0 502 visningar

55 svar

Tråkiga nyheter

Lena M

14 mar 2007 kl. 06:42

Hörde på nyheterna i morse att det blir rikligt med fästingar i år. Och detta p.g.a den milda hösten och den tidiga våren, det låter inget vidare.
Någon som har en fungerande huskur för att slippa dessa kryp ?

0

Helena A

14 mar 2007 kl. 07:04

Tjärsalva hjälper garanterat.
I alla fall slipper jag dom då.

0

Lena M

14 mar 2007 kl. 07:07

Jasså, är den kletig och luktar den tjära ? Visserligen är den doften acceptabel om den inte blir alltför påträngande.

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 07:12

Jo här är de tråkiga nyheterna http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=332543

0

Vi

Charina

14 mar 2007 kl. 07:15

här brukar äta en hel vitlöksklyfta några timmar innan vi går ut. Billigt o garanterat okladdigt.
Den ska vara färsk!
Ska du ut på morronen så tar du den när du lägger dig. Ska du ut på em så ta den till frukosten.
Just här där vi bor så är det ett fästingeldorado utav guds nåde.. *ryysa*

0

Vi

Lena M

14 mar 2007 kl. 07:19

Jag har testat med vitlökskapslar men det fungerade inte, kanske är det färsk sådan som gäller, får väl försöka att få i mig en sådan klyfta då.

0

Vi

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 07:38

Jag har vaccinerat mig o gör så var 3-5 år nu mera…funkar bra jag känner mig lite säkrare iallafall mot TBE, blir det elände tja då får jag ta atibiotika….
http://www.fasting.nu/

0

inte pulver

Charina

14 mar 2007 kl. 07:50

eller piller. FÄRSKT!!

0

inte pulver

Helena A

14 mar 2007 kl. 08:03

Fick nyss sms från en kompis.
Hon hade årets första fästing satt på benet!
Lena .....så klart det luktar tjära men kladdig är den inte. Stryk på tunt lager som absorberas av huden direkt.

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 08:07

Om man nu vill kika på vad tjärsalva är får något så finns det ju en uppsjö av detta…vad rekomenderas???

0

inte pulver

Lena M

14 mar 2007 kl. 08:09

Då vill jag testa den Helena, du har ju sådan till försäljning om jag inte minns fel.

0

Totte...

Gula

14 mar 2007 kl. 08:32

Vaccinet hjälper endast mot TBE !! Borrelia finns det ingenting för! Och den kan bli ganska allvarlig.

0

Gula

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 08:36

Nä men jag har inte sagt nåt annat eller har jag? Detta vet jag ju…får jag däremot en rodnat då kan jag gå till läkaren o få antibiotika, det ska väl hjälpa mot Borrelians innan den sätter sig eller är jag helt ute o cyklar nu?

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3084

0

Totte

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 08:38

Du kan ju bli biten på nåt ställe där du inte upptäcker rodnaden. I huvudet t.ex.

0

Trumpelisa

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 08:40

Jo det är sant men här har du en som är maniskt gööör äcklad av fästingar så jag har järn koll ska du veta…de små äcklena går mig sällan förbi….

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 08:42

Det är som o alla fästingar älskar Tottar :) har alltid fästingar på mig medan gubben har har sällan nån…så därför så vet jag att kolla mig mycket o noga…

0

Totte

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 08:44

Jag försöker ha järnkoll på äcklen men nog 17 hittar jag alltid såna som bitit sig fast. Som tur är kliar det rejält på mig så jag tror iaf att jag upptäcker dem relativt tidigt. Jag måste smaka gott för jag får dem på mig om jag gör det minsta avsteg från asfalten :(

0

Trumpelisa

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 08:52

Wow en till med gött blod alltså :)

0

Kläder

Gula

14 mar 2007 kl. 08:53

Sen säger dom dummisarna att man ska klä sig i ljusa kläder så man ser fästisarna bättre! FEL!!! Fästingarna dras till ljusa kläder så helst ska man klä sig mörkt!!! Det testade dom nånstans och dom ljusa kläderna hade över dubbelt mer kräk!!!

0

Totte

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:03

Kan det bero på att jag är “halvgöteborgare” tro? ;)

0

Kläder

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:05

I höstas var det någon smarting som tipsade om att söka av sig med en sån där tejpklädborste. Det ska jag komma ihåg när det beger sig

0

Trumpelisa

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:09

Jaha där ser man…var bor du då?

0

Trumpelisa

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:14

Nyköping. Min pappa kom från Götet. Låg i flottan och träffade min mamma i Stockholm. Har några släktingar kvar i Göteborg men vi träffas tyvärr alltför sällan. Har dock fått bo hos faster några somrar då vi varit på Gothia cup

0

Trumpelisa

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:24

Men då kommer du ju hitåt litegrann iallafall…o få se härliga Götet :)

0

inte pulver

Helena A

14 mar 2007 kl. 09:26

Ja jag har sån till försäljning och den håller både fästingar och mygg på avstånd. Även bromsar.

0

Helena A

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:28

Jag köper gärna! Hur?

0

Helena

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:28

Ok vad innehåller sådan salva o vad kostar den hur mycket är det i en burk?

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:30

Tänkte på en sak….du och jag Trumpelisa kankse ska ha oss för uthyrning…för att vi samlar ju på oss så mycyket fästingar så resten av landet slipper…det kan vi säkert ta bra betlat för hahahaha….

0

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:32

Vilken affärsidé Totte! Du tar den västra sidan och jag den östra.)

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:35

Wow du nappade på den hahaha ja då säger vi så då :)

0

Totte o Trumpelisa

Helena A

14 mar 2007 kl. 09:40

Jag samlar också fästingar så om Trumpelisa tar Nyköping så tar jag delarna inåt landet.

0

Tjärsalvan

Helena A

14 mar 2007 kl. 09:43

Jag tar 65 kr för en burk på 100 g.
Receptet är hemligt men innehåller inga hudirriterande ämnen.
Tjärna är riktig dalbränd trätjära utan tillsatser.
Just ja, porto på 22 kr också.
Är virrig, hade sonen med flickvän på förlossningen i går kväll.
Falskt alarm fast de vill se henne idag igen.

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:49

Det tar jag en sa polisen :) kan vara värt att testa…har mejlat dig på din hotmejl…

0

Helena A

14 mar 2007 kl. 09:50

Har svarat dej där

0

Helena

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:53

OK, då tar jag kustremsan:)

0

Helena

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 09:53

O jag har svart dig igen :)

0

Helena

Trumpelisa

14 mar 2007 kl. 09:54

Vad är din hotmail? Här ska göras affärer:)

0

Helena

Helena A

14 mar 2007 kl. 09:57

vargkramare@hotmail.com

0

Helena

Evus

14 mar 2007 kl. 10:05

Hej.
Jag har Helenas salva och jag kan garantera att den hjälper mot knott i alla fall.
Var uppe i Norrlands-skogarna i somras där jag brukar bli rejält knottbiten i vanliga fall,  när jag smörjde in mig med salvan klarade jag mig.

Helena, du får säga till svärdottern att knipa igen ett tag till, hon ska ju ha den 30:e!
:-))))

0

Helena

Helena A

14 mar 2007 kl. 10:07

Trodde ju jag skulle vakna o vara farmor…....
Nu väntar jag på att höra av dom.
De ska ha kontakt med förlossningen på förmiddan.

0

goda nyheter...

per d

14 mar 2007 kl. 10:11

för oss som inte attraherar fästingar, så kan vi få ha svampen för oss själva i hela mitt snart 50 åriga liv har jag bara haft en fästing och det är för 40 år sedan. går i stot sett alltid i skogen i bermudashorts så dom små liven har då fått chansen. skulle tro att det är ett genetiskt problem om fästingar dras till dig eller inte. och där finns fästingar i skogen jag rör mig i. känner en hundägare som varje gång får sin hund full med fästingar efter att ha varit där.

0

Helena

Evus

14 mar 2007 kl. 10:15

Jag skojade bara…. du vet tävlingen…..:-))hoppas att allt går bra och att du blir farmor i dag.

0

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 10:27

Ja med det är ju just det jag menar per…min man har heller aldrig fästingar på sig :( orättvist tycker jag….

0

goda nyheter...

Helena A

14 mar 2007 kl. 10:31

Jag blir ju full med fästingar bara jag tänker skogen.
Haft borrelia två gånger Blääää!!!
Men jag blir inte myggbiten.
Skulle hellre ta myggen än fästingarna

0

Evus

Helena A

14 mar 2007 kl. 10:32

Förstod jag väl att du är ute efter mitt hemliga pris!!!!!

0

goda nyheter...

Helena A

14 mar 2007 kl. 10:41

Alltså jag får fästingarna när jag INTE har tjärsalvan på mej.
Lät lite konstigt i förra inlägget

0

Tråkiga nyheter totte

per d

14 mar 2007 kl. 10:42

totte, såg inte att du skrivit det tidigare, men så är det ju nästan vetenskapligt statiskt säkerställt att det handlar om gener om man får fästing eller ej !

0

Tråkiga nyheter

Totte Gbg

14 mar 2007 kl. 10:48

Jo så är det säkert…läste någonstans förra året att kvinnor i medelåldern hade större risk än andra att få fästingar pga lukten av hormoner eller nåt i den stilen ;)

så kan det kanske vara men hur som helst så finns de små kräken o äckliga är dom precis som älglusen blä!

0

Helena

Birgitta D

14 mar 2007 kl. 11:32

Nej, nej bli inte farmor idag flera daga för utsatt tid går inte för då har kan ingen chans att vinna tjärsalva eller granskott eller att vara barnvakt eller vad det kan vara

0

Helena

Helena A

14 mar 2007 kl. 12:00

Har talat med dom…....
Blivande mamman har fortfarande väldigt ont men tillsagd att vila.
Ev håller det på att sätta igång ingen vet.
Nu skajag gå till skogen en stund.

0

Tråkiga nyheter

Bo E

15 mar 2007 kl. 17:53

Har under mitt 50-åriga liv tillbringar ca 48 i skog- o mark och haft 1 st rejält jobbiog fästing när jag var i 10-årsåldern!
Nästa kom förra sommaren, men den petade jag ut innan den hunniot hugga in ordentligt!

Det ligger nog något i detta meed gener då, eftersom jag intew börjat köra med vitlök och skvattram förrns de senaste 10 åren ca.

M;en älgflugan är ettrigare!

Där krävs tydligen rejäla doftsensationer för att skrämmas?

0

Tråkiga nyheter

Helena A

15 mar 2007 kl. 18:32

Jag har aldrig drabbats av älgflugan.
De verkar inte finnas här.
Men en kompis i Dalarna är drabbad oh hon har haft stor hjälp av tjärsalvan.

0

Tråkiga nyheter

cicki T Belgien

15 mar 2007 kl. 18:40

finns inga älgar här som tur är!

0

Tråkiga nyheter

Birgitta D

15 mar 2007 kl. 23:08

Ser verkligen fram emot en älgflugefri helg i september

0

Tråkiga nyheter

Göran H

15 mar 2007 kl. 23:29

Nä du Cicki T, känn dig inte för säker. Det dom kallar för Älgfluga här i Sverige heter egentligen Hjortfluga (Lipoptena Cervi) och är en invandrare från dina trakter. Så håll i hatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone