Jo råttor är inte rolig…när de sprängde för Götatunneln under oss här i Göteborg hade vi råttinvasion blää det var äckligt!!! Och då hade vi även soptunnor på gården vilket var ännu värre…där hoppade råttorna å mumsade på gamla rester usch!!
Nu är allt till det normala igen…och ett fint soprum har vi fått fast där står en råttfälla uti fall att..
Åååh Susanne, tack för dom!!!!
Näe Kristina dom tycker nog tyvärr att tulpanerna är jättegoda när dom har vägarna förbi!! Och harpaltarna har varje vinter ätit “ner” mina egenhändigt fröodlade kvittenbuskar (6st) så dom blir aldrig större än en halv meter!! Men dom blommar fint ändå!
Jag hade också satt ut fett åt fåglarna; och döm om min förvåning när jag tittade ut; där satt en stor KATT i trädet och försökte äta av biten!!!! Kanske Susannes mus hade varit där först…..
Den såg maffig ut. Har fått in möss i diskbänksskåpet och den j-n är listig som den. Den struntar i ostbiten i fällan. Inte heller går den på “gröna” påsen. Tycker mer om att tugga på påsar, bordstabletter och sånt. Säger kanske nåt om vår mathållning:)
Någon som har tips
Ett annat gammalt knep mot möss är att lägga knippen med enris eller rölleka under diskbänken (eller där de kommer in). Det lärde jag mig av en gammal gumma här i byn. Det har fungerat för mig. En får man ju tag på nu och rölleka får man tänka på i sommar att plocka.
Har du en gammaldax slagfälla så går det fint att gillra med russin (segt o bra)torr prickigkorv (oxo segt o bra)
Har själv en slagfälla som heter RAPP i brun plast inköpt på Lantmanna. Där lägger man godiset på golvet, böjer upp slagbågen, o ställer fällan över godiset.När man sen vittjar fällan så spänner man bara upp bågen igen o skakar ut musen.
ett bra tips är att lägga lite havregryn och kaksmulor i en vanlig 1½liters petflaska!!
vi hade en liten mus på förskolan
djurvän som jag är så tänkte jag testa att fånga in den innan anticimex kom med gift…se till att ha den lite lutad bara så att musen inte kommer upp utan glider ner
jag har aldrig sett en lyckligare mus när jag gått 1km till en skog och skar upp flaskan :)
ja men, ja jag är nog det…
vissa av damerna var förskräckta och nästan stod på stolarna som i tom och jerry
det kändes mer rätt att försöka rädda kraken, och döm min förvåning när petfällan fungerade *s*
troligen var det en tjej då hon hade gjort ett bo i diskmaskinen*s* (den slutade fungera mystiskt några dagar innan vi upptäckte intrånget)
Nu är det musfritt och tyst på jobbet, och diskmaskinen fungerar efter reparation ;)
det kändes ändå gott i hjärtat se henne studsa över snön in under en sten:)
Skönt att höra att det är fler än jag som är lite smågalen. ( Nina )
Häromkvällen gick jag ner för att hämta saft och såg att katten satt och stirrade på köksskåpet där sophnken står. De visade sig att en mus var i soppåsen och resolut tog jag upp den , satte ut den på trappen och bad den söka sig någon annanstans. Fick sedan lite dåligt samvete för det var kallt ute, men av två onda ting…....
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.