Jag undrar om någon av Svampguidens besökare känner igen den här svampen. Den växte på sensommaren vid kanten av en ca 5 år gammal skogsbilväg (ett par mil norr om Vilhelmina), i en grusbädd som fläckvis var uppblandad med kolstybb.
Hattarna på bilden är upp till ca 2 cm breda, ej klibbiga. Sporerna är mörkbruna.
Kan detta röra sig om Pachylepyrium funariophilum eller någon närstående art..?
Gick inte så bra att aktivera bilden, skickar länk istället:
http://swefungi.se/Pachylepyrium sp.jpg
Tack för ditt svar, Michael!
Hade jag haft möjlighet att spara kollekten ifjol, hade jag kanske kommit längre med bestämningen. I varje fall hade den varit ett lämpligt objekt att skicka till något av de offentliga herbarierna.
Hoppas att jag lyckas hitta den igen i höst.
Men… jag tycker det är synd att inte fler av landets mer kunniga mykologer vill utnyttja SvampGuiden för att diskutera annat än matsvamp.
Å andra sidan hade det kanske varit ännu bättre om SMF hade tagit initiativ till ett diskussionsforum för sin egen målgrupp.
I Tyskland finns tre stycken sådana forum, med många förvånansvärt avancerade deltagare. Det känns som om vi har hamnat på efterkälken här i Sverige..
Jag håller med!
Jag har länge hoppats att SMF skulle starta ett sådant webbforum, eller åtminstone en mailinglista motsvarande Mycologia Europae (mestadels franskspråkigt forum). Vi har många kunniga mykologer i landet, och det vore verkligen en tillgång om de skulle dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter i ett fungerande forum.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.