0 533 visningar

12 svar

rosaaktig

Lena M

3 mar 2007 kl. 14:10

och grön mot fästet växande på en gammal granstubbe ( tror jag ) Jag har försökt att artbestämma den, liknar mest en violticka tycker jag, men har egentligen ingen aning.
De org. / röda plättarna på en körsbärsgren, tillhör de svampriket måntro?
Och så såg jag några vinterskivlingar där bäst före datumet gått ut.

0

Irene A

3 mar 2007 kl. 15:08

Den rosa tickan på granstubben känner jag igen. Den heter isabellticka, Skeletocutis carneogrisea. Jättefint foto av en art som inte är särskilt vanlig och sällan är avbildad!

Andra bra bilder att jämföra med finns med i det här bildgalleriet:
http://www.soppognyttevekster.no/forum/members_images.asp?show=thumbs&member=arve&page=28
(om man klickar på någon av bilderna, öppnas ett bildspel)

Intressant att du skriver att den liknar violticka, för det är precis så den brukar beskrivas i litteraturen. Dessutom antas den också vara parasit på just violticka. Den här arten är nära släkt med gullticka, Skeletocutis amorpha, som har vita hattar.

Det röda på körsbärsgrenen kan nog vara något svampaktigt, men avståndet för långt för att urskilja det riktigt. Om inte annat, kan det vara fruktkroppar som hör till någon lav - det är ju också svampar…

0

Lena M

3 mar 2007 kl. 15:40

Ja vad trevligt att jag hittade någoting annorlunda. Då var det mödan värt att plumsa i knähögt snötäcke.
Tittade på bildspelet, vad tickan ändrar utseende hela växtperioden, skulle jag se den i ett annat stadie så kände jag inte igen den, tyvärr

0

Evus

3 mar 2007 kl. 17:57

Fina bilder Lena.
Häftiga tickor, vad roligt att hitta sällsynta!

0

Irene A

4 mar 2007 kl. 09:59

Lena, jag hade nog för bråttom att kalla svampen för isabellticka (önsketänkade kanske). Vid närmare betraktelse har porlagret orange fläckar, och det tyder på att det är gullticka (Skeletocutis amorpha) trots allt. Har läst på mer om den arten, och den kan också bli lite zonerad med rosa ton på hattarna.

Eller hur, Klas..?

0

Lena M

4 mar 2007 kl. 10:02

Jaha, man får vara glad ändå.

0

Tony S

4 mar 2007 kl. 19:17

Märkligt nog hittade jag isabellticka igår för första gången.
Mikroskoperad och kollad med KOH, och det är eventuellt första fyndet i Skåne, vilket ju är kul. Dumt nog hade jag inte kamera med mig, men kollekten har jag iaf.

0

Lena M

4 mar 2007 kl. 19:28

Är de så lika att det kräver mikroskopering, eller ser ni det på porlagret som Irene nämde ?

0

Tony S

4 mar 2007 kl. 19:37

Det syns på porlagret som är gråbrunt och med svagt rosa ton på unga ex, och har mindre porer än gulltickan. Mitt fynd hade ca 5 porer/mm. Den röda reaktonen med KOH försvann på några få sekunder, precis som Klas beskriver i Tickboken. Men jag ville vara säker, därför gjorde jag en grundligare kontroll.

0

Isabellticka

Tony S

9 mar 2007 kl. 18:32

Bilder på de torkade isabelltickorna. De blev lite halvkass, men det var ju ont om bilder på arten, och något är det iaf.

bild 2 ovanifrån

0

Gullticka

Tony S

9 mar 2007 kl. 18:41

Och så några bilder på gullticka från samma lokal, att jämföra med. Som synes varierar färgen en hel del, men porytan är mer eller mindre gul-orange, åtminstone fläckvis.

0

Lena M

9 mar 2007 kl. 18:46

Okey! Jag tänkte på dessa tickor så sent som idag och undrade hur Irene kunde se porlagret på min bild. Tänker gå tillbaka endera dagen och se om de växt och kolla undersidan också.

0

Tony S

9 mar 2007 kl. 18:52

Jag tror hon tänkte på den som växer mest resupinat allra längst upp i din bild. Den ser delvis orange ut.
Det kan nog vara idé att kolla det ändå, Lena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone