0 995 visningar

15 svar

Rosa ticka

Tony S

2 mar 2007 kl. 22:38

Detta är en ticka som jag visat en gång tidigare, men bara den ena av bilderna. Jag har för mig att Irene föreslog blekticka den gången.
Själv funderar jag en smula på purpurticka som gardering.
Klas kanske har någon synpunkt?
Någon annan?

substratet är möjligen ek, minns inte säkert

0

Lena M

3 mar 2007 kl. 07:01

Och varför kallas den ” ticka ” ? Jag skulle ha sagt ett skinn, begriper ingenting.

0

Susanne E

3 mar 2007 kl. 09:20

Jag får samma fundering som Lena M. Varför ticka? (Jag som trodde jag börjat lära mig ett o annat här i vinter…). Något sådant har jag aldrig sett. Det vill jag veta mer om :)

0

Tickor

Irene A

3 mar 2007 kl. 12:31

Tickor kan vara hattbildande (jfr klibbticka, fnöskticka, björkticka), resupinata (utan hattar, t.ex. kuddticka, gräddticka, laxticka) eller utrustade med fot (skinnticka, vinterticka, fårticka mfl).
Det gemensamma för tickorna är att _hymeniet har porer_.

Hymeniet är den sporbildande ytan som sitter på undersidan av hattarna på de hatt- och fotbildande arterna. De resupinata arterna har porerna på utsidan, och ryggsidan fastväxt på trädens ved eller bark.

Skinnsvampar kan vara släta, eller ha taggig, porig eller labyrintisk yta. För några släkten och arter har gränsdragningen inte varit självklar. Ett exempel är blodtickan som numera anses höra till skinnsvamparna.

0

Tickor Irene A

Susanne E

3 mar 2007 kl. 13:42

Tack Irene för att du alltid förklarar så pedagogiskt och tydligt! Det uppskattar jag verkligen då det inte alltid är klart som krovspad.
;-)

0

Tickor

Lena M

3 mar 2007 kl. 14:04

oj, oj, oj. Efter att ha läst Irenes förklaring tre gånger tror jag att jag fattar, tack skall du ha.

0

Susanne E

3 mar 2007 kl. 14:30

Lena M, du kan ju alltid kopiera och klistra in Irenes svar i ett worddokument för att gå tillbaka till. Så gör jag med de förklaringar som ges här, som rätar ut frågetecknen extra bra, för egen del.

Litteratur i all ära, men de här små “klippen” tittar jag på då och då...

0

Lena M

3 mar 2007 kl. 14:34

Ja, du har så rätt Susanne. Vissa saker är jag rädd för att man frågat både två och tre gånger om, kanske blir det lite tjatigt för *.
Här strålar solen !!!

0

Stefan

3 mar 2007 kl. 15:10

Jag skulle kalla den färgen är mer violett än rosa. Jag bläddrade igenom Tuomo Niemeläs tickbok. Där finns det tre bilder som rätt väl passar in:

Ceriporia excelsa (violettröd i bästa tillväxtskedet, annars blekare, på lövved)
Ceriporia purpurea (fullt utväxt och i torrt tillstånd violett, purpur- eller volettröd, lövved)
Ceriporia tarda (fullt utväxt klart violett eller violettblå, bleknar vid torkning, barrved).

Om man tillåter sig också mer orange, rosa eller laxfärgade resupinata tickor med likfärgad kant så ökar utbudet:

Erastia salmonicolor
Hapalopilus aurantiacus
Hapalopilus ochraceolateritius
Rhodonia placenta
Rigidoporus crocatus

0

Tickor

klas jaederfeldt

3 mar 2007 kl. 15:38

Ceriporia purpurea skulle nog vara bland det första jag skulle kolla, Blektickan är bara svagt rosa, men jag vet ju inte om du har riktiga färger

0

klas jaederfeldt

3 mar 2007 kl. 15:53

sänder över 2 bilder på Purpurticka samt din bild som jag tagit bort lite blåstick ur.(iallafall på min dator)

Fråga till Stefan, vadheter Niemeläs bok och var får jag tag i den

0

Stefan

3 mar 2007 kl. 16:23

Boken är: Niemelä, T. 2005: Käävät – puiden sienet. – Norrlinia 13:1-320. ISBN 952-10-2744-4 (sid.)
Eller på svenska: Tickor - trädens svampar. Priset är 35 € + porto.

Här finns en liten presentation (på finska, liksom boken):

http://www.fmnh.helsinki.fi/julkaisut/kirjat/kaapakirja/index.htm

Och här finns instruktioner för beställning (svenska):
http://www.fmnh.helsinki.fi/svenska/publikationer/norrlinia/bestallning.htm

0

klas jaederfeldt

3 mar 2007 kl. 17:05

Tack stefan

0

Tony S

3 mar 2007 kl. 21:29

Tack för förslagen.
Jag håller nog också fortfarande på purpurticka, färgen stämmer bäst överens där. Porerna ser dock mindre ut på mitt fynd.
Tyvärr har jag inte kvar kollekten, så något slutgiltigt svar blir det inte. Men kanske kan jag hitta den igen, det blir till att dammsuga området.

0

Fråga till Stefan

Alf Pallin

3 mar 2007 kl. 22:04

Hej, verkligen intressant med den Finska boken om tickor. Finns den på Svenska eller är det Finska som gäller vad beträffar texten. Förstår inte riktigt hur man beställer den, vilken mailadress?

0

Svar från Stefan

Stefan

4 mar 2007 kl. 11:48

Boken finns enbart på finska, det var bara min översättning av titeln efter bibliografiska data.

Försök på Sirpa.Koskinen at helsinki.fi, men ersätt at med den vanliga rulltårtan. Det är rätt vanligt att man undviker att sätta ut exakt adress på nätet. Det blir minde skräppost så.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone