0 2210 visningar

9 svar

honungsskivling

Anders N

2 apr 2005 kl. 18:52

Fällde för ca: 4¨år sedan en stor ek, förra året kom som vi tror honungsskivlingen runt roten(som sticker upp 20cm) samt på gräsmattan upp, hur tar vi bort detta ?

0

carro

2 apr 2005 kl. 19:45

Ät upp dem.

0

Theresa WQ

3 apr 2005 kl. 12:15

Hej.
Honungsskivling är en stor underjordisk svamp som kan bli lika stort som en fotbollsplan. Den angriper svaga, sjuka, döende träd. Då ser man också fruktkropparna. Svampen finns i marken, ett sätt att ta bort den vet jag inte.
Däremot skall du inte plantera nya träd av samma sort på samma plats igen. Däremot går andra träd bra, som inte hör till familjen. Jag frågade tidigare om honungsskivlingen på forumet och fick bra svar från t.ex. Irene. Titta längra bort i tiden.
Lycka till
Theresa WQ

0

Irene

3 apr 2005 kl. 17:08

Jag antar att Anders fällde eken för att få bort den…
Oavsett om det är honungsskivling eller något annat (någon slöjskivlingsart t.ex.)som har invaderat den döda veden, så hjälper den ju till att bryta ner vedresterna.
Vill man inte ha svamparna i trädgården, är det bara att gräva upp stubben och alla underjordiska rötter från den. Något straff ska man ha för att avverka gamla ekar :-)

0

Bo E-son

4 apr 2005 kl. 17:43

Håller med Carro:
Ät och njut!
Det är inte alla som har så nära till svampmarken.
Äter du inte svamp så låt den vara i det syftet att bryta ned stubben.
Honungsskivlingen är ju en vacker prydnad (när eken inte längre pryder din trädgård)!

0

Irene

4 apr 2005 kl. 21:17

Nu vet jag ju inte hur säkert artbestämda Anders’ honungsskivlingar är…
Eftersom det finns andra arter med liknande växtsätt som är vanligare än honungsskivling på ekstubbar, kanske råden att äta dem ska tas med en viss försiktighet?

0

Bo E-son

5 apr 2005 kl. 15:34

Kollade upp honungsskivlingen i databasen. Inga förväxlingssvampar fanns angivna, men dock en varning att honungsskivlingen kan vara hårdsmält och orsaka magvesvär.
Då har jag bra mage för jag har plockat och ätit honungsskivling, ofta i ansluning till lövträd, under ca 30 år och aldrig mått illa eller upplevt den som hårdsmält.
Det tackar man för.
Tycker faktiskt att honungsskivlingen är en pålitlig matsvamp, fast har man känslig mage bör man alltså avstå.

0

Irene

5 apr 2005 kl. 19:24

Tja, folk kan förväxla det mesta - det beror helt och hållet på kunskapsnivån.
Jag har ingen aning om hur mycket Anders kan, eller hur noga han har studerat svamparna, så även om det nu låter möjligt att det kan vara honungsskivlingar, skulle det oxå kunna vara något helt annat. Han låter inte 100% säker, och verkar ju inte heller vara någon stor svampentusiast med tanke på frågan han ställde…

0

Anita

8 maj 2005 kl. 10:22

Kan det inte vara idé att flytta till stan om man inte tycker om ekar och inte gillar vackra svampar?
kanske dum fråga

0

prins pölsa

8 maj 2005 kl. 12:59

kanske var det så att eken var sjuk..
vad vet jag??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone