Läser i lokaltidningen idag att Nötholmen är på väg att bli kommunens första naturreservat. Man har hittat sju rödlistade arter, plus en bohuslind och två svamparter varav den ena var en underart av jordtunga och det andra fyndet som gjorts i Sverige.
Får väl ta en tur dit till hösten och se om jag kan hitta några tungor.
Jodå, Nord- och Sydkoster ligger här på utsidan. Där är det narurreservat. Syd är den större av öarna. Det pågår även en mycket livlig diskussion om att göra naturreservat av Kosterfjorden som ligger på hitsidan av öarna. Såväl yrkes- som husbehovsfiskare är oroade för att det ska bli begränsningar.
Jag tror att det här med att göra Nötholmen, som inte är så stor, till reservat mer handlar om att det är kommunen som bestämmer sig för det än att det är av riksintresse.
Tack, då var jag inte helt ute och cyklade i geografin!
Blev nästan orolig att jag blandat ihop Kosteröarna med Karlsöarna i Östersjön, men som väl var hade jag minnet i behåll.
Var på Stora Kosterö i slutet av 1980- eller början av 90-talet och spelade på ett bröllop. Det var vackert därute men tyvärr hade vi inte tid eller möjlighet att besöka den mindre.
Vill minnas att det var den större som värdshuset fanns på.
Själva vigseln ägde rum uppe på ett berg. Väldigt stämningsfullt och vackert var det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.