0 421 visningar

37 svar

Rester...

Gula

21 feb 2007 kl. 16:23

....blir det till middag idag. Måste joxa ihop pasta och skinka och ????  Kanske det lilla som blev kvar av champinjonsåsen?? I ugnen???

0

Charina

21 feb 2007 kl. 16:27

Gratäng!!Fyll ut med frysta grönsaker..

0

Gula

21 feb 2007 kl. 16:39

Tack Charina! Får “raida” frysen och se vad jag hittar :) !

0

Bo E

21 feb 2007 kl. 19:20

Oj, är matsnacket på gång igen!

Javisst, ikväll blir det fiskmiddag hos mig.

Lax är ett tips…vi får se vad som erbjuds i fiskdisken!

0

Totte Gbg

21 feb 2007 kl. 19:27

Jag var lat i dag, kycklinggryta, med wookadegrönsaker i en färdig köpt karibisk soppa med bulgur till, sådär ok blev det….

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 19:30

fuskade, igen…, det blev färdiga Croque Monsieur.

0

Gula

21 feb 2007 kl. 19:40

Och nu är resterna uppätna!! Hittade inget passligt i frysen (utgångna datum…) så jag stekte lök och skinka, blandade med pastan, tillsatte par matskedar tapenad och mördade tomater; ost på och in i ugnen. Det blev jättegott!!!

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 19:55

“mördade tomater”, har det nåt med Scan och veganer att göra?

0

Gula

21 feb 2007 kl. 20:00

Ja. Dom mördar ju växter, LEVANDE varelser och äter upp dom… tycker det går att jämställa med djur! Jag är MYCKET mån om mina små växtbebisar!!!!

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 21:16

För att gå ett steg längre, så är det väl frukterianer som anser att man “mördar” frukter och grönsaker om man skördar dem. De äter således bara det som ramlat ned själv från trädet och “dött”. Först då fritt fram att äta alltså!

Man skulle kunna krångla till allting hur mycket som helst, om man inte som jag ska ha mat när jag är huuuungrig!
;-)

0

Gula

21 feb 2007 kl. 21:23

Ja jösses vad dom hittar på!!! Så dom magraste och eländigaste människorna man ser nu på vintern är frukterianer??? Det är ju lite dåligt med fallfrukt just nu….( -20, 1 grader här just nu….) Dom kanske går i affärerna och fäller ner, så där i misstag liksom , lite frukt från lådorna…Eller också är det massbegravningar av frukterianer varje vinter…Vilken tur att man inte har hakat på nån sån trend!!!

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 21:44

Ja, mat är mat och frukt är frukt. En go middag med potäter och stek, de e grejer för goa tjejer!

..hoppas det finns någon bra middagsrestaurang i Sthlm, så det inte bara är trendmat
;-D

0

Gula

21 feb 2007 kl. 21:57

Ajaj, det blir till att leta! Att man inte bara i misstag går in på nån Frukteria ;-D

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 22:38

Bäst att googla kanske?...så man inte behöver åka hungrig hem :-D.

0

Gula

21 feb 2007 kl. 22:44

Vad tänker du googla på?? Biff??? eller smarrig sthlmsresteurang??? I Stockholm behöver man nog inte gå omkring hungrig!

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 22:53

Haha! Ja, “biffar i Gamla stan”  kanske! Och hungrig behöver man nog inte vara där. Var det NORDENS restaurangtätaste stad Stockhom var?

0

Gula

21 feb 2007 kl. 23:09

Ja. Och jag tror den står sig mycket bra mot vilken annan europeisk stad som helst!!! Så för EN kväll kan det nog vara större problem att välja än att hitta!

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 23:14

Det blir nog inga problem ;-)

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 23:19

Fast när det gäller musslor slår nog Bryssel (eller mina) det mesta!

0

Gula

21 feb 2007 kl. 23:25

Ja Bryssel är en riktig matälskares plats!!! Menar du att ni har aggressiva musslor där??? Slår det mesta???

Nu var det närmast krogtätheten det var fråga om och som gammal Söderböna så vet du nog hur det ser ut i Sthlm!!! Man kan inte gå många meter utan att snubbla på en krog!!

0

Susanne E

21 feb 2007 kl. 23:28

Det kan jag tänka mig ! Såg ett program på tv om musslornas betydele där och det traditionella tillagningssättet. Såg härligt gott ut! Skulle gärna testa. Kanske du har något bra recept?

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 23:53

ja Gula dom slåss men sen får dom lite av min sås på sig och då håller dom käft!

0

cicki T Belgien

21 feb 2007 kl. 23:55

ja Susanne, titta under recept så har jag kokat till nåt

0

Rester...cicki T

Susanne E

22 feb 2007 kl. 07:08

Tack cicki, det ska jag testa! Har aldrig ätit musslor ihop med svamp :)
Det var det där märkliga att äta dem ihom med pommes frites och majonäs som jag minns från tv..udda kombination här, men som en nationalrätt i Belgien.

0

Susanne E

Trumpelisa

22 feb 2007 kl. 10:31

Min favoritkrog i Stockholm heter Rendez Vous och liger på Apelbergsgatan. Deras Surprise du chef är kanon. (Apelbergsgatan är en lite uppförsbacke som börjar vid blomsteraffären Weibuls, där Palme mördades)

0

Trumpelisa

Gula

22 feb 2007 kl. 10:36

Måste man beställa bord där??  Det är fredagkväll imorron !

0

Susanne E

Trumpelisa

22 feb 2007 kl. 12:05

Det är nog säkrast. Telefonnumret är
08-411 51 41. Du kan alltid kolla deras hemsida http://www.rendez-vous.se

0

Susanne E

Trumpelisa

22 feb 2007 kl. 12:06

PS, íngen bantarmat precis :o))

0

Bo E

22 feb 2007 kl. 15:57

Inga rester efter gårdagens laxkotletter i alla fall.
Kryddade med basilika och lite hackad chili med vitvinsås o ris till.

Det blev gott i alla fall…

Just nu är det inga svampar i maten.

Jag är inte så förtjust i de gamla unkna chsmpinjonerna i ICA-hyllorna.

Varför har de alltid en så unken doft jämfört med självplockade?

Är det så att de inte tål frakter och lagring?

0

Gula

22 feb 2007 kl. 16:03

Konstigt Bo, hos oss är dom vanligen frächa och DOFTAR svamp! Kanske är dom “medelålders” hos er ??
Ikväll ska jag titta på Go’kväll 18.15 när Maud Onnermark lagar passionsfruktssabayon; receptet lät väldigt gott!!!

0

Bo i Örebro

22 feb 2007 kl. 16:21

Nej, jag har faktiskt aldrig känt en fräsch doft från en ICA-champinjon.
Däremot är shiitakesvampen helt ok.
Den enda odlade jag accepterar!

Nej, jag anser det ganska meningslöst med odlad champinjon…doftat SVAMP, jovars, men doftar inte alls CHAMPINJON!

Sen har jag faktiskt lite överdrivet känsligt luktsinne, på gott och ont ibland…

0

Trumpelisa

Susanne E

22 feb 2007 kl. 18:59

Tack för tipset! Ska kolla hemsidan. Franska köket tackar man ju inte nej till :-)

0

Trumpelisa

Birgitta D

22 feb 2007 kl. 23:20

Jag tycker faktiskt att färska affärschampinjoner är helt ok att ha i en sallad.

0

Trumpelisa

Gula

22 feb 2007 kl. 23:28

Ja det är absolut inget fel med dom odlade när dom är så fräscha som dom jag köpte härom dagen!!! Ibland sparas dom för länge i affären och då varken smakar eller luktar dom gott! Och man kan ju aldrig jämföra med svamp från skogen, dom har ju helt andra betingelser. Annars är shiitaken min favorit också i butiken !!

0

Gula o Birgitta D

Trumpelisa

23 feb 2007 kl. 07:16

Va? Antar att champinjonpratet inte är riktat till mig, eller har jag skrivit nåt i sömnen ;o)

0

Birgitta D

23 feb 2007 kl. 08:53

Trumpelisa mitt inlägg var som svar till Bo i Örebro. Jag kollade inte vad som tod i överskriften.

0

Trumpelisa

23 feb 2007 kl. 08:58

Jag förstod nästan det. Ville bara retas lite…....

0

Bo i Örebro

24 feb 2007 kl. 13:23

Alla har ju sin lukt och smak.

Ikväll blir det restaurang för min del.
Har alldeles för uppbokat schema för att tänka på matlagning.

Men i morrn blir det en lugn o fin söndagmiddag hemmavid.

Man önskar lite vinterskivling att spetsa middan med…men det är väl att hoppas för mycket!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone