0 467 visningar

48 svar

murklor

Nina A

23 feb 2007 kl. 09:49

har ni tips på vad murklor gillar för marker?är det något speciellt träd de gärna förekommer med?

ligger i startgroparna och längtar till vårmusseron och murkelsäsongen :D

0

Nina A

23 feb 2007 kl. 09:50

jag gillar att ta små svängar och inventera i svampområden i närheten nämligen, kul när man vet ställen där det växer sillkremla, och olika soppar, kantareller osv…

längtar efter den riktiga svampsäsongen!!!!!*suck*

0

Charina

23 feb 2007 kl. 10:14

Kolla i vägkanterna på skogavägar. De gillar grus/sandkanter.

0

per d

23 feb 2007 kl. 11:14

aha charina, så murklor lever i symbios med sand/grus !?

0

Charina

23 feb 2007 kl. 12:10

“har ni tips på vad murklor gillar för marker?”
Jag svarade på denna frågan.
Var skrev jag att murklor lever i symbios med grus?
Läs innan du börjar hacka på folk!

0

Helena A

23 feb 2007 kl. 12:38

Bästa murkelmarkerna brukar vara i sandig/grusig jord och Gärna tillsamman med tall.
Rotvältor kan vara bra ställen och som Charina skriver kanterna av grusvägar.

0

Irene A

23 feb 2007 kl. 12:47

Ett par år gamla hyggen på sandig/grusig mark är klassiska murkelmarker.

0

Tina Nordberg

23 feb 2007 kl. 12:59

Jag hittar de flesta murklor på hyggen o tallplanteringar på sandig grund.

0

per d

23 feb 2007 kl. 19:31

charina, det frågades om “speciellt träd” och du svarade grus och sand !!

0

Charina

Murklan

23 feb 2007 kl. 19:35

Bara ett gott råd. Ge dig inte i polemik med “vännen” per D. Han ger sig aldrig!Det blir bara grövre ooh grövre ordval från den sidan.
F.ö har du rätt vad gäller murklor.

0

Stenmurklor

gunhild

23 feb 2007 kl. 19:59

brukar jag plocka på några år gamla markberedda sandiga steniga hyggen Dom växer i skadad markyta.
Toppmurklan däremot kan växa i barr och lövskog parker och dikeskanter, jag har hittat den i utkanten av min tomt intill några buskar, kanhända har vi bränt där nån gång.

Stenmurkla

0

Charina

per d

23 feb 2007 kl. 20:08

he he murklan, vad vet du om det ?? du har ju aldrig synts här förut !! eller ??

0

per d

Morgan

23 feb 2007 kl. 20:38

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga och tycka, men svampguiden skulle vara ett mkt trevligare ställe för oss om du ägnade tid åt annat.
Jag tycker det är okey att ha åsikter, men du är tamigfan en av de obehagligaste personer jag träffat på i detta forum.
Kan du inte göra de flesta en tjänst och bara lägga ned?

0

per d

Morgan

23 feb 2007 kl. 20:40

Oj, vad stöddig jag blev efter ett glas rött =)

0

per d

BaWa

23 feb 2007 kl. 20:48

Ta ett glas till Morgan!

0

per d

per d

23 feb 2007 kl. 20:58

morgan, så illa som du talar till och om andra kanske du själv skulle tänka på att dra…...!?

0

per d

Morgan

23 feb 2007 kl. 21:09

Det handlar inte om andra per, det handlar om dig.

0

morgan

Carin Lundberg

23 feb 2007 kl. 21:22

lägg ner!!!
per d har mer berättigande på det här forumet än dig.

0

per d

Gröna

23 feb 2007 kl. 21:31

Kan det vara en häst????

0

!

23 feb 2007 kl. 21:35

som klättrar ??!!

0

Helena A

23 feb 2007 kl. 21:50

SNÄLLA!!!!!!!
Det har ju varit så lugnt och trevligt här så länge nu.
Låt det fortsätta så.

0

Gula

23 feb 2007 kl. 21:59

Äh, fortsätt ni!!!! Vi vill se BLOD!!!! Bara skrot på TVn, nånting roligt måste man se(?) på fredagskvällen…!

0

Gröna

23 feb 2007 kl. 22:07

Vem bestämmer att någon har mer berättigande än andra???
Blod? Jag skar en bit rulle av ko och strimmlade den till GI-pasta, kokte länge.

0

Gula

23 feb 2007 kl. 22:14

Ja det låter ju, hmmm, gott. Själv åt jag oxfilemedaljonger med Karljohansås och potatisgnocki, alldeles förträffligt GOTT! Och sällskapet var det inget fel på heller!!!!

0

Carin Lundberg

Morgan

23 feb 2007 kl. 23:03

Okey då får du hålla i taktpinnen Carin! Ursäkta att jag gjorde min röst hörd, bäst jag kniper igen fortsättningsvis.

0

Morgan

C L

24 feb 2007 kl. 00:48

Ja gör det, knip käft!
Du kan göra din röst hörd i någon svammeltråd. Finns gott om dom här nu för tiden. det är bara at välja å vraka.

0

Affe Nv Skåne

24 feb 2007 kl. 01:25

Vilken j*vla sandlåda bara för att Nina ställde en fullt vettig fråga…

Ni har aldrig funderat på att ni kanske skrämmer bort nytillkomna besökare….

Förresten, vill ni ha någon att spotta och sparka på här ute i “sajberspejsen” så gör det på mig, det biter ändån inte. Skona dom oskyldiga…

0

Carin Lundberg

Susanne E

24 feb 2007 kl. 10:34

Och vem är du som dök upp ur intet och vitftar med pekpinnar samt en osedvanligt dålig stil? Signaturen Morgan har funnits länge här, så vem är du CL, som kliver in och dömer över huruvida andra ska uttala sig eller inte? Ny? Eller törs du inte skriva under din tidigare signatur? Usch!! säger jag bara!!!

Behåll gärna dina åsikter för dig själv om du är ute efter att förstöra stämningen på det här f.ö. trevliga forumet. 

Morgan! Fortsätt skriv :-)

0

Carin Lundberg

Gula

24 feb 2007 kl. 11:18

Bra rutet Susanne!!! Håller med om allting!!!

0

Nina A

24 feb 2007 kl. 11:32

jag tycker att per d är trevlig allt som oftast!
sluta käbbla

0

TACK

Nina A

24 feb 2007 kl. 11:35

för alla vettiga svar :)
nu kan jag lugnt börja leta efter nya jaktmarker ;)

vi har ett ställe som kallas “grusgropen” här i närheten, kanske hittar jag nåt där..och rotvältor likaså har jag hittat…nu gäller det bara att vänta :)

0

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:25

Apropå musklor…

Vet någon om de kommer igen år efter år på samma plats?

Jag hittade nämligen några riktigt granna exemplar under en asprotvälta förra våren som jag inte tog.

Är det lönt att leta där igen när snön smält bort???

0

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:26

musklor ska va murklor alltså...om ni var på väg att märka ord…

0

Susanne E

24 feb 2007 kl. 13:43

Haha, nä Bo, i den här tråden märker vi inte ord, bara dålig stil ;-)

Jag har plockat på samma kalhygge i samma traktorspår flera år i rad. Så kolla du samma ställen som i fjol. Lönar sig säkert! ...Synd att du har jäktigt på en lördag…men det är som tur inte svampsäsong än :-D

0

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:50

Tack

Då blir det att leta på murkelstigarna i år oxå, . och under rotvältan så klart!

Där var de minst knytnävstora!

På stigarna mer som en tummetott!

För övrigt har jag och en kompis lagt våra murklor på samma tork och när vi ätit dem ska jag återkomma med rapport.

Jo, idag är det mycket att stå i.
Årsmöte för en förening där jag är sekreterare, studiomixning av en del musik jag varit med och gjort, matpaus på nån restaurang och därefter ska jag gå på en konsert och lyssna på några vänner som uppträder.

0

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:52

Nån som har synpunkter på hur länge man kan låta dem ligga på tork före anrättning?

Blir de sämre med tiden?

0

murklor Bo

Susanne E

24 feb 2007 kl. 13:58

Men det låter ju som en väldigt trevlig jäktig lördag! Minns jag rätt att du spelar i något band också? Var var det för slags musik isf?

Ang. torkade murklor kan jag inte besvara dig. Här är det trattkantarellerna som torkas.

0

murklor Bo

gunhild

24 feb 2007 kl. 14:10

visst är det väl stenmurklor ni pratar om?

0

murklor Bo

Bo E

24 feb 2007 kl. 15:03

Jag väntar på nån murkelmästare då...

Nu har vi lite nya låtar ute på nätet oxå...

http://www.myspace.com/theonestepswe 

Vår sångerska bor numera i miles end i london (därav bild och ordlek på sidan) och vi herrar leker instrumentalt i studion så länge…

0

murklor Bo

Bo E

javisst

0

Torkning

Helena A

Förrr rekomenderades torkning i tre månader sen skulle det bara vara att anrätta dom.
Nu rekomenderas avkokning även av torkade.
Jag brukar koka av mina torkade i 5 minuter innan jag gör i ordning dom.
Vad det gäller hållbarhet så har jag hört en historia (vet ej om den är sann) om ett par som hittade en ö full av murklor.
Allt torkades.
40 år senare hade de fortfarnde kvar av den enorma skörden och de var hur fina som helst.

0

Bo

Susanne E

24 feb 2007 kl. 15:18

Har just avnjutit Mile End och känner mig lagom relaxad, som sig bör en lördagseftermiddag :)

0

murklor Bo

Gula

24 feb 2007 kl. 16:02

Cool, Bo!!

0

BoE

Charina

24 feb 2007 kl. 17:56

Har lagt din sida till Favoriter.

Musik HELT i min smak!!*står upp o klappar händer*

0

Torkade murklor

Charina.

24 feb 2007 kl. 17:59

har jag sedan flera år tillbaka. Inget fel på dem.

Jag har mina murkelställen som jag skattat i över 15 år.
Poppar upp på samma ställe varje år.

Ser att vår danske vän har gått loss igen…

0

Torkade murklor

Totte Gbg

24 feb 2007 kl. 20:54

Själv har jag aldrig tyckt om murklan, nåt med smaken. Sedan jag läst denna information så kan jag inte annat än att vidarbefodra den….http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10675

0

Torkade murklor

klas jaederfeldt

26 feb 2007 kl. 15:57

totte , jag var för några år sedan på en träff i Uppsala om svampgifter, Att murklor är giftiga vet jag, men frågade Livsmedelsverkets resp. om hur canserogena å farliga avkokade resp, långtidstorkade murklor är. jag fick svaret att de canserogena gifterna och äver rester av gyromitrinet slår olika på människor, men att de flesta kan äta stenmurklor en gång i veckan utan större fara.

0

Torkade murklor

Totte Gbg

26 feb 2007 kl. 16:04

Ok Klas det var ju bra att få reda på, tack ska du ha!

0

Torkade murklor

Bo E

26 feb 2007 kl. 16:43

Stort tack till alla er som hittat och uppskattar One Step´s musik!
Låten Mile End heter alltså egentligen My Land, men det blev en kul ordlek när sångerskan flyttade till Mile End!

...och tack till Helena och klas för råd om murklor!

Jag äter nog inte mer än ett mål murklor per år, så det enda jag oroat mig för är om de tappar smak om de ligger för länge på min kompis vind och torkar.

Men inom 40 år ska det väl inte va nåt problem att få till en gemensam middag, även om det kan vara fullt upp i helgerna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone