Hej,
Enligt sidan är Stenmurklan en giftig svamp.
Funkar den att äta om man först förväller den? Hur ska man göra för att bli av med giftet?
Vilka andra murklor innehåller gift, men som man ändå kan äta efter förvälling?
Tack för svar!
Stenmurklor blir inte helt giftfria efter avkokning heller. Det som händer då, är att man spär ut giftet så pass mycket att de inte ger någon akut förgiftning - och de cancerframkallande ämnena finns fortfarande kvar.
Jag brukar göra så här:
Fyller en stor gryta med kallt vatten, lägger de noggrant rensade, avsköljda och grovhackade murklorna i vattnet och slår på spisen, låter vattnet koka upp och puttra utan lock i 5-10 minuter och rör om då och då. Full fart på köksfläkten - man kan bli illamående av ångorna…
Sen häller jag alltihop i en sil och sköljer murklorna en stund i kallt vatten, tar sedan en näve i taget och kramar ur så mycket vätska jag kan ur murklorna innan jag lägger dem på en skärbräda och finhackar dem. Slutligen fördelar jag dem i små plastaskar och skänker dem till grannen, för jag är inte så förtjust i dem själv :-)
Det är bara så himla roligt att få hitta och plocka dem.
Övriga murklor (en del kan innehålla små mängder gift, men inte så mycket att de behöver kokas av, om de inte kan förväxlas med giftiga):
Vår-försommararter (ätlig behöver inte betyda god - om smaken kan man ha olika uppfattningar):
Hättmurkla - ätlig men sällsynt och bör få stå kvar
Toppmurkla (flera varianter) - ätlig
Rund toppmurkla (flera varianter) - ätlig och sägs vara god
Rynkad klockmurkla - ätlig men för sällsynt att plockas
Klockmurkla - ätlig men knappast god
Blek stenmurkla - ätlig men inte god. Avkokning på grund av förväxlingsrisk med stenmurkla
Sensommar - höstarter:
Biskopsmössa - ätlig men inte särskilt god. Avkokning pga förväxlingsrisk med lömsk biskopsmössa
Pokalmurklor - oätliga
Skålmurklor - oätliga
Svart hattmurkla - ätlig (och god)
Vit hattmurkla - ätlig (och god)
Smal hattmurkla - ätlig
Stenmurklan är ganska obehagligt toxisk och innehåller dessutom cancerogena ämnen. I dag rekommenderas en avkokning i fem minuter och sedan en till i fem minuter i nytt vatten. Alternativt kan man torka dom i två månader. Goda är dom men tyvärr tror inte jag att det är hälsosamt att äta av godsakerna alltför ofta.
jag använder torkade murklor, blöter upp, kastar vattnet, mycket smör i tjockbottnad kastrull, hacka i liten silverlök, låt puttra ett taq, lägg i murklorna, murklans smak är fettlöslig så låt puttra i en 15 min, ströa på lite riven muskotnöt stuva ha på macka , Alternativ, ingen muskot, utan lite ljus fransk Dijongsenap, stuva och någon matsked sherry
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.