid skjuta några gräsänder eller varför inte en svan?
Hur djävla dum i huvudet får en jägare vara? Hur kan man låta sin tax eller drever springa lös i skogen när man är fullt medveten om att det förekommer varg i trakterna.
Dessutom är vår nuvarande vargstam totalt sönderavlad/inavlad. Skjut av alla dessa djur, och ersätt varje skjutet djur med ett nytt med friska gener!
Ja, räv och grävling stoppar man knappast i frysen.
Räven blir väl skinn för nån marknadsförsäljare och grävlingen har jag hört att man gör rakborstar av.
Det borde vara antikt kuriosa som inte kräver nån större årlig avskjutning.
Vargskinnspälsar är stora och tunga, känner faktiskt en som äger en dylik.
Knappast heller en nutida säljande produkt.
Vad gör man förresten med lodjuren?
Förutom att stoppa upp dem för nåt naturmuseeum?
Tycker nog att rovdjursjakt över lag borde minskas till ett minimum för skydd av fårfarmer t ex.
Tyvärr så blir antagligen lodjurens päls till nåt som korkade människor vill ha på sej.
Jägare (iaf de allra flesta) verkar vara blodtörstiga fullblodsegoister.
Ok, en och annan trevlig har jag stött på men de är nog rödlistade.
I min roll som etappledare på Sörmlandsleden har jag haft ett antal kontroverser med jägare tyvärr.
Jag har just ätit en jättegod köttgryta med sandsopp och grönsaker. Köttet kom från en älg som skjutits av en jägare. Jag tycker också att helstekt hare eller tjäder med gräddsås är jättegott och tänker inte ge mig in i er debatt. Jag äter hellre vilt nedlagt av jägare än importerat kött från affären.
Jag har träffat många jägare i skogen utan problem.
Hej!
I vargtäta områden har vissa vargar pejl så att jägarna ska veta var de kan släppa sina hundar, men det är inte alltid det stämmer.
Här i Gullspångstrakten är det två fårägare som slutat med får efter vargangrepp.
En markägare kom ut och såg att tackorna halvlevde, rovdjuret hade tagit de fetaste delarna på fåren juver bl.a man trodde att det var björn, men efter dna analys visade det sig vara varg, troligt hade den hoppat in över elstängslet.
15 stycken miste livet hos den ena markägaren och tolv hos den andra.
Det finns en bok som en man skrivit den heter Vargmannens testamente, personen som skrivit har studerat vargens förekomst i Sverige sedan den etablerade sig här, han har tagit reda på det mesta bl.a hur man tror att föryngring kan ha gått till, tyvärr var den utlånad på biblioteket, har inte läst den själv.
Det finns köttjägare och naturjägare brukar jag säga.
Köttjägare ställer bara till oreda i områden där det fungerat tidigare mellan markägare som inte jagar.
Att jägare är en bra tillgång när vilt eller tamdjur har blivit påkört av bilar är det inte många som tänker på.
Det är inte alla poliser som har den typen av licens på vapen, och långt är det mellan poliser.
Telefonen kan ringa kl 02.00 på natten från polisens sambandscentral och meddela att det är trafikskadat vilt och då är det bara för de som anmält sig frivilligt och står på en lista som blir uppringd att gå upp och ta med sig spårhund och lampa och ut och söka, för att förkorta lidandet för djuret.
Numera får jägaren reseersättning, tidigare var det helt ideéllt, och köttet tillfaller alltid markägaren, vilket många gånger kan vara en person som inte är jägare, snacka om att jägarna är köttjägare.
Många personer har så förutfattade meningar om jägare, ibland jägarna finns många fantastiska naturmänniskor som värnar också om viltet och jagar med förstånd.
Till Bo R läs vargmannens testamente!
Mvh Elisabeth
Mer om rovdjur gå in på
http://www.de5stora.com
http://www.vargreviret.com
http://www.hellefors.se
Sista länken är det en sida som heter Glesbygdsbefolkning FÖR rovdjur.
Människor som lever i samklang med rovdjuren och många av dom är även t ex fåruppfödare.
Där finns ett antal länkar till flera intressanta sidor om rovdjur.
Sista länken blev fel.
http://www.rovdjur.nu heter länken numera
Ursäkta
sagt av elisabeth “Det finns en bok som en man skrivit den heter Vargmannens testamente, personen som skrivit har studerat vargens förekomst i Sverige sedan den etablerade sig här, han har tagit reda på det mesta bl.a hur man tror att föryngring kan ha gått till, tyvärr var den utlånad på biblioteket, har inte läst den själv. “
vargmannen måste vara väldigt gammal, förmodligen äldre än vargen i skandinavien då han tydligen studerat den sedan den etablerade sig i skandinavien. min mening är att rovdjur har minst lika stor rätt att vara här som vi har !!
Jag håller med dig Per att rovdjuren har lika stor rätt att var här som du och jag men när det etablerat sig en grupp individer och antalet blir för många på en liten yta då tycker jag att man kan förflytta eller reglera antalet med avskjutning.
Vargen angrips av skabb också precis som räven gjorde Alfa honan som bodde på andra sidan sjön där jag bor dog i rävskabb och hennes kull med ungar gick samma öde till mötes, men det är många år sedan.
Förra året kom det fyra vargar över isen, tyvärr så var det inte jag som såg dem utan en granne.
Här har det inte bedrivits någon tjuvjakt tack och lov, som det har gjorts i norra Värmland.
Det låter spännande Elisabeth! Och bra att det inte tjuvjagas!
Märkte att du bor bredvid Skagern; gubben och barnet gjorde en 3 dagars tur till häst runt sjön, förra sommaren. Dom tyckte det var jättefint där och hade härliga bilder med hem!! Dom visste nog inte om vargarna, lika bra det… ;)
Jag är vegetarian sedan 20 år tillbaka, och tycker inte man skall äta kött överhuvudtaget.
Idag finns det ingen anledning what so ever att äta kött.
Vi är tillräckligt upplysta i detta samhälle vi lever i för att förstå att vi inte kan ta oss rättigheter att mörda hur som helst. Individer som har precis lika stor rätt att leva som du och jag.
Det finns INGET som rättfärdigar att man mördar i dagens samhälle. Vare sig det är “människor” eller djur.
Och ni som äter kött men inte skulle kunna mörda för det, jag uppmanar er att gå med en “mördare” i skogen och själva får uppleva denna “naturupplevelse” och på nära håll få se hur dessa idioter fäller sina byten och sedan sprättar upp dem under ståhej och ryggdunkanden.
Dessa “människor”, ofta män som inte fått göra lumpen och hamnat i hemvärnet istället, eller som mördat djur sedan barnsben, alltså sådana som inte sträkt sig hela linan ut och dödat “människor”. Jag kallar dem skjutglada idioter, för det är egentligen vad det handlar om i slutändan. Man vill döda!
Så detta romantiserande om att få en fin naturupplevelse mm kan ni glömma. Den sk jägaren vill bara ha en levande varelse att skjuta på. Förhoppningsvis skjuter de även i år på varandra.
Jag instämmer med per d angående vargens berättigande och även med Animal Lib. trots att jag inte själv har det starka karaktären att avhålla mig från kött. Fast helst KRAV-kossa eller vilt ska det vara!
Jag instämmer även med er som har den nyanserade uppfattningen att det finns bra och dåliga jägare…för så är det garanterat inom alla kategorier människor…det finns ansvarsfulla och goda individer och oansvariga elaka typer…tyvärr!
Jag var tydligen inte tillräckligt tydlig i mitt första inlägg eftersom det uppstått vissa missförstånd. För det första vill jag klargöra att jag har ett stort förtroende för de flesta jägarna, dock ej de fega kräken som ringer anonymt och hotar en till livet För att man uttryckt sin empati för våra rovdjur i lokaltidningen. Om någon känner sig träffad av denna anklagelse kan du ju höra av dig till mig. Du kan redan ikväll höra av dig till mig. Valet är ditt, antingen skjuter du en rovdjurskramare på fläcken eller så sätter vi oss ned på en sten i skogen och diskuterar detta över en mugg kaffe.
Dom släpade med sig egna hästar, två islänningar! Jag rider inte, har bara “servat” dom tidigare när dom stod i ett annat stall. Och fjordingar har vi nästan in på tomten, grannen har en och en granne längre bort har också en!!! Fina!! Ja det var väldigt vackra bilder dom kom hem med (från Skagern) fin natur och det såg lugnt och skönt ut. Och alla dom träffade hade varit trevliga också. Det var ju en arrangerad tur så dom hade övernattningar och mat på vissa ställen. Kanske du också är inblandad i verksamheten??
Hej!
Jag är inte engagerad, men en kompis till mig har övernattning.
Kronkärr heter det, de har egna hästar och får, bor alldeles bredvid sjön.
Jag bor en bit från ridleden nedanför den gamla kyrkan från 1300 talet som en kille tände på år 2001
http://www.sodrarada.se finns det mycket att läsa om projektet och om hembygden.
Lena vid Kronkärr är förresten de enda som har kvar sina får och de har sluppit vargangrepp.
Ha en bra dag.
Hälsningar från Elisabeth
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.