0 137 visningar

10 svar

Murklor i Maj?

Bo Reyer, Sala

2 maj 2005 kl. 21:00

Nu verkar det äntligen komma lite regn efter flera veckors intensiv torka. Är det för sent för murklorna, som redan borde varit här? Man börjar bli lite trött på förra höstens kantareller. Det gäller ju att variera kosten. Så lite murklor skulle sitta fint.

0

Helena

2 maj 2005 kl. 21:08

Ge inte upp hoppet!!
Jag har hittat en del murklor. Var ute senast idag. På det stället fanns inte en murkla, förra året plockade jag mängder där. Kollade ett annat ställe igår och där hittade jag ganska mycket i plockstorlek och ännu mer smått hade dykt upp.
Nu är det ju baar att hoppas att det kommer mycket regn och lite värme så förhoppningsvis blir det mera murklor.

0

mats hansson, sala

5 maj 2005 kl. 08:28

hej bo!
vart hittar du murklor i sala?

0

Bo Reyer

8 maj 2005 kl. 09:21

Hej Mats.
Jag har aldrig hittat några större mängder av stenmurklor i Salatrakten. De jag hittat fanns på kalhyggena på hyttskogen samt stadsskogen.
Jag är uppväxt mellan Sala och Avesta, och som barn hittade jag en hel del mellan Broddbo och Brovallen, (Långheden).
M.V.H Bosse

0

mats

8 maj 2005 kl. 12:53

hej bo
tack för tipsen!
ska genast bege mig ut & leta.
mvh

0

Annemarie Kjell

9 maj 2005 kl. 06:10

Nu har murklorna böjat komma i trakterna av Garpenberg i Södra Dalarna. Det verkar bli gott om dem bara värmen kommer.

0

Bo E-son

9 maj 2005 kl. 14:04

Nu har jag hittat mitt livs första viltväxande stenmurklor!

Tack Svampguiden för alla tipsen.
Nu har jag koll på hyggen, skogsvägar, brandplatser etc.
Hittade tre fina murklor på Kristihimmelsfärdsdagen. De växte nära några tallar som var starkt svedda efter att en sommarstuga eller annan byggnad(?)brunnit. Själva växtplatsen var mossig under en gran bland en del gamla “övermossade” sopsäckar.

0

Helena

9 maj 2005 kl. 17:38

GRATTIS!!!!!!!! Det var väl skoj att äntligen få hitta dom i skogen istället för livsmedelsaffären?

0

/ ANNE

11 maj 2005 kl. 10:36

Hej Annemarie! Kul att murklorna har börjat komma tror att det är ok å plocka dem nästa vecka hinner inte denna vecka tyvärr.

0

Gunilla

23 maj 2005 kl. 21:11

Har fått en påse full med knytnävsstora murklor, vad gör jag med dem?

0

Bo E-son

24 maj 2005 kl. 13:58

De ska torkas i minst tre månader före tillredning alternativt tillredas direkt efter avkokning.
Regler för avkokning varierar. Se övriga “murkelfrågor” på forumet.

Själv dubblerade jag avkokningen till ca 2X5 minuter med byte av vatten mellan.
Man bör vara försiktig då murkelgiftet är farligt, se även andra frågor om detta!

Efter avkokningen strimlade jag dem och smörstekte i panna, sen ned med dem i murkelsåsen.
Passar till nötkött och vilt tycker jag, finns säkert fler recept och användningsområden.
Hoppas tipsen strömmar in.
Kolla receptdelen på Svampguiden också!
Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone