Snön är på väg att skjunka ihop, och då undrar jag vilka svampar jag kommer att hitta på min tomt och gräsmatta. Börjar med den här tickan från idag, som jag inte vet vad det är, den växer på en murken björkkvist som en liten kudde, storlek 3 x 1, 5 cm, ca 2mm tjock. Någon som vet vad det är eller vad det skall bli när den blir stor? Tänker också återkomma och berätta vad jag hittar på min mark.
En gång i tiden följde jag utvecklingen av en snarlik ticka på en nedfallen björkgren hemma på tomten.
Den började som en tät vit filtkudde, som övergick i gulbrunt och så småningom fick bruna porer.
Till att börja med såg den ut som en valkticka, men efter en tid utvecklades små hattar och den blev mer lik en björkeldticka, Phellinus lundellii. Men jag blev aldrig säker på vilken ticka det egentligen var…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.