0 367 visningar

47 svar

9

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 09:49

Det är freeedag…...ska man inte ha kyckling då?!

0

4 fredagstips.

Tina Nordberg

9 mar 2007 kl. 11:11

Jaaaaaadå det är gött götti göttgött.
Tips
Stek kycklingbröst salta peppra.
Gör en sås på stekskyn och grädde.
Tillsätt rosèpeppar efter smak.
Krydda gärna med lite torkad svamp, sandsopp o Karljohan passar förträffligt.
Låt fileerna koka med i såsen de sista minuterna.
Mums filibabba.
Trevlig helg.

0

99

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 12:03

O det läta gott, kanske jag ska prova..fast jag hade tänkt nåt liknande fast med chillisås, grädde o chillipeppar…men det kan jag göra en annan gång…

0

99

Tina Nordberg

9 mar 2007 kl. 12:11

Ditt alternativ låter bitande gott.

0

11

Kristina i Lund

9 mar 2007 kl. 12:15

Totte, det låter ungefär som “Flygande Jakob” och det ska vi ha på söndag - en riktig 70-talsklassiker!

0

17

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 12:16

Jaha o vad är Flygande jacob?

0

89

Kristina i Lund

9 mar 2007 kl. 13:13

Flygande Jacob: Grillad kyckling i bitar, banan, bacon, jordnötter, chilisås och creme fraiche ugnsgratinerad och serverad med ris. Jag trodde inte nå´n hade missat den klassikern…;)

0

81

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 13:18

ok jo den kommer jag ihåg nu när du berättar det :)

0

58

Gula

9 mar 2007 kl. 16:09

Nä Totte, här är det söndag som är kycklingdag!! Och då hel i ugnen, i påse!!

0

68

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 16:17

Jamenvisst det var ju sååå det var!!!..... :)

0

16

Gula

9 mar 2007 kl. 16:26

Så nu måste du ta och fundera ut aaaallt på nytt!! 8-D
Hoppas du inte hann börja.. ;)
Ordning och reda på torpet!!!!

0

35

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 23:46

Nyss hemkommen från att ha gjort stan osäker på en pubrunda sen kl 17…he hehe så nada mat i dag det blev ute mat i dag….

0

Dione

9 mar 2007 kl. 23:53

Jag beskrev en barnvänlig maträtt i tråden middag, hajmal, men när den väl skulle serveras hade barnen andra planer inför natten så vi borde ha gjort som du.

0

36

Totte Gbg

9 mar 2007 kl. 23:55

Oj va synd men ni åt den i allafall utan barn?! Var det gott? Vi har inga barna själva så här gör vi lite som vi vill… ;)

0

36

Dione

10 mar 2007 kl. 00:03

Det var helt OK men har jag lite förvarning nästa gång besöker jag kvarterskrogen.

0

Dione

Senap

10 mar 2007 kl. 00:23

välkommen till svampforumet

0

Dione

Dione

10 mar 2007 kl. 00:33

Och!!!!
Senap jag har varit är förut och vem vet, nästa gång kanske jag heter ketchup.

0

Dione

Senap

10 mar 2007 kl. 00:39

Eller majjonäs, ha, ha vad kul

0

25

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 01:12

Dione, bry dig inte om dumma påhopp och välkommen!
Totte, kommer du att ha lite “ont i håret” i morgon efter pubrundan? Smile!

0

cicki T Belgien

Senap

10 mar 2007 kl. 01:32

Vilka dumma påhopp?
Jag skrev:
välkommen till svampforumet

Fick detta svar av Dione:

Och!!!!
Senap jag har varit är förut och vem vet, nästa gång kanske jag heter ketchup.

0

cicki T Belgien senap

per d

10 mar 2007 kl. 09:54

det som menades senap var att du aldrig setts här under den signaturen men likväl önskar någon välkommen i ditt första inlägg.
har själv råkat ut för det några gånger att en helt “ny” signatur gjort diverse påhopp på mig.
när micke är tillbaka och uppgraderar svampguiden borde han göra så att enbart registrerade signaturer kan skriva här, och allra helst bara en signatur på varje ip adress, om det är möjligt ??

0

cicki T Belgien senap

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 15:44

Precis per d! Däremot håller jag inte riktigt med dig om en signatur på varje ipadress. Jag använder mig av flera datorer på flera lokaliteter och vill gärna kunna använda samma signatur genomgående.

0

cicki T Belgien senap

per d

10 mar 2007 kl. 16:21

jo så kan det nog vara att det måste bli, men så får vi väl stå ut med att bengt sandh ibland kallar sig bengt gul sandh.

0

cicki T Belgien senap

Dione

10 mar 2007 kl. 22:32

Men jag måste medge att jag har följt inläggen anonymt. Mitt största fokus inför kommande säsong är svart trumpetsvamp och jag kan svära på att min man kliver över dem som med Karljohan. För honom finns det bara kantareller.

0

Dione

Susanne E

10 mar 2007 kl. 22:38

....och nog var du inne på guiden förra säsongen också?

0

73 Dione

Gula

10 mar 2007 kl. 22:41

Du får väl berätta för din man att svart trumpet faktiskt hör till kantarellfamiljen så kanske han ändrar sig….

0

Dione

Dione

10 mar 2007 kl. 22:45

Visst var jag det och Gula, min man lär inte ändra sig. Försökte få honom att äta blomkålssvamp med det var iskallt.

0

Dione 95

Gula

10 mar 2007 kl. 22:47

Du får LURA i honom svampen…. 8-)
Bjuda på kantarellsås med svart trumpet…

0

Dione 95

Dione

10 mar 2007 kl. 22:54

Jag har verkligen försökt att blanda in svamp naturligt men det tog ca. ett år att ersätta burkchampinjoner med kantareller i renskav så jag är måttligt optimistisk.

0

Dione 95

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 23:29

Men Dione, då får du ju över mer för dig själv?!

0

Dione 95

Dione

10 mar 2007 kl. 23:40

Men det är han som lagar maten.

0

Dione 95

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 23:53

he, he, bra svar! Släpper han inte in dig i köket så att du kan laga till lite “i smyg”? Eller helt enkelt göra två olika såser?

0

Dione 95

Karin M

11 mar 2007 kl. 00:00

Dione, var bor du?

0

Dione 95

Dione

11 mar 2007 kl. 00:03

Stockholm, västerled

0

Dione 95

Dione

11 mar 2007 kl. 00:07

I närheten av hundstallet, någon som har kollat på “hitta hem”?

0

Dione 95 grishals

per d

11 mar 2007 kl. 12:35

dione , för mig är det en fullständig gåta att du låter en idiot, ursäkta uttrycket, husera i ditt kök ! bara att använda burkchampinjoner till renskav säger ju allt om den gastronomiska nivån på det som din man skapar i köket.det är ju för h v att häda minnet av den ren att den skall sluta sitt liv tillsammans med burkchampinjoner.
karre av vildsvin skall du givetvis marinera och grilla utomhus till sommaren.
och förresten varför envisas ni stockholmare för att kalla det karre när det heter grishals ??? kommer någon ihåg diskussionen för ca 20 år sedan när en stockholsfamilj på semester i skåne ondgjorde sig i en insändare i lokaltidningen över namnet grishals !? deras barn tyckte det var så synd att att äta halsarna på de små söta grisarna att dom grät när dom såg skylten i butiken !

0

Dione 95

Charina

11 mar 2007 kl. 14:36

Har sett alla avsnitten. Skulle gärna ta en privat pratstund i största ensamhet med damen som “hyste” alla yorkisarna. *hehe*

0

Dione 95

cicki T Belgien

11 mar 2007 kl. 14:39

Charina, jag hänger med som “livvakt”. Tydligen hade visst Yourkshiretanten börjat om läste jag nånstans men nu var grannarna på henne direkt.

0

Dione 95 grishals

Dione

13 mar 2007 kl. 22:56

OK, OK, men jag köper oavsett inte danskt griskött, brasilianskt nötkött odyl. även om jag förstår att irländskt kött har en fantastisk kvalitet. Tack för tipset dock men säger jag till mina barn att det blir grishals till middag så får jag problem.

0

Dione 95 grishals

Bo E

15 mar 2007 kl. 16:38

nu varierar besökarna från 47 till 3 medan jag väntar på att svarsrutan ska öppnas…
skumt…

Detdär med grishals var en höjdare, per d!
Det ska jag hädanefter påpeka för kocken på jobbet när han ska ha karré på menyn!

0

Dione 95 grishals

Lena M

15 mar 2007 kl. 16:44

Första gången jag hörde namnet grishals var när vi besökte Malmö för ett tiotal år sedan, ett för mig besynnerligt namn, men det är gott.

0

Dione 95 grishals

Bo E

15 mar 2007 kl. 17:24

Lammhals däremot är helt ok i grytan…

Igår blev det i alla fall en kyckling med lite speciell kryddning.

Kanske en tuppkyckling, dom lär ju kunna ge hals…

Jag hade en klick utgående chili-lime pickles som jag ville bli av med så jag fyllde kycklingen med detta plus lite morötter och ett knipope koriander.

Brynte den med vitlök och sköljde sedan ur picklesburken ordentligt så att det blev en vätska att koka den brynta pippin i.

Balanserade det salta picklet med några bitar ananas i grytan när det kokat upp.
Riktigt gott blev det.

0

Dione 95 grishals

Kristina i Lund

15 mar 2007 kl. 19:09

MMM! Det där lät gott, Bo. Blev det några rester?...=)

0

per d 95 grishals

Jonas (styckare)

15 mar 2007 kl. 19:27

per
Du tycks ha missat biologin i skolan (om du nu gått i skolan). Eller så vet du inte hur en gris ser ut.
http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=12754

0

Jonas

Kristina i Lund

15 mar 2007 kl. 19:40

Det skulle kanske heta grisnacke…;) Här i Skåne verkar det faktiskt vara vedertaget att kalla karré för grishals - så då heter det väl så, åtminstone i “folkmun”. Själv säger jag karré men jag är heller ingen skåning…

0

Fläskhare

Evus

15 mar 2007 kl. 19:50

Grishals har jag aldrig sett på någon meny, vad jag kan komma i håg….men däremot Fläskhare.

Det tycker jag är en konstig benämning, jag trodde att det var Hare, men det är det visst inte.

0

Dione 95 grishals

Bo E

15 mar 2007 kl. 20:24

Rester?

Nä det gick i komposten…benen alltså!

Möjligen hade jag kunnat sparat lite av skyn, men jag gillar npg färskvaror framför att spara gammal mat.

Har ju ingen hund heller…annars brukar jag gärna lämna matrester från jobbet till nån hundägare och det brukar uppskattas!

0

Fläskhare

Bo E

15 mar 2007 kl. 20:25

Jag vidhåller att det saluförs lammhals så varför inte grishals?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone