0 2533 visningar

8 svar

Kantareller i Thailand

Peter

12 mar 2007 kl. 04:10

Jag har bott i Thailand i snart fyra år.
Och för några veckor sen blev jag sugen på kantareller.
Jag har hört ryckten om att det fins kantareller under regnperioden. Nu undrar jag om någon har hört talas om kantareller i Thailand?

0

gunhild

12 mar 2007 kl. 07:38

Hoppas verkligen att ngn vet! Själv kollade jag i affärerna men inte vet jag vilka sorter det är.

0

klas jaederfeldt

12 mar 2007 kl. 09:08

bild nr 2 äe Enokii, det är en odlad form av vinterskivling

0

Irene A

12 mar 2007 kl. 09:49

Peter, det finns en kantarellforskningsrapport som avhandlar kantareller över hela världen:
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/pnw.pdf

I kapitlet “Global distribution” kan man hitta uppgifter om kantareller i bl.a. Thailand.

Cantharellus cibarius (eller en snarlik, närstående art) växer under regnperioden i skogar med Dipterocarpus (yang).
Cantharellus minor, en liten, spinkig art, växer tillsammans med bambu och teak.
Andra arter som kan tänkas hittas där, är C. subcibarius och odoratus, kanske också svartnande kantarell och svart trumpetsvamp.

På korallreven finns t.o.m. undervattenslevande kantarellarter, C. nuomeae och C. jebbi. Om de är ätliga, vet jag inte.

Och hur bilder på äckligt plastförpackade svampar i affären, kan vara något slags svar på din fråga, vet jag inte heller..

0

Kantareller i Thailand Irene

gunhild

12 mar 2007 kl. 13:05

Jag håller med dig om dom plastförpackade- inte så roliga- men tyvärr dom enda svampar jag hittade i Thailand- det var ett dåligt svar på Peters fråga.

0

Kantareller i Thailand Irene

Bo E

12 mar 2007 kl. 13:23

Jag tycker mig se shiitake och ostronskivling, förutom enokin som klas såg.
Skulle kunna va på ICA ser det ut som fast de brukar inte plasta.

Har gunhild varit i Thailand nyligen?

Var är Michael?

Väntar snart på lite bilder på exotiska svampar, fast det kanske blir kantareller istället!

0

per d

12 mar 2007 kl. 13:26

irene, vad är det som är äckligt med de svampar som fotograferats i en butik i thailand ??

0

Bo E !

Gula

12 mar 2007 kl. 13:29

Finns en tråd några rader nedåt:“youtube” där finns roliga inslag! Och inne på You Tube finns ett som heter Fungi in the Jungle, ta dig en titt på det!!! Du blir inte besviken!!!

0

Svamp i butik

Irene A

12 mar 2007 kl. 13:48

Gunhild, dina bilder hade platsat bättre under en egen rubrik. Som du ser, är det den som andra svarar och reagerar på, inte på Peters ursprungliga fråga.

Som alla (utom per d) säkert förstår, är det inget äckligt med vare sig svamparna eller bilderna. Jag kritiserar plastförpackningarna, som jag har sett skräckexempel på i affärerna hos oss.
I våra butiker verkar det inte finnas något kvalitetsmedvetande när det gäller hantering av svamp, som kan ligga kvar i disken länge, fast den har blivit både möglig och rutten.
Förmodligen har de snabbare omsättning på svamp i thailändska butiker…

På bilderna är det, förutom vinterskivlingen, i alla fall olika varianter av ostronmussling. De som har bruna hattar ser ut som shiitake, och de stora bruna flikiga sakerna borde vara s.k. “black fungus”, en släkting till vårt judasöra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone