0 678 visningar

13 svar

Vilken dyna?

Johan

21 feb 2007 kl. 14:07

Det här är väl björkdyna, även om den inte växer på en björk?

0

Tony S

21 feb 2007 kl. 15:39

Det skulle jag också gissa på.

0

Bo E

21 feb 2007 kl. 15:43

Oj, ett nytt släkte eller?

Vad är en dyna?

Är det ett annat släkte träsvamp än tickor?

0

Hans v E

22 feb 2007 kl. 17:10

Dynsvamparna är inte bara ett annat släkte än tickor. De tillhör också en annan familj, ja t.o.m en annan ordning, nämligen sporsäcksvamparna. Bland dem finner vi dels skålsvampar och murklor, dels kärnsvampar. Till de senare hör dynorna, men även nästingar, gömmingar m.m.

Jag tror din svamp är en nästing av familjen Diatrypaceae, men klarar den inte “ända fram”.

0

Totte Gbg

22 feb 2007 kl. 17:40

Vad är kärnsvampar?

0

Hans v E

22 feb 2007 kl. 17:57

Kärnsvampar är svampar vars fruktkroppar är perithecier.

0

Gula

22 feb 2007 kl. 18:07

Det du Totte!!!

0

Totte Gbg

22 feb 2007 kl. 18:15

Ja får fråga vidare för jag förstod inte svaret, svårt ord,  menar du att i Sporsäcksvampar ingår bla murkla, till kärnsvamparna dynorna. Är det rätt uppfattat?

0

Totte Gbg

22 feb 2007 kl. 20:06

Jag har letat och hittad mig ett svar tror jag, där de pratas om lavar…

Fruktkroppar är perithecier:

Perithecier är urnlika bildningar, vanligen insänkta i bålen eller i vårtlika upphöjningar, med en trång öppning.

Är jag rätt ute?

Även här får jag mig en förklaring…http://www2.nrm.se/kbo/krypt/poronia/poronia3.html.se

0

Peritthecier

Joachim Krumlinde

22 feb 2007 kl. 20:15

Det här är inte alledeles lätt att reda ut, men sporsäcksvamparna indelas i olika ordningar, vars fruktkroppar har lite olika namn.
Hos skålsvampar och murklor heter de apothecier, och sporerna bildas utanpå fruktkroppen.

Hos kärnsvampar (som dynor och gömmingar) kallas fruktkropparna perithecier, sporerna bildas inuti dessa.

Sedan finns det också pseudothecier, men jag är inte den som är kompetent att utreda allt detta utan får hänvisa till litteraturen. Om du har Ursnings gamla bok om Kryptogamer från 40-talet, så finns där en enkel översikt, som håller än i dag.

0

Peritthecier

Totte Gbg

22 feb 2007 kl. 20:25

Tack för detta svar, då förstår jag bättre! Detta var intressant!

Nej tyvärr har jag inte Ursnings bok, du kan inte scanna in bilden o lägga ut den här?

0

Peritthecier

Joachim Krumlinde

22 feb 2007 kl. 21:40

Ursing hette han, jag fick in ett n för mycket.
(Var är mina glasögon? jag hittar dom inte).

Nej, jag kan inte scanna från boken om jag inte river ut sidan och det vill jag inte. Men det ska helst läsas i ett sammanhang ändå.  Det går nog att låna Ursing på biblioteket och just avsnittet om ascomyceter är fortfarande mycket läsvärt.

0

Peritthecier

Totte Gbg

22 feb 2007 kl. 22:07

Jahaja då fick även jag in ett n för mycket fast med glasögon ;)

Ska kolla på biblioteket tack för tipset…

0

Peritthecier

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:34

Mycket nytt att lära!

Tack, alla experterna!

Än så länge är det nog bara murklorna och skålsvamparna jag greppat någorlunda av de ovan nämnda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone