0 399 visningar

29 svar

Söndagsmiddag???

Gula

4 mar 2007 kl. 14:03

Idag bjuder traditionen hel kyckling i ugn! Och till den tänker jag bjuda på resterna av pastasalladen; blev mycket kvar eftersom den var ordentligt tilltagen….och god!!

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 14:17

Potatisgratäng, helstekt fläskfilé och svampsås. Har inte bestämt vilken svamp, dock.

0

per d

4 mar 2007 kl. 14:27

innerfilet från lamm stekt i vitlökssmör, karljohangräddsås, ångad broccolli. fess parker zinfandel 2003.

0

Trumpelisa

4 mar 2007 kl. 14:37

En fin köttbit, blomkålspuré, sallad och mycket stekt svamp (trattkantareller). Nu är fotbollen igång i Nyköping. Kl 9 i morse slog vi (fniss, IFK) runtuna med 3-0 i den första träningsmatchen. Där satt jag o en annan mamma och var hejarklack. PS. kom lite fler eftervart.

0

Susanne E

4 mar 2007 kl. 14:40

Här blir det exakt samma sak som hos Krisina!! Tankeöverföring eller typisk söndagsmiddag?! Jag har dock bestämt svampsås. Blandsvamp är redan tinad (soppar och kantareller). Och så sallad förstås.

Hittade jordgubbar i frysen som får bli någon slags dessert.

0

Birgitta D

4 mar 2007 kl. 15:17

Har barnbarn på besök. Här blir det baconlindad köttfärslimpa med blandsvampsås.

0

cicki T Belgien

4 mar 2007 kl. 15:29

Soppa på restgrönsaker från frysen, slänger nog i lite svamp också. Till det varma mackor med smält camembert

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 16:04

Nu har jag blötlagt lite brunsopp, tegelsopp, sammetssopp och trattkantareller till kvällens sås. Återkommer med hur det blev.

0

Birgitta D

Evus

4 mar 2007 kl. 17:18

Jag ska ha exakt samma som dig (den står i ugnen nu), fast med kantarellsås…...och inga barnbarn på besök:-))))
Mums.

0

Söndagsmiddag???per d

cicki T Belgien

4 mar 2007 kl. 17:21

per, det heter Stensopp! ;;)))))

0

Nina H, Sthlm norr

4 mar 2007 kl. 17:31

Fö‘lsedagsbarnet (21) har önskat:
Kalix-löjrom, renfilé med kantarellsås, ostbricka, vit chokladmousse-tårta med hallonsås. Till det ett och annat gott att dricka.
Har man skämt bort dem??????
Dags att sätta igång!

0

Gunilla

4 mar 2007 kl. 17:33

Var i Sthlm och åt brunch vid 13.30- tiden, så det blir nog bara några mackor till middag!

0

cicki T Belgien

4 mar 2007 kl. 17:34

Ja definitivt bortskämda! Hur många 21 åringar till har du på sikt? Fast vadå, ungar är till för att skämmas bort, lite….Tids nog kan dom skämmas tillbaka.

0

Totte Gbg

4 mar 2007 kl. 17:43

Baconlindad kycklingfile fylld med sambalolek o torkade tomater som legat i olja/vitlök, klyftpotatis slungade i olja rosmarin salt o peppar, tzatziki, wookgrönsaker till detta, rött Terra Nostra Merlot 2000.

Efterrätt blir det som är kvar av ostkakan sedan i går :)

0

Nina A

4 mar 2007 kl. 18:21

bara lite mumsiga wokrester, och överblivna mackor från pimpelturen ute på norrviken idag

lillasyster fyller 15 dock idag, så det blir lite tårta strax :D

dagens bild

0

Charina

4 mar 2007 kl. 18:44

Åhhh, ostkaka med vispad grädde o konserverade körsbär. *dreggla*

Nu är min kokta kyckling partiellt uppäten med currysås o putäter. Imorron blir det soppa på resterna.

Totte, jag e ledig hela dan i morron.

0

Söndagsmiddag??? cicki

per d

4 mar 2007 kl. 18:51

cicki t, finluden eller rödbrun ???

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 18:53

Undrar om svampsorterna eg. hade så stor betydelse? 1/2 svampbuljongtärning, som var över från min “trumpetlunch” i fredags, smör, matlagningsgrädde och en skvätt sherry - klart svampsåsen blev god!  :D

0

Söndagsmiddag??? cicki

cicki T Belgien

4 mar 2007 kl. 19:17

både och, jag retas bara det vet du!

0

Gula

4 mar 2007 kl. 19:19

Vilka FROSSARE ni är allihopa!!! Ja utom Gunilla då; hon tycks ju kasta i sig det som handen får tag i…. ;-D !
Undra på att hon vill komma till oss andra och äta…. men hon är så välkommen!!!!

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 19:22

Åh andra sidan; “bara några mackor” - det kan bli både det ena å´det andra! Kanske majo eller rent av aioli!

0

Gula

4 mar 2007 kl. 19:27

Ja, vem vet!? Hon kanske brer på ordentligt, typ katten Gustaf.. ;) eller Dagobert!!!

0

Söndagsmiddag??? cicki

per d

4 mar 2007 kl. 19:31

jo det vet jag cicki ! men dör är faktiskt större skillnad på rödbrun stensopp och finluden stensopp än vad det är på kantareller och “gula kantareller “.

0

Söndagsmiddag??? cicki

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 19:35

Ja, det är ju ingen skillnad alls på “kantareller” och “gula kntareller”...;-)

0

Gunilla

4 mar 2007 kl. 20:16

Jaja-men brunchen var rätt frossig!Äggröra, massa bacon, toast och amerikanska pannkakor med blåbär och färskpressad apelsinjuice. Och lammgrytan igår var inte så tokig heller! Men visst kommer jag gärna till er-och ni får gärna komma till mig! Mycket roligare att laga mat till någon mer än bara sig själv!

0

Gula

4 mar 2007 kl. 20:28

Ja det har du rätt i! Jag kan inte ens lag åt två!!! När gubben kommer till bordet brukar han säga: Ska vi få middagsgäster idag??! Eller när jag har “tantbjudning” på sommaren, då brukar buffen räcka åt 15 pers!! Tanterna är sju….. ;)
Och din brunch var ju verkligen maffig!!! Okej, okej….

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 21:29

Jamen det finns ju inget värre än att maten inte skulle räcka, eller hur? Rester kan man ju alltid äta da´n efter. Vi brukar ha rester till lunch antingen lörd. el. sönd + att jag ofta äter rester till lunch i veckan.

0

Gula

4 mar 2007 kl. 21:36

Vi får lov att äta rester OFTA! Av förekommen anledning ;) Å andra sidan är det skönt att inte behöva laga nytt varje dag, man har ju annat att göra vettja!!! Och maten får aldrig ta slut, speciellt inte om man har gäster; det är min mardröm!!!! Spelar ingen roll hur roligt ett partaj är, om maten och drickat tar slut så är det slutet på tillställningen också!

0

Kristina i Lund

4 mar 2007 kl. 21:39

Åh, jag glömmer aldrig en gång när jag gjort 1(!) potatisgratäng till ca 10 pers. Jag fattar fortfarande inte vad jag tänkte på och mår jättehemskt, när jag tänker på det!!! Fast alla närvarande lever ju och har hälsan ännu många år senare…;-)

0

Gula

4 mar 2007 kl. 21:48

Hahaa, ja-a du, såna minnen har vi nog säkert alla! Men man känner sig ju verkligen dum i huvet efteråt! Men alla fick väl några skivor potatis iaf. av din gratäng!! Av sina misstag lär man sig. Dom flesta gör det; inte nödvändigtvis jag, som konstant lagar för mycket….gästerna blir spyfärdiga när dom ser all mat….hahahaa….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone