0 604 visningar

7 svar

Giftspindling och Trattkantarell

Ann Carlberger

16 okt 2001 kl. 16:32

Jag tycker att Pelle Holmberg i sin bok Nya Svampboken något förringar förväxlingsrisken mellan Trattkantareller och Toppig Giftspindelskivling. Det är inte bara svampanalfabeten som av misstag kan plocka denna svamp, ibland växer den förrädiskt mitt inne i Trattkantarelltuvor, det är lätt att få med sig en svamp av misstag. Därför tycker jag att det är extra viktigt att vara vaksam då man plockar trattkantareller och att rensa noga.

0

Monica Alfrida Swenson

19 okt 2001 kl. 08:22

Läste din insändare igår och vill nu bemöta kritiken och försvara Pelle Holmberg och hans medarbetare i Nya Svampboken.

Rekreation, motion, mat och glädje när man finner fin matsvamp.Det vill de förmedla i första hand.

Sen att svenska folket är ju så till den grad uppskrämda, att de flesta inte vågar ta i en svamp i skogen, det är ren okunskap.
Det är inte farligt att ta i svamparna men att äta vissa kan leda till döden.
Detta framgår med all tydlighet i Pelle Holmbergs böcker.

0

ann carlberger

19 okt 2001 kl. 10:55

Har jag på något sätt nämt att jag tror att det är farligt att ta i svampen? Icke! Jag ville bara påpeka att även erfarna svampplockare av misstag pga av det sättet trattkantareller växer (tuvvis) kan få med sig en giftspindelskivling i svampkorgen. För övrigt tycker jag Pelle Holmberg Nya Svampboken är en strålande bra svampbok. Jag tror inte svenska folket är uppskrämda i onödan, man plockar den svamp man känner till, trattkantareller hör till dom. Och växer det giftiga svampar i samma tuva så är det inget att förringa!

0

JD

24 okt 2001 kl. 14:34

Jag har tänkt på precis samma sak som Ann. Jag känner två personer som vid rensningen upptäckt att de har med toppig giftspindling hem bland trattkantarellerna. Detta är inte fråga om slarviga peroner. Själv är jag väldigt noga vid rensning av just det skälet.

0

ralph@bizzniz.nu

29 okt 2001 kl. 09:11

Håller med dej Ann.
Jag har själv i år två gånger upptäckt att jag fått med Toppig spindelskivling.
Speciellt när det börja mörkna mens man håller på att plocka.

0

Åke N.

11 maj 2002 kl. 20:04

...är man inte 100% säker på vilken svamp man plockar och sedan äter, skall man helt enkelt låta bli att använda den. Det måste gälla vid plockning som vid tillagning. Det är väl troligtvis detta Pelle Holmberg menar, samt att med god grundkunskap om svamp sker ingen sådan fullständigt livsfarlig förväxling.

0

Gunilla Haglöf

13 aug 2002 kl. 02:02

Det är klart man ska vara noga ute i skogen, men framför allt när man sitter vid köksbordet hemma och finrensar. Jag tar alltid svampen en och en och tittar, kanske borstar bort något barr ed. Håller man en giftspindling i handen framför ögonen nog ser man att det inte är en trattis.

0

Eva Åström

30 okt 2002 kl. 12:21

Jag håller med - den slutliga och viktigaste rensningen gör man hemma, i bra belysning. Då och då följer en spindelskivling med alla trattar (inte i år dock, då hittar man varken det ena eller andra tyvärr). Men inget ont om Pelle Holmberg - han är min guru. Ingen skriver så lockade svampböcker som han!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone