0 409 visningar

25 svar

Tre bilder

Joachim Krumlinde

5 mar 2007 kl. 16:51

Några tickor (nåja, kanske inte nr 3) från Skåne nu när snön har smält.

0

Lena M

5 mar 2007 kl. 17:18

Ettan vet jag inte men gissar på
eldticka
sidenticka
trollhand

Friskt vågat är hälften vunnet sägs det ju och efter bara en säsong i tickornas värld blir jag inte förvånad om jag har fel !

0

Bo E

5 mar 2007 kl. 17:22

3 an är väl en mussliong?

nån sorts stinkmussling eller liknar den bara den, fast mer åt laxrosa än gult?

0

Bo E

5 mar 2007 kl. 17:25

Jaså, när jag läste Lenas svar funderar jag på om den syns från båda sidor, musslingen alltså, och då är det def. något annat.

Trollhand var nytt namn för idag.
Märklig.

0

gunhild

5 mar 2007 kl. 19:13

Vilka vackra bilder ser med spänning fram mot svaret på trean är det klyvblad?

0

Alf Pallin

5 mar 2007 kl. 19:34

Gissar på fnöskticka, zonticka, klyvblad.

0

Joachim Krumlinde

5 mar 2007 kl. 19:39

Rätt svar från Alf Pallin:
Fnösketicka
Sidenticka
Klyvblad

Klyvbladets laxrosa färg i hymeniet blev något överdrivet i bilden på grund av att solen stod lågt vid tillfället.

0

Lena M

5 mar 2007 kl. 19:50

Men vist ser det ut som trollhand på bild tre , längst till hö. Är det också klyvblad ?

0

Joachim Krumlinde

5 mar 2007 kl. 19:56

Jag håller med om att det ser lite underligt ut, men det är klyvblad, Jag tog och vände på ett av dem och någon ytterligare bit följde med. Någon trollhand fanns garanterat inte.

0

Tony S

5 mar 2007 kl. 21:10

Lena, jag tror du menar den lilla fruktkroppen till höger om den uppochned vända?
Den sitter på rätt håll, men den raggludna hattytan har blivit avflådd.
Jämför med denna bilden på klyvblad som jag visade för någon månad sen.

0

Lena M

6 mar 2007 kl. 07:28

Ja, då förstår jag, vad vackra de är. Tickor är ännu ett mysterium för mig för de varier så allteftersom de växer.
För ett år sedan gick jag bara förbi dem och tänkte inte på deras exsistens, men nu kan jag stå och stirra på ruttna träd, folk som ser mig funderar säkert.

0

Bo E

6 mar 2007 kl. 14:49

Tänk inte så, Lena M, jag tycker gamla träd ofta är värda att betrakta, med eller utan tickor!

Ekar är mina favoriter, men de flesta åldriga träd får något vördnadsbjudande över sig och man kan stå och betrakta dem nästan meditativt.
Inget konstigt alls tycker jag!

0

Tre bilder till

Evus

6 mar 2007 kl. 17:00

Oj vilka fina bilder.

Jag har också varit ute och fotat i dag….Törs jag lägga in mina som jag hittade i dag…..ja, jag vågar.

0

Tre bilder till

Evus

6 mar 2007 kl. 17:01

Stånk och stön…här är bilderna

0

Tre bilder till

Evus

6 mar 2007 kl. 17:02

Men vad nu????
Nytt försök

0

Tre bilder till

bruna

6 mar 2007 kl. 17:03

stöna lite till så kanske….
får vi se en häst?

0

Tre bilder till

Tony S

6 mar 2007 kl. 17:10

På tallågan är det violticka el. möjigen violtagging. Det går inte att avgöra uppifrån.
Fnöskticka på björken.
De sista påminner en del om epålettsvamp, men det känns lite tveksamt. Kanske någon annan har ett bättre förslag.

0

Lena M

6 mar 2007 kl. 17:30

Bra gjort Evus, fina bilder.

Tony, vad är epålettsvamp ???

0

Tre bilder Bo

Lena M

6 mar 2007 kl. 17:40

Det lät ju nästan poetiskt där du beskriver de åldrande träden, men nog tror jag att folk funderar ibland.
Som i lördags då jag plumsade i hög snö “paralellt” med vägen, bara för att det låg mycket gamla alar på sidan, men man får väl bjuda på det.

0

Tre bilder till

Evus

6 mar 2007 kl. 18:15

Tony, tack för att du satt namn på mina tickor.
Violticka - tagging skiljer det på att violtaggingen är taggig på undersidan?

Lena, ja folk undrar nog vad man sysslar med.
Det här med tickor är en helt ny kul värld som har öppnat sig för mig. Därmed mycket roligare att gå i skogen den här årstiden också.
Tack förresten för att du tyckte mina bilder var fina.

0

Trän - Lena

Bo E

6 mar 2007 kl. 18:43

Men har man en kamera så är det väl mer legitimt att stå och glo på konstiga ställen…
om man nu bryr sig om vad andra skogsluffare tänker…

0

Trän - Lena

Evus

6 mar 2007 kl. 19:40

Jag bryr mig inte vad folk tänker….

...  men det är inte alltid man har kameran i högsta hugg när man står och glor på ett dött träd eller stubbe.
:-)

0

Tre bilder till

Tony S

6 mar 2007 kl. 21:14

Lena, epålettsvamp är ganska vanlig på stubbar och stängselstolpar av ek.
Men det var nog en dålig gissning.

http://www.hlasek.com/foto/panellus_stipticus_a7634.jpg

Evus, violticka har porer, medan violtaggingen får tydliga taggar redan som mycket ung, precis som du trodde.
Jag hittade båda på samma högstubbe av tall i helgen, jag tvivlar mer och mer på att den ska vara artskiljd.
Vi hade en tråd om detta med en del bilder för ett tag sedan, hittar den inte nu.

0

Tre bilder till

Evus

6 mar 2007 kl. 22:25

Tony, menar du att taggingen/tickan är samma art, fast i olika stadier?

Jag är totalt novis på tickor, därav kanske dum fråga.

0

Tre bilder till

Totte Gbg

6 mar 2007 kl. 23:05

Fina bilder!!! Collage med text bra ideé! :)

0

Tre bilder till

Evus

7 mar 2007 kl. 18:01

Tack Totte!
:-))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone