Ja, då förstår jag, vad vackra de är. Tickor är ännu ett mysterium för mig för de varier så allteftersom de växer.
För ett år sedan gick jag bara förbi dem och tänkte inte på deras exsistens, men nu kan jag stå och stirra på ruttna träd, folk som ser mig funderar säkert.
Tony, tack för att du satt namn på mina tickor.
Violticka - tagging skiljer det på att violtaggingen är taggig på undersidan?
Lena, ja folk undrar nog vad man sysslar med.
Det här med tickor är en helt ny kul värld som har öppnat sig för mig. Därmed mycket roligare att gå i skogen den här årstiden också.
Tack förresten för att du tyckte mina bilder var fina.
Lena, epålettsvamp är ganska vanlig på stubbar och stängselstolpar av ek.
Men det var nog en dålig gissning.
http://www.hlasek.com/foto/panellus_stipticus_a7634.jpg
Evus, violticka har porer, medan violtaggingen får tydliga taggar redan som mycket ung, precis som du trodde.
Jag hittade båda på samma högstubbe av tall i helgen, jag tvivlar mer och mer på att den ska vara artskiljd.
Vi hade en tråd om detta med en del bilder för ett tag sedan, hittar den inte nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.