brukar jag plocka på några år gamla markberedda sandiga steniga hyggen Dom växer i skadad markyta.
Toppmurklan däremot kan växa i barr och lövskog parker och dikeskanter, jag har hittat den i utkanten av min tomt intill några buskar, kanhända har vi bränt där nån gång.
Stenmurkla
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga och tycka, men svampguiden skulle vara ett mkt trevligare ställe för oss om du ägnade tid åt annat.
Jag tycker det är okey att ha åsikter, men du är tamigfan en av de obehagligaste personer jag träffat på i detta forum.
Kan du inte göra de flesta en tjänst och bara lägga ned?
Vilken j*vla sandlåda bara för att Nina ställde en fullt vettig fråga…
Ni har aldrig funderat på att ni kanske skrämmer bort nytillkomna besökare….
Förresten, vill ni ha någon att spotta och sparka på här ute i “sajberspejsen” så gör det på mig, det biter ändån inte. Skona dom oskyldiga…
Och vem är du som dök upp ur intet och vitftar med pekpinnar samt en osedvanligt dålig stil? Signaturen Morgan har funnits länge här, så vem är du CL, som kliver in och dömer över huruvida andra ska uttala sig eller inte? Ny? Eller törs du inte skriva under din tidigare signatur? Usch!! säger jag bara!!!
Behåll gärna dina åsikter för dig själv om du är ute efter att förstöra stämningen på det här f.ö. trevliga forumet.
Morgan! Fortsätt skriv :-)
Haha, nä Bo, i den här tråden märker vi inte ord, bara dålig stil ;-)
Jag har plockat på samma kalhygge i samma traktorspår flera år i rad. Så kolla du samma ställen som i fjol. Lönar sig säkert! ...Synd att du har jäktigt på en lördag…men det är som tur inte svampsäsong än :-D
Tack
Då blir det att leta på murkelstigarna i år oxå, . och under rotvältan så klart!
Där var de minst knytnävstora!
På stigarna mer som en tummetott!
För övrigt har jag och en kompis lagt våra murklor på samma tork och när vi ätit dem ska jag återkomma med rapport.
Jo, idag är det mycket att stå i.
Årsmöte för en förening där jag är sekreterare, studiomixning av en del musik jag varit med och gjort, matpaus på nån restaurang och därefter ska jag gå på en konsert och lyssna på några vänner som uppträder.
Jag väntar på nån murkelmästare då...
Nu har vi lite nya låtar ute på nätet oxå...
http://www.myspace.com/theonestepswe
Vår sångerska bor numera i miles end i london (därav bild och ordlek på sidan) och vi herrar leker instrumentalt i studion så länge…
Förrr rekomenderades torkning i tre månader sen skulle det bara vara att anrätta dom.
Nu rekomenderas avkokning även av torkade.
Jag brukar koka av mina torkade i 5 minuter innan jag gör i ordning dom.
Vad det gäller hållbarhet så har jag hört en historia (vet ej om den är sann) om ett par som hittade en ö full av murklor.
Allt torkades.
40 år senare hade de fortfarnde kvar av den enorma skörden och de var hur fina som helst.
totte , jag var för några år sedan på en träff i Uppsala om svampgifter, Att murklor är giftiga vet jag, men frågade Livsmedelsverkets resp. om hur canserogena å farliga avkokade resp, långtidstorkade murklor är. jag fick svaret att de canserogena gifterna och äver rester av gyromitrinet slår olika på människor, men att de flesta kan äta stenmurklor en gång i veckan utan större fara.
Stort tack till alla er som hittat och uppskattar One Step´s musik!
Låten Mile End heter alltså egentligen My Land, men det blev en kul ordlek när sångerskan flyttade till Mile End!
...och tack till Helena och klas för råd om murklor!
Jag äter nog inte mer än ett mål murklor per år, så det enda jag oroat mig för är om de tappar smak om de ligger för länge på min kompis vind och torkar.
Men inom 40 år ska det väl inte va nåt problem att få till en gemensam middag, även om det kan vara fullt upp i helgerna!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.