Affe, jag var dels alldeles nära centrum i Örkelljunga, längs Pinnån. Det blir snart reservat där, från Hjälmsjön och nedströms en bit. Dels en halvmil norrut på en mosse, Långalts myr. På den sistnämnda platsen växte tickan med orangerött porlager(bild 3, serie 1).
Gunhild, jo det är nog smartare att dela upp i nya trådar egentligen. Ska försöka tänka på det framöver.
Lite mer info om nr 3, i första serien.
Den har ett orangerött porlager som är gelatinöst, elastiskt. Man kan lätt dra loss det från köttet. Porlagret är inte alltid så här färgglatt. Ovansidan är vitaktig och lite raggluden. De växte konsolformat i en liten klunga ca 3 m upp på en murken högstubbe av björk. Det finns bara några få fynd i Skåne av den, men den är nog vanligare norrut.
Jo visst är det tvåfärgsticka. Jag ville titta igenom alla svar så jag inte svarade i onödan, men du hann precis före Gunhild!
Bifogar min bild från i höstas.
Slingertickan tycker jag var svårast, för den var inte lik sig som jag brukar se den. Och så gulltickan förstås! Förslaget dallergröppa var inte heller så dumt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.