Om det nu är så att det kommer att bli varmare klimat framöver kommer vi ju troligtvis att liksom den här säsongen kunna plocka svamp kanske fram i slutet på januari. I alla fall här i Bohuslän.
Men vad händer annars? Finns det svampar som kommer att försvinna för att det blir för varmt klimat? Kommer vi kanske att se fler svampar av någon sort? Och kommer då eventuellt de att tränga ut några svampsorter? Jag antar att det oxå hänger ihop med hur skogarna kommer att förändras av eventuell klimatändring.
Någon som har några teorier?
Hej, Lena
Jag kan tänka mig att nya svamsorter kommer att spridas norrut, om vädret blir varmare och det dyker upp nya ädellövträd i våra skogar. Skogen är ju oftast en produktionsskog med få trädsorter, som det inte finns so stor motsvarighet av söderut.
Jag gick in i en tysk svampsida häromdagen och var fascinerat av hur många olika och annorlunda sorter det fanns. De tog upp inte enbart matsvampar. Jag vet inte hur heltäckande den var. Kändes som en privat sida. http://www.pilzbestimmung.de. So visst kan det dyker upp nya roligheter.
Forskarna är långt ifrån eniga om de långsiktiga följderna av växthuseffekten. Det handlar om allt ifrån en ny istid till medelhavsklimat i Skandinavien…
Men om det nu är så att vi får ett varmare klimat med gröna vintrar och torra, varma somrar, kommer vi säkert att hitta fler värmekrävande arter, först saprofyter som trattskivlingar, fjällskivlingar, champinjoner och liknande - men också fler vedlevande arter på träden.
Våra sydliga granskogar kommer troligen att bli stressade av för kort vilotid, med risk för uttorkning och försämrad motståndskraft mot parasitangrepp.
Mykorrhizasvamparna följer naturligtvis värdträden.
De arter som trängs ut först, borde ändå bli högfjällsarterna, i takt med att skogen klättrar längre upp mot fjälltopparna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.