0 830 visningar

33 svar

Gäster i trädgården

Susanne E

26 feb 2007 kl. 09:08

Ibland får man oväntde gäster på besök i trädgården. Jag hade hängt ut en svål till fåglarna men hade inte väntat mig den här synen från köksfönstret!

0

Kristina i Lund

26 feb 2007 kl. 09:15

För ett par år sedan var det en mus, som åt av talgbollen utanför köksfönstret! Rätt söt faktiskt!

0

Totte Gbg

26 feb 2007 kl. 09:28

Men är det en mus eller en råtta?

0

Susanne E

26 feb 2007 kl. 09:32

Det är en skogsmus kan jag tänka…vi bor ju på landet så näbb-och skogsmöss är vanliga. Den var så där en 8 cm (utan svans). Däremot är råttor ovanligt.

0

Kristina i Lund

26 feb 2007 kl. 09:49

Råttor är äckliga, tycker jag. Jag har sett en en gång i Malmö. Den sprang framför fötterna på mig! Usch!

0

Totte Gbg

26 feb 2007 kl. 09:50

Ok tack! Tyckte det var lite svårt att avgöra…mätt o belåten blev den i allafall den lilla musen ;)

0

Susanne E

26 feb 2007 kl. 09:52

Ja, huuuu då! Går man genom Kungsträdgården i Sthlm på natten så bara rasslar det kring fötterna då de är i full färd med att mumsa all tappad glass och annat. Huujedamej!!!! Nä, det är nog bäst att bo på landet, hehe! :D

0

Totte Gbg

26 feb 2007 kl. 09:53

Jo råttor är inte rolig…när de sprängde för Götatunneln under oss här i Göteborg hade vi råttinvasion blää det var äckligt!!! Och då hade vi även soptunnor på gården vilket var ännu värre…där hoppade råttorna å mumsade på gamla rester usch!!

Nu är allt till det normala igen…och ett fint soprum har vi fått fast där står en råttfälla uti fall att..

0

Susanne E

26 feb 2007 kl. 09:55

Och nu till några trevligare trädgårdgäster…

Det här är Gulas gäster som hon får besök av vid fågelbordet. Riktiga sötnosar!

0

Kristina i Lund

26 feb 2007 kl. 10:03

Ja, de var söta. Hoppas den större sorten låter bli tulpaner och annat bara!

0

Gula

26 feb 2007 kl. 10:14

Åååh Susanne, tack för dom!!!!
Näe Kristina dom tycker nog tyvärr att tulpanerna är jättegoda när dom har vägarna förbi!! Och harpaltarna har varje vinter ätit “ner” mina egenhändigt fröodlade kvittenbuskar (6st) så dom blir aldrig större än en halv meter!! Men dom blommar fint ändå!
Jag hade också satt ut fett åt fåglarna; och döm om min förvåning när jag tittade ut; där satt en stor KATT i trädet och försökte äta av biten!!!! Kanske Susannes mus hade varit där först…..

0

Trumpelisa

26 feb 2007 kl. 12:14

Den såg maffig ut. Har fått in möss i diskbänksskåpet och den j-n är listig som den. Den struntar i ostbiten i fällan. Inte heller går den på “gröna” påsen. Tycker mer om att tugga på påsar, bordstabletter och sånt. Säger kanske nåt om vår mathållning:)
Någon som har tips

0

Gula

26 feb 2007 kl. 12:16

Har du ingen katt Trumpelisa??? Låna en!!! Katterna är effektivare än alla fällor!

0

Trumpelisa

26 feb 2007 kl. 12:16

Ingen katt tyvärr. Allergiker i familen.

0

Gula

26 feb 2007 kl. 12:33

Låna lite “använd” kattsand av nån som har katt, det behövs inte mycket och mössen försvinner!!!

0

Susanne E

26 feb 2007 kl. 12:44

Ett annat gammalt knep mot möss är att lägga knippen med enris eller rölleka under diskbänken (eller där de kommer in). Det lärde jag mig av en gammal gumma här i byn. Det har fungerat för mig. En får man ju tag på nu och rölleka får man tänka på i sommar att plocka.

0

Trumpelisa

26 feb 2007 kl. 12:48

Tack för goda (och billiga) råd.

0

Gunilla

26 feb 2007 kl. 12:50

Ladda fällorna med en bit av en Dumlekola eller Japp!Mums tycker mössen och eftersom det är segt och kletigt lyckas dem inte sno det utan att fällan löser ut!

0

Totte Gbg

26 feb 2007 kl. 12:59

Ja du Gunilla, den va rå men säkert effektiv…

0

Gula

26 feb 2007 kl. 13:05

Jag skulle nog äta upp godiset sjäjv, skulle inte bli över åt mössen… ;-D

0

Trumpelisa

26 feb 2007 kl. 13:58

Tänk vilka fiffiga tjejer det finns :o). Nu kan jag ju prova nya metoder i flera dar. Rapporterar när musproblemen är lösta

0

Gunilla

26 feb 2007 kl. 17:51

Ingen fara Gula-det räcker åt dig åxå om du köper en påse.Delar dumlorna i 6 bitar till fällorna och en bit räcker oftast till mer än en mus!

0

Gäster under diskbänken.

Charina

26 feb 2007 kl. 18:43

Har du en gammaldax slagfälla så går det fint att gillra med russin (segt o bra)torr prickigkorv (oxo segt o bra)
Har själv en slagfälla som heter RAPP i brun plast inköpt på Lantmanna. Där lägger man godiset på golvet, böjer upp slagbågen, o ställer fällan över godiset.När man sen vittjar fällan så spänner man bara upp bågen igen o skakar ut musen.

0

Gäster under diskbänken.

Gula

26 feb 2007 kl. 18:55

Shake the mouse, baby, shake it, shake it! Låter som nån ny dans… ;-D

0

Gäster under diskbänken.

Charina

26 feb 2007 kl. 18:59

Ojdå, drabbades ett tag av en släng av snuskofantasi *rodnar skamset IGEN*

0

Gäster under diskbänken.

Tina Nordberg

26 feb 2007 kl. 21:13

Det låter spännande, ska fråga gubben vad han tycker. Skaka musen hm…....

0

Trumpelisa!

Nina A

26 feb 2007 kl. 21:56

ett bra tips är att lägga lite havregryn och kaksmulor i en vanlig 1½liters petflaska!!

vi hade en liten mus på förskolan
djurvän som jag är så tänkte jag testa att fånga in den innan anticimex kom med gift…se till att ha den lite lutad bara så att musen inte kommer upp utan glider ner

jag har aldrig sett en lyckligare mus när jag gått 1km till en skog och skar upp flaskan :)

0

Nina

Gula

26 feb 2007 kl. 22:17

Du är snäll du 8-) !!!!

0

Nina

Nina A

26 feb 2007 kl. 22:31

ja men, ja jag är nog det…
vissa av damerna var förskräckta och nästan stod på stolarna som i tom och jerry

det kändes mer rätt att försöka rädda kraken, och döm min förvåning när petfällan fungerade *s*

troligen var det en tjej då hon hade gjort ett bo i diskmaskinen*s* (den slutade fungera mystiskt några dagar innan vi upptäckte intrånget)

Nu är det musfritt och tyst på jobbet, och diskmaskinen fungerar efter reparation ;)

det kändes ändå gott i hjärtat se henne studsa över snön in under en sten:)

0

Nina

Nina A

26 feb 2007 kl. 22:33

men hade det varit en råtta så vete tusan om jag gjort nåt!*hutter*

0

Nina

Gula

26 feb 2007 kl. 22:38

Nä, dom får man passa sig för!!!

0

Nina

Trumpelisa

27 feb 2007 kl. 09:32

Dagens test är kattsanden som en vänlig granne bistod med. Funkar inte det så blir det petflaskan. Men sen vete 17 om jag inte blir så elak så jag lockar med godsaker (russin, kolor å sånt).
Tack alla ni för uppslag

0

Nina

Lena M

27 feb 2007 kl. 09:51

Skönt att höra att det är fler än jag som är lite smågalen. ( Nina )
Häromkvällen gick jag ner för att hämta saft och såg att katten satt och stirrade på köksskåpet där sophnken står. De visade sig att en mus var i soppåsen och resolut tog jag upp den , satte ut den på trappen och bad den söka sig någon annanstans. Fick sedan lite dåligt samvete för det var kallt ute, men av två onda ting…....

0

Nina

cicki T Belgien

27 feb 2007 kl. 15:07

och gissa vad den musen gjorde sen? Jo hon hittade Pelle Mus så snart har du massor av bebbemöss i ditt skåp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone