0 378 visningar

3 svar

Geoglossum

Lena Strömstad

6 mar 2007 kl. 19:30

Läser i lokaltidningen idag att Nötholmen är på väg att bli kommunens första naturreservat. Man har hittat sju rödlistade arter, plus en bohuslind och två svamparter varav den ena var en underart av jordtunga och det andra fyndet som gjorts i Sverige. 

Får väl ta en tur dit till hösten och se om jag kan hitta några tungor.

0

Bo E

7 mar 2007 kl. 16:16

Strömstad?
Är det inte nära Kosteröarna?
Finns det inte naturreservat på dem?

Vill minnas att jag varit på den stora men att det finns en till?

0

Lena Strömstad

7 mar 2007 kl. 20:39

Jodå, Nord- och Sydkoster ligger här på utsidan. Där är det narurreservat. Syd är den större av öarna. Det pågår även en mycket livlig diskussion om att göra naturreservat av Kosterfjorden som ligger på hitsidan av öarna. Såväl yrkes- som husbehovsfiskare är oroade för att det ska bli begränsningar.

Jag tror att det här med att göra Nötholmen, som inte är så stor, till reservat mer handlar om att det är kommunen som bestämmer sig för det än att det är av riksintresse.

0

Bo E

8 mar 2007 kl. 08:46

Tack, då var jag inte helt ute och cyklade i geografin!
Blev nästan orolig att jag blandat ihop Kosteröarna med Karlsöarna i Östersjön, men som väl var hade jag minnet i behåll.

Var på Stora Kosterö i slutet av 1980- eller början av 90-talet och spelade på ett bröllop. Det var vackert därute men tyvärr hade vi inte tid eller möjlighet att besöka den mindre.
Vill minnas att det var den större som värdshuset fanns på.
Själva vigseln ägde rum uppe på ett berg. Väldigt stämningsfullt och vackert var det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone