Jag brer ut mina tidningspapper på ett bord. Jag byter pappret vid behov Då torkar de på några dagar. Låt dem dock inte ligga för tätt då detta ökar risken för att de ruttnar. Ännu bättre är at trä upp trattarna på tråd och hänga dem på tork. Detta innebär dock väldigt mycket jobb.
Lycka till
Torkning är en bra metod som gör att svampen behåller smak och konsistens bra. Hållbarheten är flera år. Ska du inte förvara dem lika länge kan du också lägga dem färska i en stekpanna, tillsätt ev. lite vatten för att undvika att de bränns fast. Låt stå tills allt vatten kokat bort.
De är nu klara att frysas in i tätslutande påsar eller burkar.
Håller ca 6 månader till 1 år i frysen.
Tillsätter du matfett i stekpannan sjunker hållbarheten till 3 månader.
Jag lägger både Trattkantareller och Svart Trumpetsvamp på nätställningar som man använder till att torka stickade tröjor på. Luften kommer åt både över- och underifrån och dom torkar på några dagar. Nätställningarna har jag köpt på Överskottslagret för en billig peng.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.