0 143 visningar

5 svar

Liten mörksporig skivling

Irene

2 maj 2005 kl. 11:37

Jag undrar om någon av Svampguidens besökare känner igen den här svampen. Den växte på sensommaren vid kanten av en ca 5 år gammal skogsbilväg (ett par mil norr om Vilhelmina), i en grusbädd som fläckvis var uppblandad med kolstybb.
Hattarna på bilden är upp till ca 2 cm breda, ej klibbiga. Sporerna är mörkbruna.
Kan detta röra sig om Pachylepyrium funariophilum eller någon närstående art..?

0

Irene

2 maj 2005 kl. 11:43

Gick inte så bra att aktivera bilden, skickar länk istället:

http://swefungi.se/Pachylepyrium sp.jpg

0

Michael Krikorev

12 maj 2005 kl. 00:30

Hej Irene,
Tyvärr ingen klocka som ringer. Jag är dåligt bevandrad bland brunsporiga små saker, men jag gissar att du kan vara på rätt spår.

Ett tips är att höra med Stig Jacobsson eller Leif Stridvall.

0

Irene

12 maj 2005 kl. 09:14

Tack för ditt svar, Michael!

Hade jag haft möjlighet att spara kollekten ifjol, hade jag kanske kommit längre med bestämningen. I varje fall hade den varit ett lämpligt objekt att skicka till något av de offentliga herbarierna.
Hoppas att jag lyckas hitta den igen i höst.

Men… jag tycker det är synd att inte fler av landets mer kunniga mykologer vill utnyttja SvampGuiden för att diskutera annat än matsvamp.
Å andra sidan hade det kanske varit ännu bättre om SMF hade tagit initiativ till ett diskussionsforum för sin egen målgrupp.
I Tyskland finns tre stycken sådana forum, med många förvånansvärt avancerade deltagare. Det känns som om vi har hamnat på efterkälken här i Sverige..

0

Hans v.E.

12 maj 2005 kl. 09:30

Precis!
Håller med dig i allt, Irene.

0

Michael Krikorev

12 maj 2005 kl. 18:08

Jag håller med!

Jag har länge hoppats att SMF skulle starta ett sådant webbforum, eller åtminstone en mailinglista motsvarande Mycologia Europae (mestadels franskspråkigt forum). Vi har många kunniga mykologer i landet, och det vore verkligen en tillgång om de skulle dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter i ett fungerande forum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone