0 406 visningar

20 svar

Den som väntar....

Affe Nv Skåne

5 mar 2007 kl. 00:49

på nåt gott…..

Detta är väl något gott att se fram emot?

0

Lena M

5 mar 2007 kl. 07:01

Härliga bilder Affe !

0

Susanne E

5 mar 2007 kl. 07:41

Jättefina Affe!
Är det en Corallorhiza trifida (Korallrot) som du hittat? Tjusig!

0

Affe Nv Skåne

5 mar 2007 kl. 08:58

Nej det är det inte, är om jag inte har helt fel nattviol Plathantera bifolia.

Hoppas någon rättar mig om jag är ute och cyklar…

0

Lena M

5 mar 2007 kl. 09:08

Visst ser det ut som nattviol, vacker.

0

gunhild

5 mar 2007 kl. 09:28

Jag kan riktigt känna doften av nattviolen och det vattnas i munnen av smultronen.
Här en annan vanligare blomma som man kan längta till.

0

Kristina i Lund

5 mar 2007 kl. 10:02

Jättefina bilder, Affe och Gunhild! Men vad är det för blomma, den blå?

0

Affe Nv Skåne

5 mar 2007 kl. 10:51

Är det Jungfru marie nycklar/fläckig nyckelblomster?

Tjusig bild…

0

gunhild

5 mar 2007 kl. 11:18

Det är skogsnycklar tror jag växer vilt vid våran kallkälla.

0

Kristina i Lund

5 mar 2007 kl. 13:37

Så vacker färg, de har! Skogsnycklar har jag aldrig sett, däremot en massa andra orkidéer på Öland och i Småland. Det är väl så att blommorna får intensivare färg uppe hos er?

0

Susanne E

5 mar 2007 kl. 14:55

Nog är det väl Junfru Marie nycklar på din bild Gunhild? På skogsnycklar sitter blommorna tätare och är mer purpurlila än blå.
Marie nycklar finns både kraftigt mönstrade, svagt mönstrade och vita.

Mycket vackra Gunhild!

0

Den som väntar....Affe

gunhild

5 mar 2007 kl. 18:47

Kan du mer om nattviolen, finns det flera arter, luktar din mandel? jag tycker att din ser större ut än den jag hittat.

0

gunhild

5 mar 2007 kl. 18:57

Här fler blommor att ge mig svar på. Bilderna är tagna på en ö Sanna, ett gammalt fiskeläge i Norge. den första är nog en nattviol.

0

Den som väntar....Sussanne

gunhild

5 mar 2007 kl. 19:06

Kan du kanske också namnet på den här blomman som växer tillsammans med mina Jungru Marie nycklar vid kallkällan.

0

Susanne E

5 mar 2007 kl. 19:21

En näva (geranium) så mycket ser jag, men vilken vet jag inte tyvärr. Men den var otroligt vacker! En riktg skönhet från norr. Kanske den bara finns där uppe hos dig? Det är nog ovanligt med vita (vilda) nävor.

Det var verkligen kul att få se den! Fantastiskt vacker! Den blden sparar jag ;)

0

Irene A

5 mar 2007 kl. 19:35

Spara den gärna, Susanne, men kalla den slåtterblomma (vanlig i hela landet, men något kalkgynnad).

0

Susanne E

5 mar 2007 kl. 19:49

Slåtterblomma! Men den har jag ju hört talas om! Men tror faktisk inte att jag sett den någon gång (även om jag bor på landet och blomman är vanlig). Men otroligt vacker i alla fall. Blev riktigt förtjust i den lilla blomman.

0

Den som väntar....Irene

gunhild

5 mar 2007 kl. 21:52

I kallkällan vid stugan är nedlagt cementringar, den ligger i en skogsslänt och svämmar hela tiden över kan det vara så att där urlakats kalk till marken omkring, där växer flera blommor som omnäms som kalkgynnade?

0

Den som väntar....Affe

Affe Nv Skåne

6 mar 2007 kl. 00:47

Vad jag vet så finns det 2 till skogsnattviol och grön nattviol.
Just det där med dofter har jag lite svårt för, kan inte riktigt identifiera dom. Men det är nog inte omöjligt med mandeldoften.

Kan säga att jag inte vet så mycket mer än så, men hade tänkt att jag detta året skulle försöka lära mej mer om våra svenska orkideér och förhoppningsvis få ett antal arter på bild.
Fascinerande blomma, som dessutom har med svamp att göra!

0

Den som väntar....Affe

Susanne E, Dalarna

6 mar 2007 kl. 09:04

Säkert hittar du många platser som är närmre, men jag vill ändå varmt rekomendera Siljansringen i Dalarna, även kallad Silurringen. Där står berglagren på högkant efter ett meteoritnedslag för 360 år sedan. Den kalkrika marken består av det som en gång var havsbotten och man kan hitta fosiler som ligger i dager.

På några av platserna runt ringen finns det fantastiskt mycket orkidéer! Värt att se!

Vill man veta mer om orkidéer så kan man också gå in på Svenska Orkidésällskapets hemsida
http://www.orkidesallskapet.se/

0

Den som väntar....Gunhild

Irene A

6 mar 2007 kl. 19:41

Du undrade om cementringarna bidrar till kalktillförseln i marken vid källan.
Ja, kanske, men samtidigt lakas den kalken i så fall ur marken genom att det svämmar över där, så jag tror att det har mer att göra med jordmånen i slänten, och genom att källan håller den fuktig. De blommor som du har gett exempel på därifrån, hör till karaktärsarterna för fuktig ängsmark, inte nödvändigtvis kalkrik.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone