dessa växte längst ner på en tall och har alltså tinat fram ur snön. de som växte högre upp på trädet var helt förtorkade och urblekta. På sista bilden har jag vänt upp en undersida så det blir lättare. Är detta verkligen en ettårig art?
Violtagging, ja - eftersom de växer på tall :-)
Men det är något lurt med det här släktet, och Klas har nämnt några gånger här att de nog är en och samma art. Det är känt att det finns mellanformer mellan violticka och violtagging. Violmusslingen som har sin huvudsakliga utbredning norrut, verkar också kunna bilda hybrider med violtagging. Så ser det i alla fall ut på Gunhilds bilder…
Den här diskussionen har vi fört tidigare kolla inläggen och bilderna. http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=48081&fnr=1&sok=violer&Start=0&Offset=50&ipos=0 Det är alltid lika spånnande att kolla undersidan på violerna för att se om dom har porer taggar eller skivor. Den på bilden har skivor eller?
För någon vecka sedan hittade jag på en tall på ena sidan av stammen typiska violtickor som var släta och väldigt tätt finporiga, och på andra sidan unga typiska violtaggingar med långa taggar. Då är det lätt att skilja på dem, även om det gör åtminstone mig en aning misstänksam. Är det verkligen båda arterna som samsas på samma stam?
Och ofta ser de ut som de på Gunhilds bilder, som något mittemellan.
Men jag skulle nog gissa på violticka i detta fallet. De som är uppvända visar inte mkt till taggar, snarare skivlika porväggar. Kan ju vara en hybrid också, som nämnts tidigare.
Hoppas det kommer mer fakta om dessa snart.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.