0 4276 visningar

16 svar

Svamp i vår?

Anna

15 feb 2005 kl. 19:40

Hej!

Skulle bli glad om någon kunde informera mig om vilka sorts ätliga svampar man kan plocka under våren. Min svampsäsong brukar vara mellan augusti-oktober.

Skulle bli väldigt glad om jag kunde utöka denna säsong och börja med svampplockningen tidigare.

Tack på förhand!

Anna

0

Bo Reyer

15 feb 2005 kl. 20:46

Hej Anna!
Nu vet jag inte i vilken del av vårt avlånga land du bor i! men här i Sala har jag sett gula samt trattkantareller som övervintrat i månadsskiftet Jan/febr. Snart kommer stenmurklorna och i midsommarhelgen plockar jag traditionsenligt de första färska gulisarna.

Ha det bra!!!

0

Helena

15 feb 2005 kl. 21:25

Berorende på var du bor som sagt och lite på vårvädret. Men stenmurklor ska du kunna hitta i slutet av april början på maj. Sen kommer det kantareller till midsommar precis som Bo skrev, plus att det brukar dyka upp diverse soppar och kremlor då också. Är våren gynnsam så kan man även hitta champinjoner i slutet av maj. Sen rullar det på under somaren hösten. Jag såg faktiskt några få trattkantareller i fredags 11 februari.
Lycka till i svampskogen!!! Säsongen är låååång.

0

Evus

15 feb 2005 kl. 23:49

Anna! Var bor du?
Jag tror att man måste veta det för att kunna svara på just din fråga.
:-) Skåne eller Västerbotten?

0

Irene

16 feb 2005 kl. 11:26

De mest eftersökta vårsvamparna är stenmurklor, toppmurklor och vårmusseroner. De sistnämnda är vanligast i kalkområden.

När de kommer, beror som sagt på vädret, men man brukar säga att tidpunkten för stenmurklor är när björkarna fått “musöron”. De andra jag nämnde kommer normalt några veckor senare.

Ännu tidigare går det (om man letar efter svampar på träd) att hitta ostronmusslingar, och har man haft någon mild period mitt i vintern, kommer vinterskivlingar.

0

syster yster

16 feb 2005 kl. 21:31

ja det är ju vårmusseron men jag har samma problem vill helst plocka svamp hela året oj oj vad jag längtar till skogen just nu

0

Bo E-son

17 feb 2005 kl. 12:49

I rapporten såg jag att någon hittat årets första “vårkotteskål”! Vad är det?
Finns inte i databasen!?
Har den annat namn?
Skålsvampar är ju ett släke så det är förmodligen något sådant?

0

Irene

17 feb 2005 kl. 13:06

Bo, gör bildsökning hos Google på Piceomphale bulgarioides, så får du se hur kotteskål ser ut.

Den är nog inte så ovanlig, det är bara det att ganska få är ute och letar svamp på blöta grankottar så här års..

0

Anna

21 feb 2005 kl. 13:58

Tack för alla svaren!

Jag brukar plocka min svamp i stockholmstrakten samt i västmanland. Bor själv i Stockholm.

Är det någon som vet om det anordnas svamputflykter under våren i stockholmstrakten?

Skulle vara skönt att plocka murklor och kremlor med experter då de är ett nytt kapitel för mig :)

0

Irene

21 feb 2005 kl. 16:00

Anna, du kan titta igenom den här hemsidan, och se om det är nåt för dig:

http://svampistockholm.org

0

Bo E-son

25 feb 2005 kl. 14:59

Tack Irene!
Var det du som tagit bilden i Dalarna?
Har faktiskt aldrig sett sådana skålsvampar på kottar, även om jag brukar vara ute i skogen året runt.
Man får börja kolla noggrannare ned i marken kanske.
Nu vet jag hur den ser ut i alla fall.

0

Irene

25 feb 2005 kl. 17:18

Ja, det var min bild av kotteskål. Den bör ha varit tagen i början av maj, strax efter att snön hade försvunnit. Ungefär samtidigt brukade vi hitta svart vårskål och kameleontskål.

Efter den här perioden med kyla och snö känns svampsäsongen väldigt avlägsen igen…

0

Evus nr 1

27 feb 2005 kl. 20:32

Hoppsan!
Det finns visst fler “Evus” här på forumet. Denna tråd har ialla fall inte denna “Evus” sett tidigare

0

Bo E-son

22 apr 2005 kl. 16:13

Nu är det snart vår.
Finns det nå annat ätbart än murklor att leta efter då?
Verkar vara mest pyttesmå rariteter som poppar upp om våren.
Inressant i sig, men framåt maj kanske det kommer några större.
Man är lite ovetande om dem. Innan Svampguiden blev mitt uppslagsverk i dessa frågor trodde jag att de ätliga svamparna bara kom till hösten med undantag för nån sällsynt art av murkla.

0

Svamp i vår?

Alisha Marc

18 aug 2021 kl. 16:33

I juni kommer sommarkarljohansvampen, eller finluden stensopp som den också kallas. Den tidiga varianten är ljusare än den som kommer på hösten och kan hittas i lövskog, med ett ”relief-artat ådernät på foten och en fin smak”

0

ovanlig svam eller?

Patrik L

27 jun 2023 kl. 18:59

Hitttade denna på en grusväg norr om skellefteå. Är det någon som vet vad det är för sorts svamp. Har letat men ingebn framgång.

0

Svamp i vår?

Joachim Krumlinde

28 jun 2023 kl. 15:20

Det är hursomhelst en väldigt torr svamp eftersom hatthuden är så sprucken. Mer kan jag inte säga så länge man inte kan se undersidan av hatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone