!. ingen aning men en väldigt speciell karaktär på den, så känner man arten är det nog ingen tvekan!
2. skulle vara bra att se närmare för på min skärm kan jag tyvärr inte se om den har skivor eller porer under.
är det en skivling så påminner den mycket om de jag hittat på poppel och som via forumet antagits vara alm-mussling.
Fjällticka på “halvrutten” alm låter som en vanlig företeelse, det har jag oxå sett här i stan, men förra året sågades almen ned.
I somras observerade jag en mindre fjällticka på alm i en herrgårdsallé, så den trivs nog med alm.
Där almsjukan härjar finns ofta gott om almar som står och murknar med åren.
när jag såg den var det sommar, kan ju vara fel tid på året?vissa svampar fixar inte den kylan
det är det sista stora trädet längst ut till höger när man kommer från den asfalterade vägen. nedanför parkeringen.alltså..det är ett stort
träd som växer i slänten i närheten av räcket dom satt upp för att slippa gässen…om du står på den sista bryggan, eller där den ska vara(vet ju inte om dom tagit upp den)med ryggen mot sjön och kollar lite åt höger så är det första stora trädet du ser
svampen växer rätt högt upp.
Ett tips är att vänta till våren och bladsprickningen, är jag inte alldeles glömsk så är trädet så illa däran att den inte får blad
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.