0 349 visningar

4 svar

svamp på äpplträd?

Bo E-son

7 mar 2005 kl. 12:57

Igår 050306 observerade jag en gråviolett tämligen bollformad sak som växte på ett äppelträd. Den liknade till formen en rök- eller äggsvamp och såg ut att ha en yta påminnande om sammetstyg el. dyl. Jag uppskattar storleken till ca en knapp decimeters genomskärning.
Den var ljusare, närmast grågul, på undersidan dvs den del som växte mot trädstammen.
Tyvärr ville jag inte gå fram och ta på den då trädet växte i en villaträdgård bakom ett staket. Jag såg den på ca två meters avstånd.
Kan det vara en svamp eller någon annan form av parasit eller sjukdom på trädet?
Finns det svampar som växer på just äppelträd? Jag har aldrig sett någon trädväxande svamp med denna speciella färg.

0

Irene

7 mar 2005 kl. 13:24

Det låter som en form av eldticka (Phellinus alni) som brukar växa på bl.a. äppelträd, al och hassel.
Har för mig att det är samma art som växer på oxel också, men då kan de bli mycket större än de brukar bli på äppelträd.

0

Bo E-son

8 mar 2005 kl. 16:09

Tack!
Phellinus alni fanns varken i databasen eller på googles, men har du sett den förr så har du säkert rätt. Den var såpass speciell att man borde minnas den.

0

Irene

9 mar 2005 kl. 08:08

Här finns en bild av P. alni under namnet Phellinus igniarius. Den ser t.o.m. ut att växa på ett äppelträd:

http://www.nrm.se/images/18.3a5a9cfff999a1ae80001009/phellinus-igniarius.jpg

Mer storvuxna kan de bli på oxel, som den här:

http://swefungi.se/PAGES_PZ/Phellinus_alni.html

0

Bo E-son

9 mar 2005 kl. 15:27

Kan vara den om unga exemplar går mer i gråblå färgskala och är rundare.
Den sammetslika ytan stämmer dock väl.
Jag får väl kolla upp den här saken, se om den växer till sig så vet jag vad det är.
När jag ser dessa bilder vet jag att jag sett denna svamp många gånger, men var inte säker på att det var en “baby-variant” av just den arten.
Tack för länkarna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone