0 134 visningar

5 svar

Stor förödelse i Kronoberg

Stefan i småland

12 jan 2005 kl. 09:09

Det är med stor bedrövelse jag konstatera att svampsäsongen i år kommer att vara förstörd. Lördagkvällens storm i sydsverige har skövlat mellan 40-90% av skogen i vårt län. Jag har ännu inte vågat mig ut för att inventera mina svampställen pga olycksrisken men mina förhoppningar är inte stora. Jag vet att det kan kännas lite lyxigt att klaga över en förstörd svampsäsong i kronoberg när skogsbönder har förlorat miljardbelopp som inte ersätts från försäkringen och de boende inte kommer att få telefon, vatten och el på flera veckor. Det är kaos!
Jag återkommer med ny rapport när jag vågar mig ut i skogen.

0

Evus

15 jan 2005 kl. 15:57

Hej Stefan.
Det är verkligen hemskt det som hänt och jag tycker så synd om er alla som blivit drabbade på alla sätt av denna hemska katastrof.
Varma tankar från Eva

0

Stefan

17 jan 2005 kl. 09:54

Tack Eva.

0

Annika

17 jan 2005 kl. 10:27

Jag har tänkt mycket på dem som drabbats av stormen.Alla vi som älskar att gå i skogen o plocka svamp vet vilken stor betydelse det har, både fysiskt och mentalt. Finns det något som är mer rogivande? Så jag tycker att man kan få vara bekymrad även för detta! Jag hoppas att några svampställen är intakta!

0

Ona Janzon

24 jan 2005 kl. 14:27

Jag är en av dem som varit utan ström och vatten i 2 veckor. Först nu har jag varit ute och kollat “mina” svampställen. Där jag förra året plockade mängder av trattkantareller, i en riktig storskog, ligger träden fällda, likadant utmed skogsvägarna där kantarellerna trivdes. Men jag undrar om det kommer att finnas mycket stenmurklor istället, jag plockar visserligen inga murklor, men tycker om att se dem!

0

Bo E-son

24 jan 2005 kl. 17:36

Risken är väl at skogsvägarna kommer att bli såpass uppkörda av skogsmaskiner som ska ut och röja vindfällen att det varken kommer murklor eller kantareller under nästa sommar.
Här i Nerike i mellansverige där jag bor har det talats mycket för återinförande av häst i skogsarbetet de senaste veckorna. Här är ju förödelsen inte alls lika stor som söderut.
Men om det finns skogar som röjs med “hästkraft” så tippar jag att trattkantarellerna klarar sig bättre än om det körs runt i mossig mark med skogsmaskiner.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone