0 515 visningar

13 svar

Svampar från Uppland

l_johan_k

8 mar 2007 kl. 16:38

Någon som kan hjälpa med identifieringen?

0

1

l_johan_k

8 mar 2007 kl. 16:39

1

1: På rutten björk. Brunkrös? Broskkrös? 2 och 3. På rutten björk.

0

2

l_johan_k

8 mar 2007 kl. 16:42

2

1 och 2: Växte på marken i hage (lövträd + gran blandat). 3: På rutten gran. Kuddlika. Vedplätt?

0

2 bild 1 och 2

l_johan_k

8 mar 2007 kl. 21:13

Glömde…

Denna svamps hatt var alldeles slemmig.

0

Tony S

9 mar 2007 kl. 08:22

Mina förlag är:
1.
Broskkrös
Björkmussling

2.
Vinterskivling
Vedplätt

0

Tony S

9 mar 2007 kl. 08:23

Några förlag har jag iofs inte, men förslag…

0

1 bild 1

Irene A

9 mar 2007 kl. 10:13

Funderar på om det kan vara köttkrös, Exidia repanda. På den sitter varje enskild fruktkropp bara fast i substratet med en liten fot. Broskkrös har en kort, fri kant som är blekluden på undersidan.

0

l_johan_k

9 mar 2007 kl. 19:29

Stort tack för hjälpen!

0

Vinterskivling

l_johan_k

9 mar 2007 kl. 19:44

Vad är Vinterskivlingens latinska namn? (Jag kan inte hitta den i Nyléns “Svampar i Norden och Europa” eller Garnweidners “Svampar”, endast “vinternagelskivling” och “vintertrattskivling”.)

0

cicki T Belgien

9 mar 2007 kl. 19:47

Gå in på svampguidens databas så hittar du info.

0

l_johan_k

9 mar 2007 kl. 20:02

Oooops! Databasen hade jag missat. Tack för tipset!

0

Vinterskivling

l_johan_k

9 mar 2007 kl. 20:06

Från databasen…

“God matsvamp som växer på stammar, stubbar och stockar av lövträd under senhöst och milda vintrar.”

Men den kan växa direkt på marken också, eller…

0

Vinterskivling

cicki T Belgien

9 mar 2007 kl. 20:13

om jag bara visste, har letat efter den hela vintern!

0

Vinterskivling

Tony S

9 mar 2007 kl. 23:28

Johan, det är inte säkert att det är vinterskivling, bara en gissning. Jag antog att det fanns någon dold ved strax under markytan, men om det inte är så, då handlar det nog om någon annan art.
Angående ditt andra spörsmål så är vinterskivling = vinternagelskivling, men det har du nog listat ut vid detta laget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone