0 412 visningar

18 svar

Nya vårtecken

cicki T Belgien

9 mar 2007 kl. 17:52

I morgon ska jag ut och fota, för regnigt idag. Så kan jag dela med mig av dom små vilda GULA påskliljorna som börjar komma överallt i skogen och grodäggen, eller heter det rom?, som har poppat upp i dammen. Det är alldeles för tidigt, vi får hoppas att det inte blir nån frost och att dom klarar sig. Det är trevligt med grod"sång”.

0

Charina

9 mar 2007 kl. 17:57

Ska jobba i morron. :(
Hade hellre varit ute men kameran o vovvan.

0

Dione

9 mar 2007 kl. 23:26

Vårtecken är väl när man måste hasa sig ut och klippa äppelträden, eller som i mitt fall plocka upp pinnarna efter min egen “Rappne”

0

Dione

Charina

10 mar 2007 kl. 07:51

Låt “Rappne” plocka själv!!

0

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 17:06

Här kommer bilderna!

0

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 17:09

flera bilder

vilda påskliljor

0

Tina Nordberg

10 mar 2007 kl. 17:16

Ser ut att bli grodår i år.

0

per d

10 mar 2007 kl. 17:18

cicki, vad är skillnaden på vilda påskliljor och tama påskliljor ??? och för övrigt så är alla påskliljor gula, utom de som är vita !!

0

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 17:26

du är rolig du per d! Dom här växer vilt i skogen (om nån vecka ser det ut som ett gult hav)och är inte odlade av människohand som dom “tama”.

0

gunhild

10 mar 2007 kl. 17:56

Nu längtar jag verkligen till våren cicci då ska jag gå till min damm i skogen för att lyssna på grodhannarnas kväkande när dom lockar på honorna. Ett underbart svårbeskrivet ljud som rullar ut över dammens vatten hörs och sen efter en stund upptäcker man dem lite varstans i vattenkanten i gräset.

0

cicki T Belgien

10 mar 2007 kl. 17:59

Ja Gunhild visst är det ett underbart ljud. Vi har tre dammar runt omkring och man hör hur dom olika kolonierna konverserar mellan dammarna. Ibland kan det vara svårt att sova!

0

gunhild

10 mar 2007 kl. 18:29

för mig känns det långt till grodornas tid jag får glädja mig åt plusgrader och kramsnö, i dag har jag gjort en snölykta ute på altan och jag satt faktiskt ute i snödrivan i solen och läste i dag.

0

Tina Nordberg

10 mar 2007 kl. 18:41

De förlorade sovtimmarna under grodperioden bjussar vi så gärna på.
Solen blev tyvärr ganska kortvarig idag. Det började småregna och blåste upp riktigt duktigt. Med ett kortare strömavbrott i släptåg.Det bjuder vi åxå på, för då torkar det upp bra i markerna och tar duktigt på snön.

0

Kristina i Lund

10 mar 2007 kl. 19:10

Vilken fin bild på snölyktan, Gunhild! Man riktigt ser glittret i snön! Här hann vi aldrig med nå´n snölykta…:(  Men vi har mycket blommor och rabarberknopp på gång!

0

Nya vårtecken o dagens färgklick

Tina Nordberg

11 mar 2007 kl. 14:33

Nya vårtecken idag.
Jag har hittat

Kryllande myror
Jungfru Marie nyckelpiga
Drillande Sånglärka
Sångsvanar
Myrorna var svårfotade, det blev nada.
Och sooool flera timmar.

0

Tina Nordberg

11 mar 2007 kl. 14:36

Kan någon förklara varför jag får med dubbla bilder?

0

Kristina i Lund

11 mar 2007 kl. 14:38

Nej, men det var ju det jag såg för några dagar sedan också! Mystiskt, för det är nog bara du, som råkat ut för det, och bara de senaste dagarna!

0

cicki T Belgien

11 mar 2007 kl. 14:59

Strålande sol och exploderande natur.

Träffade på
Nyckelpiga
Geting (usch, bådar inte gott)
Sädesärlor
Pussande tonåringar i busskuren

Tyvärr inga bilder, tonåringen har lånat kameran ;)

0

Gula

11 mar 2007 kl. 16:01

Första fästingen på ena katten!!!!! JÄKLAR!!!! Nu börjas det….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone