0 699 visningar

10 svar

Sotticka

Lena M

4 mar 2007 kl. 12:05

kan det kanske vara, bilden är mörk men ovansidan var mörkt brun/svart ?
Nästa gissar jag på borstticka eller slingerticka. Ett gammalt liggande alträd tror jag, där hela stammen var översållade med tickor. Har jag rätt eller fel ?

0

Hans v E

4 mar 2007 kl. 12:22

Du har tyvärr fel när det gäller sotticka. Det ser ut som hjortticka.
Borstticka kan vara rätt om undersidan har porer, björkmussling om undersidan har skivor, men knappast slingerticka.

0

Lena M

4 mar 2007 kl. 12:33

Tack Hans, hjortticka finns inte i mina böcker skall se om jag hittar den i ” tick CD:n “
Den andra hade jag lite svårt att nå s.a.s för trädet låg nere i ravin med mycket snö så jag kunde inte titta närmare på den, kanske när snödjupet minskat.
Vi har iallafall en vacker, solig dag här i Gästrikland !

0

Lena M sotticka

Alf Pallin

4 mar 2007 kl. 18:28

Hej Lena , här får du bilder på sotticka.

Bild 1 på gran, 2 och 3 på tall

0

Lena M sotticka

Lena M

4 mar 2007 kl. 18:34

Tack Alf, ja den här var betydligt ljusare och så den färgglada kanten som denna har.

0

alf du kan väl ändå inte mena allvar

klas jaederfeldt

4 mar 2007 kl. 19:35

1, Sotticka ja dom andra 2 klibbticka

0

klas jaederfeldt

4 mar 2007 kl. 19:41

så här bör den se ut, sedan finns det en sydlig sotticka som har lite mer rödbrun färg

0

Tony S

4 mar 2007 kl. 19:48

Jag har hittat sotticka på gran som är lika rödbruna som Alfs exemplar.

http://www.svampfoto.com/bilder/sotticka6a.JPG

http://www.svampfoto.com/bilder/sotticka1a.JPG

0

Till Klas

Alf Pallin

4 mar 2007 kl. 20:11

Jo jag menar att dom som växer på tallstubben är sotticka, det var mycket blött vid fototillfället och det kanske gör att bilderna är för röda i färgen. Det är absolut inte klibbticka.

0

klas jaederfeldt

4 mar 2007 kl. 21:03

jag kan hålla med om att dom har lite andra färger när dom är nyutkommna och är i sin mjuka fas, men så är dom så kort tid. sydlig sotticka har däremot en annan färg, OK jag har inte sett alla sottickor och regn kan spela spratt, bild av Sydlig sotticka

0

Alf Pallin

4 mar 2007 kl. 21:27

Klas den sydliga var verkligen röd, och vilken fin bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone