och grön mot fästet växande på en gammal granstubbe ( tror jag ) Jag har försökt att artbestämma den, liknar mest en violticka tycker jag, men har egentligen ingen aning.
De org. / röda plättarna på en körsbärsgren, tillhör de svampriket måntro?
Och så såg jag några vinterskivlingar där bäst före datumet gått ut.
Den rosa tickan på granstubben känner jag igen. Den heter isabellticka, Skeletocutis carneogrisea. Jättefint foto av en art som inte är särskilt vanlig och sällan är avbildad!
Andra bra bilder att jämföra med finns med i det här bildgalleriet:
http://www.soppognyttevekster.no/forum/members_images.asp?show=thumbs&member=arve&page=28
(om man klickar på någon av bilderna, öppnas ett bildspel)
Intressant att du skriver att den liknar violticka, för det är precis så den brukar beskrivas i litteraturen. Dessutom antas den också vara parasit på just violticka. Den här arten är nära släkt med gullticka, Skeletocutis amorpha, som har vita hattar.
Det röda på körsbärsgrenen kan nog vara något svampaktigt, men avståndet för långt för att urskilja det riktigt. Om inte annat, kan det vara fruktkroppar som hör till någon lav - det är ju också svampar…
Lena, jag hade nog för bråttom att kalla svampen för isabellticka (önsketänkade kanske). Vid närmare betraktelse har porlagret orange fläckar, och det tyder på att det är gullticka (Skeletocutis amorpha) trots allt. Har läst på mer om den arten, och den kan också bli lite zonerad med rosa ton på hattarna.
Eller hur, Klas..?
Det syns på porlagret som är gråbrunt och med svagt rosa ton på unga ex, och har mindre porer än gulltickan. Mitt fynd hade ca 5 porer/mm. Den röda reaktonen med KOH försvann på några få sekunder, precis som Klas beskriver i Tickboken. Men jag ville vara säker, därför gjorde jag en grundligare kontroll.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.