Nu, när det blir lite tommare i frysen börjar jag använda mer torkad svamp - mest trattkantareller.
Jag vet att jag inte kan värma upp igen rester av maträtter med färsk svamp i. Däremot går det bra med konserverad svamp ur burk/glas.
Hur gör jag med torkad svamp? Måste jag kasta resterna eller äta de kalla?
Vad händer egentligen med svampen när man upphettar den två gånger?
Undrar
Det är den här typen av ryktesspridningar som gör att ovana svampätare drar sig för att tillreda svamp. Du behöver inte behandla svamprätter på annorlunda sätt än andra maträtter. Annars får vi hoppas att butikens färdigtillverkade kantarellsåser och champinjonsoppor inte innehåller färsk svamp för då kan de ju inte värmas upp;-)
Hej Theresa WQ
Du skriver att man inte kan värma upp igen rester av maträtter med färsk svamp i samt du frågar vad som händer egentligen med svampen när man upphettar den två gånger.
Det här är något helt nytt för mig. Jag har gjort ovanstående ett otal gånger och aldrig märkt något av det.
Har du någon källa för dina påståenden eller är det något du har hört av vänner och bekanta ?
Med vänliga svamphälsningar
Mossning
Nu är jag rejäl förbluffad.
Vill naturligtvis absolut inte sprida falska rykten. Jag har mina rötter i södra Tyskland, där jag växte upp som barn och lärde mig de första grunderna i matlagning.
Hemma åt vi inte mycket svamp - det var väl på en arbetsplats som köksansvårig kocken pratade om detta. Har för mig att jag också läste om detta i en kokbok. Nu har jag förstås rensad ut de flesta tyska - förutom bakböckerna, så jag kan inte hänvisa till någon tryckt källa.
Detta vore ju en stor lättnad för mig om det bara är en vandringsskröna, för att ibland är det svårt att beräkna maten om allt ska vara uppäten!:)
Följer med spänning fortsatt diskussionen. Har ingen hört talas om detta? Vilken tur att jag ställde frågan - jag menar då tur för mig.
Hej Theresa
Du kan vara lugn och använda överbliven svampmat. Förvara du den rätt ( vid max 8 grader i kylen under kortare tid) och svamparna var helt ok som färsk kan du använda maten precis som andra matrester. Den kocken som du talade med vet inte vad han prata om. På Restauranger
förvälls ofta färsk svamp och förvaras i kylen för senare användning. Det Kocken menade hade sin relevans för tiden innan vi fick våra moderna kylskåk och hade endast tillgång till kallskafferier i hemmen. När Vi har gäster förbereda jag alltid maten dagen innan. Ett exempel: svampfyllda crépes.
Dessa är klara dagen innan de ska ätas, jag behöver endast strö ost över och häller på lite smält smör och sätter in dem i ugn så blir de färdiga av sig själv och jag kan ägna mig mer åt gästerna.Hälsninga från kökschefen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.