0 176 visningar

6 svar

murlor

anne.inter@telia .com

22 apr 2005 kl. 11:20

hejsan!! Jag skulle vilja veta vart jag ska söka murlor jag bor i Stockholm men är mycket runt Avesta Dalarna och när jag ska bege mej ut på jakt. ANNE

0

Bo E-son

22 apr 2005 kl. 15:50

Titta i övriga “murkelinlägg” där finns bra beskrivningar om vilka naturtyper som passar murklor.
Är själv på gång att lära mig…

0

Magnus

5 maj 2005 kl. 21:21

Hittade själv i Nacka reservatet. Dock bara Stenmurklor som jag efter lite läsning inte tänker äta..

0

Anne

11 maj 2005 kl. 10:28

synd Magnus att du inte äter murklor dessa är jättegott och göra sås av om du bara avkokar dem rätt.

0

Bo E-son

11 maj 2005 kl. 12:20

Gjorde murkelsås förra veckan. Kokade av enligt svampboken med lite säkerhetsmarginal och mår fortfarande bra!
Kanske ännu säkrare att torka de avkokta murklorna efteråt?

0

Helena

11 maj 2005 kl. 15:29

Men Bo du menar väl tvärtom????? Alltså torka dom först och sen koka av dom?
Jag brukar koka av de torkde efter blötläggning bara för att vara riktigt på den säkra sidan.

0

Theresa WQ

11 maj 2005 kl. 22:10

Jag vet inte men efter de senaste undersökningarna är det väl så att hur mycket man än torka eller avkoka stenmurklor, so får man inte bort all gift som tydligen är ganska cancerogen. Därför förses stenmurklor i de nya böcker med ett giftmärke, till skillnad från tidigare böcker.
Jag vill gärna hitta de men tänker inte äta de förrän långt upp i åldern.:=)Menar förstås min åldern.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone