0 344 visningar

14 svar

Krösen lever upp

gunhild

12 mar 2007 kl. 13:15

8 plusgrader och sol och krösen lever upp igen. Vinterskivlingen tittar också fram under snön.

0

gunhild

12 mar 2007 kl. 13:17

Hittade också denna ticka på en björkstubbe i diket bredvid skoterspåret där jag gick.

0

gunhild

12 mar 2007 kl. 13:20

hade för brått och missade bilden

0

Irene A

12 mar 2007 kl. 13:55

Fina bilder som vanligt - och ett vackert exemplar av björkeldticka, Phellinus lundellii!

0

Lena M

12 mar 2007 kl. 14:18

Vilka fina bilder Gunhild !

0

Bo E

12 mar 2007 kl. 15:16

Jag såg något svartnat på en murken lövträdstam i lördags som skulle kunna vara rester efter den på bild 1.
?

0

Hans v E

12 mar 2007 kl. 18:00

Men krösen då? Tror ni inte det första är broskkrös och det andra brunkrös.

0

Tony S

12 mar 2007 kl. 19:25

1. Håller med Hans om broskkrös.
2. Tror mer på sockerkrös här.

0

Hans v E

12 mar 2007 kl. 20:51

Nja, i så fall är det väl 1:an som är sockerkrös?

0

gunhild

12 mar 2007 kl. 21:45

Tvåan växer på en tall och bör vara sockerkrös

0

gunhild

12 mar 2007 kl. 21:53

Visar ännu ett krös från i dag tyvärr lite otydlig bild det var för soligt.

0

Tina Nordberg

13 mar 2007 kl. 08:34

Börja inte klaga på solen redan.

0

Tony S

13 mar 2007 kl. 09:54

Är det ekkrös du har på den sista bilden, Gunhild?

0

Krösen lever upp Tony

gunhild

13 mar 2007 kl. 10:28

Vi har inte ek vildväxande här i Västerbotten. Förmodligen vårtkrös som växte på en lövpinne.
Men säg mig vad jag har på mina bilder ser ut som ett geleaktigt genomskinligt löv som också växte på en pinne.

0

Irene A

13 mar 2007 kl. 10:48

Det skulle kunna vara ett förvuxet snurrkrös (om det är sälg eller asp det växer på).

Ekkröset kan hittas på annat än ek, t.ex. hassel och al, men artens nordgräns ligger ungefär i jämnhöjd med Uppland och södra Värmland (än så länge).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone