0 208 visningar

13 svar

Gott Nytt År!

Michael Krikorev

1 jan 2005 kl. 04:45

Mitt i allt mörker vill jag passa på att önska er alla ett Gott Nytt År! Jag har försökt att sammanfatta mitt 2004 i en årskrönika med bilder som nu äntligen är klar:

http://2004.toxino.com/

0

Bo Reyer

1 jan 2005 kl. 09:19

Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året, men du var lite sen med kantarellpremiären!
Min vana trogen avnjuter vi de första i midsommarhelgen och de sista färska på julafton.

0

Bo Reyer

1 jan 2005 kl. 16:47

I mitt svar i morse missade jag en stor detalj. Förlåt !!!
Jag och många andra mykofagaster är väldigt tacksamma för detta forum.

0

Lena

1 jan 2005 kl. 23:22

Gott Nytt År. Härliga bilder. Tack för hemsidan!

0

Evus

2 jan 2005 kl. 20:52

Hej Michael.
Vilka trevliga bilder och vad roligt att få lite “ansikte/kött på benen” på webmastern som står bakom denna fina sida.  Hum, vi trampar visst i samma marker. Våra “ställen” är skogarna mellan Bornsjön och S-tälje. Och jag har också jagat larver och annat smått och gott med min klass vid Brosjön. Som sagt mycket trevligt att se dina bilder.
Jag önskar också alla ett riktigt Gott Nytt År och mina tankar går till de drabbade av den fruktansvärda katastrofen i Asien.

Eva i Norsborg

0

Michael Krikorev

2 jan 2005 kl. 23:04

Tack för all respons! Kul att bilderna kan glädja någon.

0

Birgitta D

3 jan 2005 kl. 20:18

Hej
Vilken trevlig årskrönika.
Jag håller nog också på att bli gammal. Bilderna på rosorna var underbara

0

Irene

5 jan 2005 kl. 10:20

Alltid trevligt med tillbakablickar som förgyller den långa transportsträckan mellan svampsäsongerna.
Den lilla soppbebisen var fantastisk!
Jag önskar ett Gott Nytt År till alla svamptokar!

0

Stig L

9 jan 2005 kl. 00:24

Tack Michael för fina bilder och trevliga kommentarer. Rosor och svampar kan som du visat vara underbart vackra men på olika sätt.

0

Hans v. E.

9 jan 2005 kl. 22:25

Grattis till fantastiska bilder! Den “misslyckade” bilden av Mycena concolor är ju ett konstverk utan like med sina pastellfärger på vitmossan och frost- eller daggkänslan. Att hättorna sett sina bästa dagar förtar inte bildens skönhet ett dugg. Verpan är väl ändå från 2003?! Babysopp har jag också två fynd av, från sidan av gamla stubbar. Din är väl ändå Karljohan. Mina ska jag titta närmare på. God fortsättning.

0

Michael Krikorev

12 jan 2005 kl. 11:58

Tack igen för all respons!

Det var tydligen många som hade den sista bilden på frostnupna hättan som favorit. Precis som Hans påpekade så var jag kanske mest missnöjd med att hättorna inte var i bästa skick och att jag bara fann två fruktkroppar, men bilden har nog sina kvalitéer ändå.

Till Hans: Bilden på Verpan är från 2004. Jag var där någon vecka efter din första fyndrapport 2003 och letade men fann inget då, vilket gjorde det extra kul att hitta den året efter.

Jag har ingen aning om vad babysoppen kan vara för art, och jag har ännu inte mikroskoperat den. Den ska finnas undanstoppad i herbariet någonstans, och jag lovar att återkomma om jag kommer fram till något.

0

Bo E-son

12 jan 2005 kl. 14:08

God fortsättning och stort tack för denna hemsida!

Intressant och lärorik för alla oss som vandrar i skogarna och söker svamp!

0

Bo E-son

12 jan 2005 kl. 14:17

Vad gäller “babysoppar” så har jag funnit några sådana genom åren. Ine vanliga direkt men de förekommer, trodde först att de var en egen art.
Av resonemanget här förstår jag nu att det kan uppstå “miniexemplar” av olika arter.
Finns det någon känd förklaring till varför en stor svampart som Karl-Johan utvecklar såna miniexemplar i sällsynta fall?

0

Bo E-son

24 jan 2005 kl. 12:33

Hej igen!
Vill bara påpeka att denna hemsida är fantastiskt snabbmanövrerad jämfört med de flesta jag varit på.

Tack igen & god fortsättning!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone