0 763 visningar

33 svar

Hedsvampar

gunhild

7 mar 2007 kl. 21:16

Några svampar från mina älskade hedar. Känner ni igen dem?

0

Gröna

7 mar 2007 kl. 21:46

Kan det vara en häst som ......??

0

Irene A

8 mar 2007 kl. 08:52

Jag kan göra ett försök..

Den första tycker jag är mest lik jättemusseron, Tricholoma colossus

Den andra tallgråticka, Boletopsis grisea

Den tredje är jag mest osäker på, eftersom färgen på skivorna verkar urblekt på bilden. Det kan vara riddarmusseron.

Jag har även träffat på en snarlik art med något blekare skivor och bitter smak på tallhedarna. Bitter riddarmusseron, Tricholoma aestuans, känner jag igen när den växer i granskog, och där är den inte särskilt lik en riddarmusseron. Ser den helt annorlunda ut på tallhedar, eller är det en annan art som växer där?

De små nere i hörnet - ifall skivorna är gulbruna - skulle kunna vara kontrastspindling, Cortinarius depressus.

0

Bo E

8 mar 2007 kl. 08:54

Ja, musseroner tror jag mer på än hästar i detta fallet!

0

Affe Nv Skåne

8 mar 2007 kl. 10:13

Ingen aning…
Däremot undrar jag:
Hur mycket träd/hög vegetation som skall växa för att en hed inte längre är en hed…

0

Stefan

8 mar 2007 kl. 13:05

Trean ser ut som en av de tre riddarmusseronerna vi har: Tricholoma ulvinenii. Den är typisk för torr tallskog på sand.

0

Irene A

8 mar 2007 kl. 20:34

Tricholoma ulvinenii? Var hittar man beskrivning av den? Bilder?

0

Hedar

Irene A

8 mar 2007 kl. 20:54

Ett exempel på definition på en hed:

“skogbevuxna eller öppna vegetationstyper som utmärks av risartade växter, (ljung, blåbär, lingon) hårda smala gräs och ett fåtal örter. Förekommer mest på mager torr mark.”

Så heden kan också vara en skog av hedtyp, t.ex. lavtallhed som de här svamparna trivs bäst på.

0

Hedar

Affe Nv Skåne

8 mar 2007 kl. 21:05

Irene, detta var vad jag fick fram när jag gjorde en sökning på hed:

Hed är en typ av landskap (eller ekologisk biotop) som karaktäriseras av att det är beväxt endast med låga växter, som buskar och gräs, och alltså har inga eller endast ett fåtal träd. Mossar räknas inte som hedar, trots att de också saknar träd.

0

Affe Nv Skåne

8 mar 2007 kl. 21:11

Skulle ni kunna posta några bilder på typiskt hedlandskap?

0

Tallhedar

gunhild

8 mar 2007 kl. 21:25

Så här ser det ut på mina tallhedar där jag plockar goliatmusseroner karljohan sandsopp tallgråticka och riddarmusseroner

0

Bilder på tallhedar

Susanna

8 mar 2007 kl. 21:43

I länken finns gott om bilder från olika tallhedar, hoppas de kan vara av intresse.

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Lotta/bilder1.htm

0

Tallhedar

Affe Nv Skåne

8 mar 2007 kl. 21:45

Inte ser det ut enligt beskrivningen jag postade innan…

Men där skulle jag gärna sätta mina 46:or….

När börjar goliatsäsongen?

0

Bilder på tallhedar

Affe Nv Skåne

8 mar 2007 kl. 21:59

Sådär, så var man ännu mer sugen….

Bra bilder.

0

Bilder på tallhedar

Lars

8 mar 2007 kl. 22:01

Kan man kalla hedälskare för hedningar?

0

Stefan

8 mar 2007 kl. 22:08

Det kanske inte det är T. ulvinenii i alla fall. Den har visserligen blekare skivor än T. equestre och de växer i samma omgivning. Men den ska också i övrigt vara blekare, ha mera gul hatt och sakna mycket av det rödbruna. T. arvernense brukar har mera ljusgrå skivor, på bilden verkar de ljusgula.

Det är Kuulo Kalamees från Estland som har beskrivit två nya arter av riddarmusseroner i Folia Cryptogamica Estonica 38 (2001). Den tredje är riddarmusseronen med asp, T. frondosae.

0

Irene A

9 mar 2007 kl. 08:25

Nu har jag förstås inte tillgång till Folia Cryptogamica Estonica, men din beskrivning av T. ulvinenii skulle kunna passa ihop med en art som jag hittat här hemma, i sandig tallskog nära havet. Den för tankarna till en blekt gul form av såpmusseron, d.v.s. varken mörktrådig som kantmusseronen eller “fräknig” som riddarmusseronen, men luktar och smakar mjöl.

0

Hedar - Affe

Irene A

9 mar 2007 kl. 09:40

Begreppet hed verkar ha förändrats genom tiderna, och betyda olika saker på olika ställen.
Engelskans heath avser öppna ytor som är bevuxna med låg vegetation, framför allt ljung.
Det tyska “Heide” betydde till en början skoglös, obebodd slätt, men kom senare att bli en generell beteckning på ett magert och kargt område (med eller utan skog).

Det gemensamma är att markerna har varit torra, näringsfattiga och inte har dugt till något annat än kreatursbete - och så småningom exercisfält. Men när den användningen minskar/upphör, blir hedarna så småningom något annat: skogar, bostadsområden, golfbanor, flygplatser osv.

Det som jag förknippar mest med begreppet hed ser ut ungefär så här:
http://www.jwoodhouse.co.uk/scotland/rann.htm

0

Hedar - Affe

Affe Nv Skåne

9 mar 2007 kl. 10:42

Det var en bra bild, stämmer ganska så väl in på beskrivningen jag postade…

Det är nog säkert precis som du säger Irene, begreppet hed betyder olika på olika ställen.

0

Stefan

Eva

10 mar 2007 kl. 09:28

Tacksam för lite mer information om dessa gulaktiga musseroner:Vilka kan man förväntas hitta och var?

0

Goliatsäsongen

Hasse

10 mar 2007 kl. 11:26

Det är väl främst under augusti och september som det går att plocka goliatmusseron.

Hittade på en bra artikel om goliat på nätet för ett tag sedan, lägger in länk till den.

http://www.naturochtradgard.se/bilder/pdf/goliatmusseron.pdf

0

Riddarmusseroner

Stefan

10 mar 2007 kl. 15:51

Jag försöker göra en sammanfattning av det jag hittar om riddarmusseroner i mina papper. Data on utbredning är baserade på finska checklistan för hattsvampar:
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=43417&lan=fi

Alla riddarmusseroner har gula skivor, är milda och smakar och luktar mjöl. De tre som är beskrivna är tillsvidare:

Tricholoma equestre - en kraftigt byggd svamp, hatten tjockköttig, brungul, i centrum tätt fräknig i rödbrunt, med tiden kan hatten verka mest brunaktig. Skivorna kraftigt gula, foten kraftig, vitgul. I sandig tallskog, allmän i hela Finland. Sent på säsongen.

T. ulvinenii - Något mer tunnköttig och slankare, foten jämntjock, nästan vit. Framför allt är skivorna betydligt mera blekgula än hos föregående (som på bild tre). Hur pass brun hatten kan bli är något svårtolkat, men åtminstone något rödbrun är den ofta i centrum (på gul botten). Allmän i hela Finland. I karga tallskogar på sand eller klippor. Något tidigare.

T. frondosae - något slankare och högre än equestre. Djupare gul, mera gul bottenfärg syns mellan småfjällen (fräknarna). Skivorna svavelgula. Också foten är gul. Med asp på något bättre mark. Tidigare på säsongen än de andra. I södra halvan av landet.

Kantmusseronera har ljusgrå skivor:
T. arvernense - med tall i hela landet
T. sejunctum - Hur långt norrut den går vet jag inte, men åtminstone till Danmark.

Andra som ligger litet ditåt är åtminstone
- T. aestuans, bitter ridadarmusseron
- T. sulphureum, svavelmusseron
- T. bufonium, mörk svavelmusseron
- Tricholomopsis, stubb- och prickmusseroner

0

Riddarmusseroner

Eva

10 mar 2007 kl. 18:31

Jättetack för att du tog dig tid att förklara.Undrar bara T. auratum vem är det??

0

Riddarmusseroner

Stefan

10 mar 2007 kl. 18:53

Kalamees anser att T. auratum är synonym till T. equestre, även on namnet använts om alla tre av någon under tidernas gång.

0

Riddarmusseroner

Eva

10 mar 2007 kl. 19:16

Ok Tyckte att beskrivningen på T.equstre stämde med de jag hittat och trott varit T.auratum stor riddarmusseron vilka även har reagerat rosa med ammoniak Tack än en gång

0

gula musseroner

Irene A

11 mar 2007 kl. 11:20

Stefan, jag vill också tacka för redogörelsen!
Hur översätter man bäst det finska namnet på T. ulvinenii, kalvaskeltavalmuska?

Apropå kantmusseronerna:
Jag har bara hittat en enda tillförlitlig bild av T. arvernense på webben:
http://www.mtsn.tn.it/bresadola/gallery.asp?code=85

Tror du att det är samma art på bifogade bild?

0

gula musseroner

Stefan

11 mar 2007 kl. 14:01

Kalvaskeltavalmuska = blek riddarmusseron.

Arten på din bild ser ut som det jag brukar kalla T. arvernensis. Den italienska bilden kan kanske vara unga exemplar det också, men är det granbarr under den? Arvernensis uppges växa med tall.

0

kantmusseroner

Irene A

11 mar 2007 kl. 14:37

Även om man numera anser att det är T. arvernense vi hittar här på tallhedarna (växande “huvudsakligen” under tall), och T. sejunctum söderut i lövskog, är jag inte övertygad om att komplexet är utrett riktigt. Det vi har här, kanske kan vara T. arvernense var. discolor - eller T. sejunctum var. coniferarum?

Om det blir en bra säsong för dem i höst ska jag samla kollekter…

0

kantmusseroner

Stefan

11 mar 2007 kl. 20:40

I en finsk svamptidskrift (Sienilehti 50(1), Korhonen & Kytövuori) läser jag så här om arvernense : “Färgen är mycket variabel beroende på mängden av gråbrun färg (ju mindre gråbrunt, desto bättre kommer den gula bottenfärgen fram och tvärtom). Å andra sidan löses den gula färgen upp i vatten och sköljs bort av rikliga regn.”

Också foten sägs vara variabel: “...någorlunda ljus, ofta också gulfläckig och rodnande vid basen.”

0

Vänta bara...

gunhild

12 mar 2007 kl. 09:27

det blir barmark på tallhedarna, då ska jag fotografera musseroner och skicka in på blocket så får ni nåt att fundera över, oj vad jag längtar!!!
Förresten ska Svampkonsulent Norr ha sin vinterträff nästa helg i Umeå och temat är musseroner/giftsvampar nåt som jag ser fram emot.

0

Vänta bara...

Eva

12 mar 2007 kl. 09:32

Ser fram emot dina bilder

0

kantmusseroner

Irene A

12 mar 2007 kl. 11:02

Ett problem med T. arvernense kan förstås vara att Bons ursprungsbeskrivning varit för snäv: hatt 5-9 cm, klibbig med orangegul färgton, hyfer med söljor, växer i kalkrik barrskog.
Ortons sejunctoides stämmer bättre med dem vi hittar: hatt 8-12 cm, gröngul med brunaktig mitt, hyfer utan söljor, växer med tall.

Nu anses de vara synonymer..

0

kantmusseroner

Stefan

13 mar 2007 kl. 20:30

Här är hela beskrivningen av T. arvernense ur min källa:

“Mjölluktande svamp, med ljusgrå skivor, bara nära hattkanten blekt gulnande.

Hatten 5-12 cm bred, mitten kupollikt upphöjd, mer eller mindre gul, mörkfläckigt fjällig, radiärt bruntrådig, vid regn något klibbig, annars med torr yta. Foten 5-10 cm lång och 1-3, 5 cm tjock, ofta kraftig, utvidgad på mitten, någorlunda ljus, ofta också gulfläckig och rodnande vid basen. Kött vitt, milt eller en aning bittert. Svampen har en sötaktig mjöllukt.

T. arvernese är någorlunda allmän i barrskog på sand i hela landet. Färgen är mycket variabel beroende på mängden av gråbrun färg (ju mindre gråbrunt, desto bättre kommer den gula bottenfärgen fram och tvärtom). Å andra sidan löses den gula färgen upp i vatten och sköljs bort av rikliga regn.

... Den mycket gula hattfärgen och tydliga mjöllukten hos en del kantmusseroner närmar den till riddarmusseronen. Nedifrån sett avslöjar de gråvita lamellerna genast att den inte hör till gruppen av riddarmusseroner.”

Bedöm själv om det passar till bilden eller inte.

0

kantmusseroner

Irene A

14 mar 2007 kl. 11:41

Jodå, den beskrivningen stämmer mycket bra med våra kantmusseroner på tallhedarna. Det betyder att det förmodligen är den arten som författaren (och andra nordiska mykologer) har tolkat som T. arvernense och gjort en egen beskrivning av - så som han känner igen den.

Jag har bl.a. läst den här artikeln:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Tre%20kantmusseroner%20i%20Sverige.pdf
och slutsatsen att det är Bons lilla T. arvernense från Frankrike som vi har här på våra tallhedar, tycker jag inte är övertygande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone