0 943 visningar

19 svar

Växter

Johan

21 feb 2007 kl. 14:09

Växer överallt i granskogen. Men vad är det? Någon som vet?

0

Gula

21 feb 2007 kl. 14:21

Blåbärsris ???

0

Evus

21 feb 2007 kl. 14:45

Jag tror som Gula, att det är blåbärsris. :-)

0

Tina Nordberg

21 feb 2007 kl. 14:49

Du kanske menar det vita. Det är snö.

0

Bo E

21 feb 2007 kl. 15:51

Gissar att det är avlövat blåbärsris.
Har du aldrig gått i samma skog om sommaren?

Hmm..jodå snötäcket växer oxå just nu. Det ska visst komma mer till helgen.

0

Johan

21 feb 2007 kl. 15:54

“Har du aldrig gått i samma skog om sommaren?”

Jodå, jag brukar dock inte plocka blåbär. Utan bladen blev jag villrådig.

0

Totte Gbg

21 feb 2007 kl. 15:55

Blåbärsris plockar jag hem sent på hösten o har som dekoration i tex en tulpanbukett…det blir fint…

0

Johan

21 feb 2007 kl. 15:56

Nu vet jag däremot var jag kan hitta blåbär.

0

Gula

21 feb 2007 kl. 15:59

Blåbärsris är väldigt fina i kransar också!! Fast utan bär….

0

Bo E

21 feb 2007 kl. 16:00

Ja, tänk så lätta frågor det kan dyka upp.
Men har man inte tänkt på att blåbärsriset tappar bladen om vintern så ser det ju faktiskt rätt underligt ut med dessa gröna “fingrar” som spretar upp ur snön.

Mycket allmänt där jag vistas i alla fall!

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 18:02

tänk vad man lär sig, inte visste jag att blåbären tappade bladen på vintern. Gör lingonriset det också?

0

Evus

21 feb 2007 kl. 18:07

Nej lingonris tappar inte bladen på vintern. Dom innehåller nå´t ämne som gör att dom inte fryser. Glykol kanske…nej jag vet inte vad det heter.

Blåbärsris brukar jag plocka framåt vårkanten, dom går i blom när dom kommer in. Jättefint!

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 18:15

Tack för upplysningen och tipset. Tyvärr har vi inga lingon här men båbär det finns.
när vi nu pratar om växter, ställ en kronärtsskocka i vatten, snart kommer det upp knallila blommor.

0

Evus

21 feb 2007 kl. 19:13

Hej igen cicki.
Man kan även låta"kockan” ligga framme torrt, så öppnar den sig varteftersom med lila “rufsor”
Sen kan man ha den nästan hur länge som helst. Typ som en eternell. Vackert.

0

Karin Z, Västerås

22 feb 2007 kl. 09:16

Blåbärsblad ger ett jättegott örtte! Blanda i lite blåbär också så blir det extra gott.

0

Växter Johan

gunhild

22 feb 2007 kl. 09:37

så här ser dom ut när dom blommar, som du ser kommmer blommor och blad nästan samtidigt

0

Växter Johan

Bo E

22 feb 2007 kl. 15:59

OJ…såna har jag inte sett! Hur lång blomningstid har de?

Kan va så att man inte går till skogs just den perioden????

0

Blåbär Bo

gunhild

22 feb 2007 kl. 18:28

Skojar du eller? Här kan du läsa på i vilket fall.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/vacci/vaccmyr.html

0

Växter Johan

gunhild

22 feb 2007 kl. 18:30

Min bild av blommande blåbär tog jag när jag var ute och plockade murklor så det var nog tidigt på våren.

0

Växter Johan

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:38

Ja, enligt länken kan de ju blomma till juni.

Det är nog så att jag inte rör mig så mycket i blåbärsskogen på försommaren utan mer i hagar och lövskog.

Efter midsommar brukar jag börja kolla uppåt granskogen.

Ska ta en sväng förbi mina säkra blåbärsmarker i maj och se om det blommar då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone