0 324 visningar

9 svar

Frysta tickor

gunhild

3 mar 2007 kl. 21:20

Jag har varit upp till stugan. Borstade bort lite snö från en gammal granstubbe för att se om mina ettåriga tickor fanns kvar och det gjorde dom. Hittade också färgklickar som fått vara kvar på i.ö. vinternakna buskar. Och vilket månsken det är här i kväll behövdes nästan inga billjus 10 minusgrader och stjärnklart.

0

Lena M

4 mar 2007 kl. 13:28

Vad är det för bär, rönn- vinbär ?

Titta vad som stod i växthuset, hur har de klarat vintern ?

0

Gula

4 mar 2007 kl. 14:00

Dom har säkert klarat vintern bra Lena!!! Ser hur fräscha ut som helst! Och doftar säkert också häärligt!!!

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 14:16

Åh, färsk timjan! Lyckliga du! Fast snart kan jag nog skörda det här också. Det blir torkad i potatisgratängen ikväll i.a.f.

0

Frysta tickor Lena

gunhild

4 mar 2007 kl. 18:00

det är nog Olvon. Jag har också en bild på gulfruktiga såna.

0

Frysta tickor Lena

Nina A

4 mar 2007 kl. 18:19

är olvon giftiga
tycker det verkar skumt att inte fåglarna satt i sig dom???nu när det har varit kallt

0

Frysta tickor Lena

Lena M

4 mar 2007 kl. 18:32

jag sökte på olvon och fick veta att de var giftiga, har aldrig sett denna buske, men tycker att de liknar flädern i växtsättet med sina blomklasar.

0

Fläder

gunhild

4 mar 2007 kl. 21:20

Skogsolvon är vanlig som buskar i äldre trädgårdar på landet här uppe hos oss, min svärmor kallade den felaktigt fläder det är skogsolvon och bären är giftiga. Dom blommar fint på våren.
http://www.eplanta.com/sida_1_182.asp

0

Frysta tickor Lena

Gula

4 mar 2007 kl. 21:30

Lena, olvon liknar väldigt mycket klätterhortensia! Flädern ser helt annorlunda ut. Olvon buskar blir sällan riktigt stora medan klätterhortensian kan bli flera meter hög och täcka en hel vägg!

0

Skogsolvon

gunhild

4 mar 2007 kl. 22:00

olvonbuskarna kan bli 3 - 4 meter höga och är mkt dekorativa med sina grönvita blommor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone