Jag har provat vid flera tillfällen men aldrig har det blivit en endaste murkla. Men det är ju som tur är gott om dem i skogen.
Fast jag läste i nån trädgårdstidning om det och där berättade folk hur det nästan sprutade fram murklor. Nån hade t o m fått murklor bara genom att bre ut ett tjckt lagr med dagstidningar och sen lagt jord och barkmylla på. Om jag minns rätt så hade det inte ens varit meningen att odla murklor utan var tänkt som ogräsbekämpning, men murklor blev det.
Har aldrig provat själv, men har flera bekanta som lyckats “odla” murklor med hjälp av nedgrävda tidningar. Murklornas mycel lever av cellulosan som finns i tidningar, sågspån eller andra vedrester i marken. Bästa chansen att lyckas har man om försöken görs i närheten av tidigare murkelfynd, för då vet man att marken är lämplig. Jag skulle nog prova att låta lite murkelrens följa med i gropen också...
Den här beskrivningen hittade jag i ett informationsblad från Mellanskog:
“Välj en lämplig plats, plan skogsmark eller på en kulle. Avlägsna all humus så att mineraljorden blir frilagd på en yta ca 1x1 m. Gräv sedan en grop, max 0, 5 m, men se till att det finns en 10 cm krans med ren mineraljord runt gropen. Lägg jorden i en hög så att den nedersta jorden ligger överst. Rensa gropens botten från nedfallna humuspartiklar eftersom de innehåller bakterier som kan angripa svampen. Fyll gropens botten med torra oöppnade tidningar, trampa inte på dem. Täck tidningarna med några cm mineraljord som är fri från humus. Detta ger svamphyferna möjlighet att sprida sig i högen med tidningar. Ovanpå mineraljorden läggs ytterligare ett lager med tidningspapper som täcks ordentligt med mineraljord till markytans nivå. Efter två år är det dags att skörda. Murklorna växer några meter från den grävda gropen och kan producera svampar i flera år. Gräv en ny grop varje år för säkerhets skull. Då riskerar du inte att vara utan läckra murklor om du inte hittar dem i skogen. Istället för tidningar kan dagsfärskt sågspån användas om det läggs på samma sätt som tidningarna.”
Tydligen slumpen som avgör.
Jag som grävt ner tidningar efter alla konstens regler såg inte röken av dom mer än på mina murkelställen i skogarna.
Kanska ska placera ut en massa wellpapp i skogen i stället för att ta det till pappersinsamlingen…..
Nä det var ett skämt. Jag får nog hålla mej till murkeljakt på mina vanliga ställen.
Men det är ju skoj med bevis för att det faktiskt kan lyckas.
Finns det någon vetenskaplig förklaring?
För mig låter det mest som ett gammalt aprilskämt som folk gått på...
För övrigt, har överhuvudtaget endast hittat två exemplar av murklor vildväxande.
En toppmurkla 1965 - 66 nångång och en typ biskopsmössa el. dyl. ca 2003.
De “växer” mest i butikshyllorna som konserver…
Det kanske är jag som letar dåligt, eller också är murklor inte vanliga i Närke, där jag bor. Men det är ju ett grannlandskap till Sörmland så det borde finnas möjligheter ungefär samtidigt.
Tack för tipsen, skogsmaskiner är ju tyvärr rätt vanliga i skogarna här också! Det är alltså på deras skogsvägar man ska spana efter murklor då!
Intressant. Hittade mina första stenmurklor förra veckan. De växte i mossa på vad som kan ha varit en sophög intill en nedbrunnen sommarstuga(?).
Tydligen trivs de bland sopor och där det brunnit. Det obehagliga är väl att de förmodligen tar upp gifter ur marken de lever i.
Är det någon som vet huruvida deras giftighet kan variera beroende på växtplats?
Jag har toppmurklor som växer i min grusgång. Jag har inte gjort ett skvatt för att få dit dem. Vid garaget har jag funnit runda toppmurklor ett år, men tyvärr inte fler gånger. Om man lägger täckbark i rabatterna kan det titta upp murklor där också! Året efter att de fixat till planteringarna vid parkeringsplatsen vid mitt jobb var det fullt med murklor där! Men de var ju inte så lockande att plocka…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.