0 6482 visningar

23 svar

Odla kantareller?

Lisbeth Andersson

6 feb 2005 kl. 13:20

Jag sökte efter kantareller på svampguiden och hittade texten som jag bifogar nedan. Någon som vet när vi kan tänkas hitta odlade kantareller i affären?

“Odla kantareller?
De kantareller som idag finns att köpa i våra livsmedelsbutiker är uppköpta av svampplockare som plockat dem i vilt växande tillstånd. Inom en snar framtid kommer vi dock med stor sannolikhet att kunna köpa odlade kantareller.
Eric Danell i Uppsala har med framgång lyckats odla kantareller på försök. Det ligger mycket forskning bakom framsteget, och större försöksodlingar pågår just nu runtom i landet. Läs mer på http://www.mykopat.slu.se/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/home.htm

0

Evus

7 feb 2005 kl. 00:01

Burr, sa Kasper!
Hoppas att det inte funkar!!
Det tar ju udden av spänningen att hitta guldet i skogen ju.
Jag har “sjuttielva” påsar “vilda” kantareller i frysen just nu! Det finns till alla: Rör på påkarna och gå ut och plocka själva!!! 

0

Irene

7 feb 2005 kl. 12:17

I vårt glesbefolkade land är det nog svårt att tänka sig att vildväxande svampar skulle vara en bristvara (och trots det importerar vi stora mängder svamp).

I andra länder ser det lite annorlunda ut.
I Schwartzwaldområdet i Tyskland, t.ex. har man infört restriktioner för hur stora mängder man får plocka.
Vissa arter får inte plockas alls, och plockning av andra arter har vid vite begränsats till ett kilo per per person och dag:

http://www.loerrach-landkreis.de/dezernativ/naturschutz/pilze%5Fsammeln.htm

I Schweiz har man också restriktioner mot svampplockning, bl.a. är det helt förbjudet att plocka svamp vissa veckodagar…

0

Evus

10 feb 2005 kl. 18:22

Hej.
Aha, det visste jag inte, eller rättare…så långt tänkte jag inte. Då kan det ju faktiskt vara berättigat med odling.

0

Irene

10 feb 2005 kl. 19:54

Jo jag tror att det finns en marknad (särskilt på kontinenten) för kantarellodling, om det inte blir för invecklat och dyrt, men jag känner tyvärr inte till hur det går med försöken.

0

Bo E-son

14 feb 2005 kl. 14:48

Kan man t ex KRAV-odla kantareller i Sverige så skulle jag hellre köpa dem än såna som plockats på okänd ort i Baltikum.
Det kan ju vara alldeles bredvid nån gammal öststatsindustri, vad vet jag?

0

Irene

15 feb 2005 kl. 08:56

Du har en poäng där, Bo.
Även om min stolthet förbjuder mig att _köpa_ svamp när jag kan plocka själv, tror jag också att det finns ett stort intresse av att kunna få leveranser av färska kantareller året runt, t.ex. till restauranger.

En “on demand-business”, eller vad dom nu kallar det, i IBM-reklamen..

0

Bo E-son

15 feb 2005 kl. 13:42

Visst bär det emot att köpa svamp, och t ex champinjoner är ju heller ine lika smakrika odlade som viltväxande.
Återstår att se hur kantarellsmaken står sig i så fall.
Kanske skulle man testa nån vinterdag när vilda svampar känns väldigt avlägsna.

0

Eva

15 feb 2005 kl. 16:45

Hej.
Jag håller också med dig Bo om plockandet från öst..
Men champinjoner är den enda svamp som jag köper. Vågar inte plocka den p.g.a. förväxlingsrisken med Vit Flugsvamp.Jag tycker alla är jätte modiga som törs.

0

Irene

16 feb 2005 kl. 11:04

Färska champinjoner från affären brukar jag också köpa. De smakar bra, och är dessutom maskfria, som de vildväxande inte alltid är..
Burkchampinjoner däremot, är ju för läbbigt.

0

Michael Krikorev

17 feb 2005 kl. 00:47

Vad jag vet så har inte fruktkropsbildningen kommit igång riktig på de försöksodlingar som finns runt om i landet. Det är nog för tidigt att säga hur lyckat försöket blir eftersom det kan ta 4-5 år för ett mycel att etablera sig och växa till sig innan fruktkroppsbildning påbörjas. Visst vore det kul om det lyckades.

0

Bo E-son

17 feb 2005 kl. 12:21

Plocka champinjoner har knappast med mod att göra. Skulle aldrig chansa och plocka någon vit svamp som skulle kunna vara en vit flugsvamp,
Det är nu bara så att champinjoner enligt min mening inte har mycket likhet med vit flugsvamp.
Färg, konsistens och framförallt doften är helt annorlunda.
Gå in i databasen och kolla upp!
Nästa sommar är du garanterat en “champinjonplockare”!
De är MYCKET godare än de odlade! Även om masken kan vara irriterande talrik i vissa fall. Men det brukar finnas så det räcker åt både folk och fä!
Se upp med champinjoner i stadsmiljö, de lär dra åt sig föroreningar.
Nån som vet hur det är med kantareller, apropå min tanke om öststatsimporten? Är de lika känsliga för upptagning av t ex tungmetaller och avgaser?

0

Irene

17 feb 2005 kl. 12:57

När det gäller tungmetaller, verkar det vara saprofyterna som lättast tar upp dessa.
Höga halter är kända av t.ex. arsenik i ametistskivling, kvicksilver och kadmium i snöbollschampinjon, och bly i rodnande fjällskivling och blåmusseron.
Radioaktivt cesium är däremot högst i vissa mykorrhizasvampar, särskilt sådana som växer i sura marker, som trattkantareller och rynkad tofsskivling. Kan tänka mig att vanliga kantareller också tar upp en del.

0

Mia

17 feb 2005 kl. 22:49

Enligt denna länk så gjordes de första utplanteringarna av kantarellplantor 1998. Så de har ju stått ut i drygt sex år, så nog borde det kunnat dykt upp några kantareller.

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/forskning01.htmlu?

0

Mia

17 feb 2005 kl. 22:52

0

Birgitta

18 feb 2005 kl. 19:47

OK
För köpta champion-joner till en råkostsallad. I övrigt plockar jag hellst allt själv.Känner en viss tradgedi för odlade kantareller.
En stor del av upptäckarglädjen kan ju försvinna.

0

Bo E-son

25 feb 2005 kl. 15:07

Det är väl inte riktigt samma sak att köpa dem i affär.
Vill man ha en naturupplevelse får man ge sig ut i skogen. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Tror inte så många går ut i skogen i alla fall om det är tio minus och snöstorm. Dessutom ingen chans att bli mätt på “skogssvamp” så här års.

0

Kåre Luleå

16 maj 2023 kl. 10:03

Vad är skillnaden, om jag sprider ut kantarellens sporer, eller kantarellen gör det?? Jag kan dessutom placera sporerna på lämpligt ställe, inte som kantarellen låta de flyga för vinden!! Frågan är om de måste mogna först, och hur vet man NÄR de är mogna?

0

Joachim Krumlinde

16 maj 2023 kl. 14:36

Det är naturligtvis ingen skillnad om du eller kantarellen sprider sporer. Lämpligt ställe är där kantarellens sporer kan gro och hitta sin mykorrhizapartner för att så småningom kunna bilda fruktkroppar. Men sporerna finns troligen redan överallt ändå, så chansen att du lyckas är liten och dessutom tar det lång tid innan det blir något resultat.

0

Kåre Luleå

18 maj 2023 kl. 10:31

Man kan väl placera sporerna lite närmare trädrötterna, (Skrapa bort lite mossa eller jord )? Frågan är om man måsta veta om sporerna är mogna? När släpper kantarellerna sina sporer? Kan det vara så att nätverket redan är upptaget ( Mycel, rötter, mykorrhiza) av någon annan svamp

0

Joachim Krumlinde

18 maj 2023 kl. 16:31

Det är många som gärna vill ha kantareller på sin tomt och har försökt “odla” dem på det sätt du föreslår. Ingenting tyder på att någon har lyckats. Att odla mykorrhizasvampar är ett helt annat företag än att odla nedbrytare som champinjoner eller ostronmussling.

0

Kåre Luleå

20 maj 2023 kl. 09:39

Jag har sett det på internet, men några säger att det har lyckats, Varför är det så svårt, det gäller ju att koppla ihop en fruktkropp med ett träd!  På trädets sida är det ju enkelt, de skall vara tillräckligt gamla ( 20 år ??) tillräckligt stort rotsystem ( Kan kanske behövas flera träd). Svårare från svampens sida. Kan man jämföra med frön?  Ett frö liksom ett romkorn, har ju lite energi inbyggt i sig, för att kunna utvecklas internt, innan de har utvecklat kontakt med extern energi. Om sporer utvecklas på samma sätt, kan man tänka sig att de bär på väldigt lite intern energi, eftersom de är pyttesmå. De få som hamnar på rätt plats kanske inte hinner få kontakt med extern energi innan de ” dör”. Kan man på något sätt hjälpa dem med tillförd energi bestående av kolhydrat t:e,x. så att mycelet hinner växa till sig, och bilda mykorrhiza med någon rot. Kan man placera sporerna på lämpliga ställen,. I närheten av lämpliga träd, kanske under mossa t,e,x.  Men hur vet man om/när sporerna är lagom mogna, och hur skulle näringstillförseln se ut?? Plats för experiment?

0

Joachim Krumlinde

20 maj 2023 kl. 13:34

Eric Danell ansåg sig ha lyckats, och skrev en avhandling om det för 20 år sedan. Han skrev då också att han skulle ta en paus i forskningen för att göra sin metod kommersiell.  Sedan dess har han inte hörts av. Det är stor skillnad på att lösa ett problem teoretiskt och att få det att fungera i verkligheten.

0

Kåre Luleå

21 maj 2023 kl. 11:29

Jag som är en glad amatör och nybörjare i svampskogen, förstår ju att utsikterna är minimala att lyckas, men tycker det är roligt att experimentera. Det är nog 99% chans att misslyckas, men kanske inte 100%... Jag är imponerad över era kunskaper, och skulle uppskatta om t,e,x du Joachim kunde ge några tankar om vad som är hindren. Jag tror att en av de största hindren är att veta NÄR sporerna är “mogna”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone