Hej!
Skulle bli glad om någon kunde informera mig om vilka sorts ätliga svampar man kan plocka under våren. Min svampsäsong brukar vara mellan augusti-oktober.
Skulle bli väldigt glad om jag kunde utöka denna säsong och börja med svampplockningen tidigare.
Tack på förhand!
Anna
Hej Anna!
Nu vet jag inte i vilken del av vårt avlånga land du bor i! men här i Sala har jag sett gula samt trattkantareller som övervintrat i månadsskiftet Jan/febr. Snart kommer stenmurklorna och i midsommarhelgen plockar jag traditionsenligt de första färska gulisarna.
Ha det bra!!!
Berorende på var du bor som sagt och lite på vårvädret. Men stenmurklor ska du kunna hitta i slutet av april början på maj. Sen kommer det kantareller till midsommar precis som Bo skrev, plus att det brukar dyka upp diverse soppar och kremlor då också. Är våren gynnsam så kan man även hitta champinjoner i slutet av maj. Sen rullar det på under somaren hösten. Jag såg faktiskt några få trattkantareller i fredags 11 februari.
Lycka till i svampskogen!!! Säsongen är låååång.
De mest eftersökta vårsvamparna är stenmurklor, toppmurklor och vårmusseroner. De sistnämnda är vanligast i kalkområden.
När de kommer, beror som sagt på vädret, men man brukar säga att tidpunkten för stenmurklor är när björkarna fått “musöron”. De andra jag nämnde kommer normalt några veckor senare.
Ännu tidigare går det (om man letar efter svampar på träd) att hitta ostronmusslingar, och har man haft någon mild period mitt i vintern, kommer vinterskivlingar.
Tack för alla svaren!
Jag brukar plocka min svamp i stockholmstrakten samt i västmanland. Bor själv i Stockholm.
Är det någon som vet om det anordnas svamputflykter under våren i stockholmstrakten?
Skulle vara skönt att plocka murklor och kremlor med experter då de är ett nytt kapitel för mig :)
Anna, du kan titta igenom den här hemsidan, och se om det är nåt för dig:
Nu är det snart vår.
Finns det nå annat ätbart än murklor att leta efter då?
Verkar vara mest pyttesmå rariteter som poppar upp om våren.
Inressant i sig, men framåt maj kanske det kommer några större.
Man är lite ovetande om dem. Innan Svampguiden blev mitt uppslagsverk i dessa frågor trodde jag att de ätliga svamparna bara kom till hösten med undantag för nån sällsynt art av murkla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.