0 2007 visningar

61 svar

Karljohan

småföretagare..

7 mar 2007 kl. 02:48

Hej!
Vad är kilopriset på torkad/färsk karljohansvamp?
Nån som har tips på något bra ställe där man kan handla?
tack på förhand/e

0

gunhild

7 mar 2007 kl. 08:40

Svamp I Norr http://www.svampinorr.se/svampinorr_info.htm
eller annonsera på Blocket
Lycka till

0

Grethe F

7 mar 2007 kl. 08:43

Hur vill du ha dom frysta eller torkade????????? det är interesant och vilket företag har du??????????

0

christer

7 mar 2007 kl. 10:07

Grethe jag köper färskfryst Karl-Johan. Har du till salu?

0

per d

7 mar 2007 kl. 10:48

tycker man kan ifrågasätta hur pass seriöst företag svampinorr är med deras totalt intetsägande hemsida !! sannerligen inte mycket till info där inte vare sig för den som vill köpa eller sälja !!

0

Totte Gbg

7 mar 2007 kl. 10:50

Är det bättre nu då?  http://www.svampinorr.se/

0

småföretagare..

7 mar 2007 kl. 11:41

Hej! jag är för tillfället bara intresserad av torkad karljohansvamp. Vad kostar den per kilo?
om du vill kan du maila mig istället? emil_eklindh@hotmail.com

0

småföretagare..

7 mar 2007 kl. 11:46

Hittar inga priser på hemsidan..?

0

per d

Lena

7 mar 2007 kl. 14:12

Det är väl bara och skriva och fråga om du undrar över något.

Bara för att du inte får alla info. du vill ha via hemsidan så finns det väl ingen anledning att undra över hur seriöst det hela är.

Avfärda ingen ohörd är du snäll.

0

Grethe F

7 mar 2007 kl. 14:44

Nej jag har ingen svamp tik saku men jag tyckte att den forfrågan han kom med var lite intetsägande

0

Grethe F

7 mar 2007 kl. 14:45

Till salu skulde det vare Grethe

0

småföretagare

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 14:48

Här i Belgien kostar torkade Karl-Johan 75 euro kilot på delhaize (stor butikskedja) så har du ett pris att jämföra med. jag kan skicka dig en förpackning om du vill kolla

0

per d

per d

7 mar 2007 kl. 14:52

lena, den första länken som las ut sa absolut ingenting, den andra något mer med varför inte ett ord om priser ???? kommer också ihåg i somras när jag sökte om priser för vad de betalade men inte heller ett ord om det !
är man på internet skall man väl inte behöva skicka ett brev o fråga, eller ??

0

småföretagare

småföretagare..

7 mar 2007 kl. 14:58

Tack! hur stora är förpackningarna?

0

småföretagare

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 15:16

en plastburk på 40g. jag ska handla på fredag så då kan jag kolla exakt pris, har letat på nätet men hittar det inte. kan tyvärr inte säga varifrån svampen kommer, det är delhaize egen förpackning så antagligen köper dom in “stora lass” och paketerar själva. Jag tycker i alla fall att den är bra och smakar mycket. För dig som småföretagare kan det vara intressant, ingen hög portokostnad, väger ju inget, dessutom kan du dra av den belgiska momsen som ligger på 21%

0

småföretagare

per d

7 mar 2007 kl. 15:26

cicki, väger ju inget säger du ! men 10 kg torkad karl johan väger väl alltid 10 kg, eller ???

0

småföretagare

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 15:30

äsch per, du vet vad jag menar, portot går på vikt och inte volym. ska jag skicka en kubik torkad svamp eller en kubik sten blir det nog en j-a skillnad ;;))

0

Parafras

ingen poet

7 mar 2007 kl. 15:34

av Ferlin av Gyllander

Jag hade det så lustigt här
att jag vart nästan populär
- ja, det är sant , sa lille per

0

småföretagare

per d

7 mar 2007 kl. 15:37

cicki, nog torde det kosat lika mycket att skicka 10 kg k j som 10 kg sten eller hur ? kanske t om dyrare att skicka svampen då vissa postverk har volymbegränsningar på brev och paket.

0

småföretagare

småföretagare..

7 mar 2007 kl. 15:37

Det låter intressant. Min mail adress är emil_eklindh@hotmail.com Om du kollar på fredag skicka gärna över lite info, det vore jätte snällt..

0

per d

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 16:08

jag ger mig per, du har rätt, (fan också!) hade lite otur när jag tänkte. Ska jag skicka dig 10 kg belgisk sten? eftersom du har sålt vispen och inte kan hämta själv. BIG smile!

0

Gula

7 mar 2007 kl. 16:17

Sen kan man ju försöka föreställa sig hur ett 10 kilos paket med torkad KarlJohan skulle se ut….. :)

0

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 16:28

som 10 höbalar kanske??? Ska jag skicka Gula 10 kg belgisk majjo? Det här var kul. Dagens fråga: vad kostar mest att skicka, en näve torkad Karl-Johan, en näve belgiskt grus eller en näve belgiskt majjo?

0

Gula

7 mar 2007 kl. 16:33

KarlJohan kostar minst!! Och det blir bästa såsen av den också!!!
Är belgisk majo god???

0

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 16:40

ja Gula, belgisk majo är god, säljs på burk, inte tub. Ska jag skicka 10 kg?

0

Karljohan cicki

per d

7 mar 2007 kl. 16:42

vad är majjo ????

0

Karljohan

Gula

7 mar 2007 kl. 16:44

Ja tack Cicki ;-D då har jag till en vecka…!!!
Majo=majonnäs!

0

Karljohan

Tina Nordberg

7 mar 2007 kl. 16:52

Stora paket heter att de är skrymmande hur lätta de än är.
Skrymmande paket är dyrare.

0

Karljohan

Gula

7 mar 2007 kl. 17:01

Speciellt om dom blir som höbalar….

0

Karljohan

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 17:09

Njaeej Tina, beror väl på vilket land man bor i. Här har vi nåt som heter postpak. En kartong på cirka 10 cm hög och 40 cm lång. Du får stoppa i den vad du vill bara den inte väger mer än 2 kg.

0

Parafras ingen poet

per d

7 mar 2007 kl. 17:34

ingenpoet, du får gärna komma med personangrepp på mig här om det är det du vill, men gör det då med din vanliga signaturer och ingen du diktat upp för stunden bara för att du inte vågade något annat !!!

0

Karljohan

Helena A

7 mar 2007 kl. 17:35

Här är det tillägg på minst 11 kronor för allt som är tjockare än 3 cm.
På mitt postställe har den en mall som de drar alla tveksamma kuvert igenom.

0

Karljohan

per d

7 mar 2007 kl. 17:43

ok det är mayonnaise ni talar om !

0

Karljohan

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 17:50

mais naturellement per d.

0

Karljohan

Bengt Sandh

7 mar 2007 kl. 18:40

Mycket intressant diskussion…

0

Bengt Sandh

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 19:07

Visst är det intressant, per.d lämnar ingen oberörd!

0

Bengt Sandh

per d

7 mar 2007 kl. 19:15

kul bengt att du tycker det är intressant för hade du inte tyckt det hade du väl bara gått vidare till en annan tråd om plastmattor från postorderhus !

0

Bengt Sandh

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 19:37

kul per d att du tycker det är intressant att fortsätta läsa trots att det handlar om plastgräs.

0

Bengt Sandh cicki t

per

7 mar 2007 kl. 19:41

denna sträng handlar väl inte om plastgräs !? och hade den gjort så hade jag ju fått försvara mina synpunkter, eller ?

0

cicki T Belgien

Totte Gbg

7 mar 2007 kl. 19:43

Vad heter Karljohan på belgiska? Eller används det latinska namnet?

0

cicki T Belgien

per d

7 mar 2007 kl. 19:46

belgiska…...????

0

cicki T Belgien

Totte Gbg

7 mar 2007 kl. 19:53

Jag vet givetvis att det även pratas både Tyska, Franska och i viss mån Holländska i Belgien.

Jag ställer frågan så här: Vad heter Karljohan på Flamländska?

Ber om ursäkt att jag var otydlig!

0

cicki T Belgien

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 20:05

På franska: Cèpes
På holländska: Eekhoorntjesbroood
På tyska: Steinpilze

Så står det på paketet.

jag skulle nog velat ha en mer precis övers. på franska, cèpes är mer allmänt soppar men undermenat cèpes de bordeaux, dvs Karl Johan

0

cicki T Belgien

Morgan

7 mar 2007 kl. 20:11

Jean Baptiste kanske skulle vara ett tips på Franskt namn =)

0

cicki T Belgien

Totte Gbg

7 mar 2007 kl. 20:15

Tack cicki! Jag letade lite och sökte på företaget du nämnde för att se om man fick fram pris men nej… http://www.delhaize.be/food/thetaste/mushrooms/_nl/mushrooms_kinds_toadstools.asp

0

cicki T Belgien

Totte Gbg

7 mar 2007 kl. 20:17

oj o nu såg jag ju att du hade redan skrivit ut ett pris…

0

cicki T Belgien

cicki T Belgien

7 mar 2007 kl. 20:31

Helt rätt, men här heter dom fortfarande cèpes de Bordeau. J-B kan ju vara synonymt med K-J (samma person), rolig idé Morgan, ska vi maila franska akademien?

0

cicki T Belgien

Morgan

7 mar 2007 kl. 20:52

Jaaa!!! Cicki, hehehe!!

0

Pris på KJ

Susanne Nö Skåne

8 mar 2007 kl. 06:27

Priser jag ger hos grossist
1:a klass torkad KJ 598 kr
2.a klass torkad KJ 525 kr detta är priser utan moms så man får lägga på 12 % matmoms om du ska betala moms.

0

Pris på KJ

Susanne Nö Skåne

8 mar 2007 kl. 06:30

Kilopris glömde jag visst skriva…

0

Pris på KJ

per d

8 mar 2007 kl. 09:36

598 kr kg, kan knappast vara någon högre kvalitet. skulle innebära att priset före torkning skulle vara 60 kr kg vilket i så fall skulle indikera ett kg pris i plockarledet på 10-20 kr kg !

0

Pris på KJ

Helena A

8 mar 2007 kl. 10:04

En bekant har bott och jobbat i Italien.
Han sa att KJ är svindyr där och ofta full med maskhål.
Är den “maskfri” så kostar den ännu mera.
Han har lovat att ta reda på priset mer exakt.

0

Pris på KJ

småföretagare..

8 mar 2007 kl. 13:38

Svindyr, det stämmer.. Men full med maskhål, näää då hade han nog otur.. Karljohansvampen här är jätte god, det beror självklart på var i Italien svampen är plockad, där jag bor är det super hög kvalite.. Problemet är väl att varenda kotte är ute och plockar, så det är stor konkurens…

0

Pris på KJ

småföretagare..

8 mar 2007 kl. 13:50

Priserna i Sverige som jag sett hitills är något lägre än här nere.. Om jag sen ska lägga på fraktkostnader mm så är det tveksamt om det lönar sig.. Ska fortsätta kolla på det…Om det är toppkvalite´ svamp så finnas det jämnt köpare, utan tvekan, speciellt här i Italien där folk jämnt prioriterar kvalite´ före allt annat.(när det gäller mat)

0

Pris på KJ

småföretagare..

8 mar 2007 kl. 13:55

Susanne Nö SkåneLåter intressant! Är det svensk svamp? är den smakrik?Vad är det för grossist?
Om du vill kan du även maila mig: emil_eklindh@hotmail.com

0

Pris på KJ

cicki T Belgien

8 mar 2007 kl. 14:36

titta, fler utlänningar här på nätet! Nu har vi blivit med Italien också!

0

Pris på KJ

Grethe F

8 mar 2007 kl. 15:48

Jag har set torkat Karl Johan i Italien och dom var mycket maskätna jag så dom på flera ulika ställen. Jag vet från en herboende italinere att man kan sälja 1 klas Karl Johan och få 1000 kr kilot så vist är det populärt i Italien

0

Susanne Nö Skåne

8 mar 2007 kl. 18:10

Jag kollade priset en gång till ett kilo torkad 1:a klass KJ kostar med moms 747, 50 vad jag inte fattar är varför det är 25% moms? priset utan moms är 598 kr/kg Är momsen ändrad? Jag hänger visst inte med i politiken i såfall….

0

småföretagare..

8 mar 2007 kl. 19:27

Faan det låter mycket 25% i moms…??  Men är matmomsen vanligtvis 25% hemma iSverige?
någon som har pejl..???
ska kolla upp det där..
Susanne Nö Skåne Skulle vilja veta vad det är för grossist om det går?

0

cicki T Belgien

8 mar 2007 kl. 19:47

om jag har förstått det rätt ligger matmomsen på 12 %

0

småföretagare..

8 mar 2007 kl. 19:52

Det stämmer, jag kollade också på sketteverkets hemsida..
Susanne Nö Skåne—- Med andra ord så borde din svamp kosta 598:- + 12%=669, 76… Stämmer det?

0

Susanne Nö Skåne

8 mar 2007 kl. 21:07

Nä för det priset blir det inte när jag ska sända iväg ordern utan då visar den det högre priset 747, 50 på slutsumman att betala?? mysko kallas kanske inte mat i torkad form??
Javisst kan du få veta grossistens namn RP-frukt i Hässleholm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone