0 458 visningar

15 svar

Hur finna skogsbrandsplatser?

Sten Aronsson

9 apr 2005 kl. 19:26

Har under flera försäsonger försökt hitta information om var det förekommit skogsbränder, små som stora, utan resultat. Är det någon som har ett bra tips ? Det ska ju tydligen vara bra platser att söka stenmurkla på.

0

Helena

9 apr 2005 kl. 20:15

Nu kanske jag är ute och cyklar. Men borde det inte gå att ringa till brandkåren i aktuell kommun och fråga? De om några borde väl veta.

0

Sten Aronsson

9 apr 2005 kl. 21:08

Kanske ingen dum idè alls. Ibland krånglar man väl till det för mycket. Skall genast undersöka saken. Vill du ha reda på resultatet ?

0

Helena

9 apr 2005 kl. 21:31

Ja, gärna. Skoj att veta om du hittar branplatser och murklor. Lycka till!!!

0

Lena

10 apr 2005 kl. 20:51

Hur lång tid efter branden tar det till dess att murklorna kommer? Väntar med spänning eftersom vi i fjol hade den största skogsbranden på 60 år i kommunen.

0

Tommy K

11 apr 2005 kl. 08:08

Skogsvårdsstyrelsen är kanske ett tips.
Likaså botaniska föreningar. Dom brukar leta rara växer som brukar komma upp efter skogsbränder.

0

SvampMonica

12 apr 2005 kl. 14:40

Erfarenhet från Brattforsheden Värmland, Filipstad.
Där kom det toppmurklor första sommaren och stenmurklor andra sommaren efter en brand i juli.

0

Evus

12 apr 2005 kl. 23:25

Var bor du Sten?

Det var ju en stor skogsbrand i Tyresta för några år sedan.

0

Kurt

13 apr 2005 kl. 14:21

Brandplatser borde väl inte vara bättre än hyggen? I båda fallen frigörs ju en massa näring från alla döda trädrötter. Men jag har svårt att se att själva branden skulle gynna murklornas fruktsättning?

0

Sten Aronsson

17 apr 2005 kl. 22:12

Jag bor i Älvsered, nån mil från Ullared, Halland.

0

Bo E-son

19 apr 2005 kl. 17:18

Besökte under söndagen en skogsbrandplats, två kolbottnar varav en nyttjats för kolning förrförra året samt ett antal hyggen och timmervägar.
Inga spår av murklor dock, kanske för kyliga nätter ännu?

0

Irene

20 apr 2005 kl. 08:38

Bo, det låter som ett bra ställe att leta på. Man brukar säga att rätt tidpunkt att plocka stenmurklor, är när björkarna har fått “musöron”. Har dom det?
Där jag bor (Umeå), brukar det dröja åtminstone till andra halvan av maj.

0

Bo E-son

21 apr 2005 kl. 14:15

Det är hägg och sälg som är på gång här. Härom natten snöade det.
Jag inser att det nog var lite för tidigt.
Återkommer framöver om jag hittar några murklor att rapportera!

0

Ralph

14 jun 2005 kl. 01:56

Borde väl inte vara svårt att hitta hyggen efter höstens storm.

0

Bo E-son

14 jun 2005 kl. 14:49

Har ägnat flera dar åt att leta murklor på hyggen, en skogsbrandplats och vid en kolbotten.
Inte en murkla, men på väg hem efter senaste promenaden hittade jag tre fina stora murklor under en stor gran i mossig skog, långt från hyggen men tydligen växte de på en gammal övermossad sophög på en övergiven hustomt.
Rena turen ibland!

0

Ralph

12 jul 2005 kl. 05:59

Jag har läst att det är rena kriget i Kanada, mellan skogsägare och svampplockare som letar efter toppmurklor efter skogsbränder där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone