0 1704 visningar

9 svar

Förgiftad av vad ???

Margareta

24 feb 2005 kl. 18:06

Finns det någon som
hört att man kan bli sjuk av kantareller? För ca 7 mån. sedan var jag bjuden till min syster på en god middag, stek med en underbar kantarellsås m.m.
Ett par timmar efter middagen började jag må dåligt och på några minuter hade jag både kräkningar och diarre´.
Alla trodde ju att jag fått magsjuka,
ingen sammankopplade detta
med maten. Dagen efter var jag pigg
igen och ingen annan i sällskapet
blev sjuk.
För 3 veckor sedan köpte jag färdig kantarellsoppa ( typ:tetrapak )
min man och jag skulle äta en snabb middag, soppan var jättegod tillsammans med ett gott bröd. Efter ca 2 timmar började jag må illa och sedan gick det snabbt, jag fick tömma magen på allt
innehåll och jag kallsvettades och fick väldigt ont i njurregionen. Jag kunde fortfarande inte tro att det var ” kantarellerna”
men igår hände samma sak, jag hade bråttom och skulle äta nå´t snabbt och eftersom jag gillade denna soppa
köpte jag en till förp. och åt en god tallrik soppa!!!
Det kommer jag ALDRIG att göra igen för efter 2 tim. blev jag sjuk igen. Snälla, om någon hört nåt liknande skriv och berätta.

0

Irene

24 feb 2005 kl. 18:49

Förgiftad av vad, det är frågan.

Har du någon gång provat att äta egenplockade kantareller, omsorgsfullt kokade och stekta precis som de är?
Visserligen förekommer överkänslighet mot kantareller också, men det låter som om det lika väl kan vara något annat i såsen/soppan som du reagerar för, särskilt om det är fabrikstillverkade produkter de har tillagats av. Har du provat någon annan soppa av samma fabrikat, t.ex?

0

Gunilla

1 mar 2005 kl. 17:09

Det är fullt möjligt att det “bara” är kantarellerna.
Min dotter reagerar numera med väldig magknip, bara efter ytterst lite kantareller. Hon kunde äta hur mycket som helst tidigare.

0

Anita

23 jan 2006 kl. 15:40

Jo då, Margareta,
jag har blivit sjuk av kantareller vid
två tillfällen, fast
jag fattade inte alls orsaken. Första
gången efter att ha ätit en god rätt på restaurang och andra
gången av en portion
“Varma koppen” kantarellsoppa.
Symptomen var identiska Dina.
Det vore mycket intressant om någon kunde berätta vad för ämnen som kroppen uppenbart inte tål.

0

flugsvampen

23 jan 2006 kl. 16:18

Blir ni sjuka av dessa soppor men tål egenplockade kantareller bör det vara nåt tillsatt smakämne i mixen kanske.

Tål ni inte kantareller överhuvudttaget är det nog snarare en allergi mot svampen i sig.

0

Mia

3 sep 2006 kl. 19:42

Hej!
Jag tål inte kantareller alls, kunde dock äta hur mycket som helst av dem som barn. Vet inte vad som skedde eller varför men jag får världen magknip så snart jag äter av dessa ljuvliga svampar. Jag tål dock champinjoner. Povade KarlJohan idag och sitter nu här med magknip. Så det verkar ju gå bra med vissa sorter. Man kan ju undra vad det är i svampen som gör att vissa människor inte tål den.

0

hanzzon

3 sep 2006 kl. 20:08

kantareller är kända för att vara svårsmälta. ät inte för mycket åt gången.
mvh

0

klas jaederfeldt

3 sep 2006 kl. 20:28

jag tål att äta stora mängder kantareller, även dricka stora mängder sprit, men jävlar vad jag får ont i magen om jag gör det samtidigt, så valet är lätt, skippa kantarellerna

0

klas jaederfeldt

3 sep 2006 kl. 20:32

det är en grej till, i svampböcker varnas det “en del kan ha fått magproblem osv.” detta innebär i praktiken att människor inte vågar äta de svampar i tron att deras mage inte tål dem, ( det är antagligen så att det är felsvamp som ätits, gammal dålig svamp eller fel tillagad)men vad det gäller kantareller så äts dom fasten en del har fått ont i magen

0

Göran H

3 sep 2006 kl. 20:37

Men Klas, vilket öde, välja mellan kantarell och en god Whiskey. Det måste finnas framkomligare vägar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone