0 358 visningar

13 svar

oidentifierade

Nina A

26 feb 2007 kl. 22:23

svampar jag hittade i höstas :)
kanske någon som vet vad det är jag hittade då?

0

Bo E

27 feb 2007 kl. 11:18

!. ingen aning men en väldigt speciell karaktär på den, så känner man arten är det nog ingen tvekan!
2. skulle vara bra att se närmare för på min skärm kan jag tyvärr inte se om den har skivor eller porer under.

är det en skivling så påminner den mycket om de jag hittat på poppel och som via forumet antagits vara alm-mussling.

0

Eva

27 feb 2007 kl. 11:23

Som sagt det är inte lätt med bara en bild Behövs lite mera information för att gissa om man inte kan

0

Bo E

27 feb 2007 kl. 11:30

Ja, om det inte går att få större eller skarpare bild så vet kanske Nina om 2 hade skivor.

1 förbryllar med sin toppiga hatt som mest liknar en orientalisk kupol tycker jag!

0

Hans v E

27 feb 2007 kl. 16:48

Ja, eftersom inga artförslag kommer, kan jag i alla fall gissa att ettan är en spindling av undersläkte Telamonia med vitt velum, ex.vis spetsspindling.

Är tvåan en tuvad jätteskålsavmp uppe i ett träd?!
Nej, det är nog närmast en ticka, varför inte strumpticka.

0

Bo E

27 feb 2007 kl. 17:19

Tack för tipsen. Spindelskivlingarnas släkte har tydligen ännu nya medlemmar att lära!

Jag funderade oxå på en ticka i trädet, men på min skärm är det omöjligt att utesluta att det skulle kunna vara alm-mussling / skivling.

0

klas jaederfeldt

27 feb 2007 kl. 18:14

tickan är en fjällticka

0

Hans v E

27 feb 2007 kl. 18:16

Ja skivor verkar den då inte ha och almmussling växer inte så där tuvat, vilket strumpticka ofta gör.

0

Nina A

27 feb 2007 kl. 23:23

nu ska vi se, pyttesvamparna var bara runt 5-6cm stora, tänkte inte på undersidan i höstas, och tickan är riktigt stor, växer i en halvrutten alm tror jag!

kan ta en tur dit i sommar igen:)
växte vid kairobadet i upplands väsby :)

0

Hans v E

28 feb 2007 kl. 10:31

OK. Jag åker dit och kollar.

0

Bo E

28 feb 2007 kl. 16:13

Fjällticka på “halvrutten” alm låter som en vanlig företeelse, det har jag oxå sett här i stan, men förra året sågades almen ned.
I somras observerade jag en mindre fjällticka på alm i en herrgårdsallé, så den trivs nog med alm.
Där almsjukan härjar finns ofta gott om almar som står och murknar med åren.

0

Hans v E

1 mar 2007 kl. 20:37

Nu har du lurat mig till Kairobadet Nina. Kollade varenda träd. Inte hittade jag svampen i fråga! Men det var bara trevligt med en Mälarpromenad. Och om du kommer med en mer detaljerad lokaluppgift, åker jag dit igen!

0

Nina A

3 mar 2007 kl. 09:25

när jag såg den var det sommar, kan ju vara fel tid på året?vissa svampar fixar inte den kylan

det är det sista stora trädet längst ut till höger när man kommer från den asfalterade vägen. nedanför parkeringen.alltså..det är ett stort

träd som växer i slänten i närheten av räcket dom satt upp för att slippa gässen…om du står på den sista bryggan, eller där den ska vara(vet ju inte om dom tagit upp den)med ryggen mot sjön och kollar lite åt höger så är det första stora trädet du ser

svampen växer rätt högt upp.
Ett tips är att vänta till våren och bladsprickningen, är jag inte alldeles glömsk så är trädet så illa däran att den inte får blad

0

Hans v E

3 mar 2007 kl. 19:56

OK. Då har tickorna ruttnat och trillat ner för länge sen.
Ock det är inte troligt att de återkommer nästa säsong.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone