0 257 visningar

6 svar

svampfunderingar (vilken svamp?)

Theresa WQ

18 jan 2005 kl. 12:58

Regnet öser ner och jag har lite tid för några funderingar. Kanske kan någon av er hjälpa mig att sortera lite.
Jag önskade mig en ny svampbok att ta med ut i naturen. Fick till julklapp Bonniers nya svampbok och är lite besviken, för att en del svampar som jag hittade finns inte med.Har någon ett bättre förslag? Jag vill ha boken i skogen, så att jag inte plocka i onödan.
Här kommer två funderingar:
Jag hittade under hösten i medelung tallskog på före detta gräsmatta (några trädgårdsträd finns kvar) en svamp som ser ut som en citronslemskivling, fast inte slemmig och i färgerna saffransgul/grå/röda toner. Vid tillagningen blev svampen vinröd!Jag åt inte.
Vad heter den? Är den vanlig? Är den ätbar? Är det samma såk: Rosenslemskivling=Rarbarbersvamp=Rarbarberskivling?
Fundering nummer två:
I en gammal granskog med mycket mossa på nordsidan av en dalgång hittade jag intensivblåa svampar som växte i en häxring. Efter ett tag blev skivorna bruna. Obs:inga trådar på de unga ex, skivorna var urnupna, blåa de med. Efter en tid blev de bruna. Svampen luktade gott. Men färgen var underbar, inte urblekt eller tendenser till lila eller grå eller violett, förutom gamla exemplar som blev mkörkgrå-blå.
Jag undrar?

0

Irene

19 jan 2005 kl. 09:25

Jag har inte sett Bonniers nya svampbok, men utifrån vad jag har läst om den, tror jag att den är ganska bra.
Om du ska ha en svampbok som täcker allt du kan hitta, måste den innehålla ca 3000 arter, och det finns det ingen som gör. Och om det hade funnits, hade den inte varit lämpad att ta med ut i skogen…

Den första svampen du beskriver, är rabarbersvamp. Den är släkt med citrongul slemskivling och rosenslemskivling och har samma matvärde. De innehåller lite oxalsyra (samma som i rabarber) som ger något syrlig smak, och de bör ätas med måtta, men några vinröda bitar av rabarbersvamp kan vara kul i en svampblandning.

http://svampguiden.com/art/visa/Chroogomphus_rutilus

Svamp nummer två låter som violspindling, eftersom du skriver att den luktade gott.
Den har en lukt som liknar cederträ (som blyetspennor).

http://swefungi.se/PAGES_AC/Cortinarius_violaceus.html

0

Irene

7 mar 2005 kl. 07:53

Ett tips till Theresa som ville ha en svampbok med fler arter i:

Nu finns Bo Nyléns “Svampar i Norden och Europa” på rea. Hos Akademibokhandeln kostar den 199:- (bara 149:- för den som har MedMera-kort).
Det gör boken mycket prisvärd, trots att författaren envisas med att hitta på egna svenska namn på svamparna… Med sina drygt 1400 avbildade arter, kommer det med en hel del som inte finns i andra svampböcker.

Nybörjare bland matsvampsplockare bör inte använda boken som en vägledning till vad man kan äta eller inte, för den tar inte upp tänkbara förväxlingsarter till dem som sägs vara ätliga.
Däremot har boken ett stort värde som ett komplement i bokhyllan, genom att den visar många arter. Om inte annat, så kan den bidra till ett hum om hur mycket det finns att förväxla…

0

Theresa WQ

12 mar 2005 kl. 14:11

Hej, Irene
Tack för tipset. Jag köpte boken och har en fundering:
Varje år hittar jag fina gula fingersvampar. Jag skulle gärna prova. I boken finns det två stjärnor. Jag är medveten om förväxlingssvamparna. Men ändå har jag någonstans i minnet att man inte bör plocka de. Du vet säkert mera?:)
hälsar
Theresa

0

Irene

12 mar 2005 kl. 15:48

Du har säkert läst här om gul fingersvamp:
http://svampguiden.com/art/visa/ramaria_flava_s._lat.

Om man översätter Ramaria flava s. lat. till svenska, betyder det gul fingersvamp i vid bemärkelse. Med det menas att det finns en hel grupp snarlika arter, och dessutom att den art som vanligtvis plockas och äts här i Sverige inte är den “äkta” Ramaria flava. Förväxlingsrisken gäller alltså inte bara lömsk fingersvamp, utan även andra arter som är ännu mer lika den “äkta” gula fingersvampen och som växer i liknande miljö som den.
Det finns många som har blivit ordentligt magsjuka av att äta gul fingersvamp, och det är fortfarande osäkert om det beror på att vissa är mer känsliga för den, om svampen har varit för gammal, eller om de har ätit någon helt annan art.

Mitt råd om man ändå vill testa gul fingersvamp, är att provsmaka den rå först, och låta bli den om den är besk, och i vilket fall som helst bara äta lite av den tillagade svampen.

Personligen tycker jag inte att den är värd besväret - det finns så många andra goda och bra matsvampar…

0

Evus

12 mar 2005 kl. 23:16

Håller med Irene.
Det är inte värt besväret, finns ju så mycket annat gott!
Fingersvampen är ju så vacker där den står också.

0

Bo E-son

15 mar 2005 kl. 15:19

Har en gång hittat ett stort rejält ex. av gul fingersvamp.
Det var inte helt färskt, lite bleknat och aningen besk smak som rå.
Däremot ingen dålig smak efter tillagning och ingen antydan till illamående efteråt.
Den fungerade bra i en blandning med kanareller och blek taggsvamp som jag fann under samma promnad.
Då jag betecknar denna art som mycket sällsynt i mina svamptrakter har jag inte haft så stor erfarenhet av den. Men finns det förväxlingsrisker med giftiga arter så kanske man i framtiden bör vara försiktigare. I minnet har jag nåt råd att undvika beska fingersvampar med mörknande “fingertoppar”.
Annars trodde jag de var läckra matsvampar faktiskt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone