0 614 visningar

39 svar

bojkotta kolmårdens djurpark

per d

15 mar 2007 kl. 21:32

en helt ofarlig varg har så skjutits ! fy fan så fegt ! så kunde man väl väntat tills den kom tillräckligt nära fär att bedövas ! jag bara säger det ! BOJKOTTA KOLMÅRDENS DJURPARK FÖR ALLTID !!
“Vid 18-tiden på torsdagskvällen upptäcktes en av de två vargar som rymt från Kolmårdens djurpark. Eftersom den inte kunde sövas med injektionsgevär tvingades vargen avlivas.
  – Det inträffade är förstås mycket beklagligt. Vi är mycket ledsna men samtidigt förhoppningsfulla om att den andra vargen kan påträffas på ett närmare avstånd så att vi får möjlighet att bedöva den, säger Mats Höggren, djurchef på Kolmårdens Djurpark.
  Vargen sköts på 150 meters håll, ett avstånd som är för långt för att man ska kunna använda bedövningspilar.
  Sökandet efter den varg som fortfarande är på fri fot avbröts under kvällen och kommer att återupptas under fredagen.
  – Vi hoppas att komma så nära vargen att den kan sövas med injektionsgevär, säger Mats Höggren.
  Lagom till gryningen i morse togs sökandet efter de vargar som rymt från Kolmårdens Djurpark, upp igen.
  Enligt uppgifter från Sveriges radio Östergötland, syntes vargarna till vid flera tillfällen. Bland annat just utanför djurparkens stängsel.
  Kolmårdens personal fick hjälp under dagen av det lokala jaktlaget i sökandet efter vargarna. Sökandet koncentrerades i skogarna i närheten av parken. “

KÄLLA AFTONBLADET WEB

0

Göran H

15 mar 2007 kl. 22:16

TT avslutar sin kommuniké:
“Vargarna bedöms ofarliga för människor”  Varför skjuts de då?

0

per d

15 mar 2007 kl. 22:35

att den sköts visar bara att kolmårdens djurpark inte har personal som ser till djurens bästa ! särför är det nu extremt viktigt att se till att djurparken ifråga får ekstremt mycket negativ publicitet inför den kommande säsongen. lite inslag om den här skadalen i dansk och tysk tv skulle inte skada !

0

cicki T Belgien

15 mar 2007 kl. 22:35

Vargskräck, förstår ingenting! Låt dom vara med i naturen! Håller med per d.

0

Affe Nv Skåne

16 mar 2007 kl. 00:09

Blev tyvärr precis som jag skrev i tidigare inlägg…

Skandal!!!

0

Animal Liberation

16 mar 2007 kl. 05:52

Alla djurparker skall bojkottas!
Inga djur skall leva som de gör i fångenskap. THATS IT!

0

Lena M

16 mar 2007 kl. 06:04

Mycket tråkiga nyheter så här på fredagmorgonen, det är nog människan som är det största rovdjuret.

0

Helena A

16 mar 2007 kl. 06:53

Trodde faktiskt att de var mer måna om att få tillbaka dem i levande skick.
Man skämms för att vara människa

0

Djurvän

16 mar 2007 kl. 07:20

Dessa 2 vargar har inget i naturen att göra, det är rent djurplågeri att låta dem leva om de inte kan infångas.
Tyvärr är det så, ungefär lika idiotiskt som att “befria” minkar från en minkfarm.

0

Lena M

16 mar 2007 kl. 07:23

Minkfarmar skulle totalförbjudas. Att föda upp djur i dessa trånga burar bara för att använda skinnen till pälsar, så vansinnigt.

0

Djurvän

16 mar 2007 kl. 07:33

Håller med dig Lena

0

Helena A

16 mar 2007 kl. 07:57

Minkpäls ska sitta på minken, rävpälsen på räven osv…...
Vi klarar oss utmärkt utan päls.

0

Tyvärr är det så

Tina Nordberg

16 mar 2007 kl. 08:41

Håller med dig Djurvän tyvärr.
De är inte anpassade till ett naturligt liv. Kolmårdens personal är tvugna att agera innan allmänheten gör det på sitt vis.

0

Tyvärr är det så

Susanne E

16 mar 2007 kl. 08:57

Det är inte Kolmårdens djurpark som har tagit beslut om att vargarna ska sjkutas utan polisen i Östergötland. När vargarna är utanför djurparken är det polisen som har ansvaret för allmänhetens säkerhet. Självfallet önskar djurparken ha tillbaka sina vargar levande. Skilj på polisuttalanden och djurparkens uttalanden!!!

Det är illa, anser jag, att uppvigla en stämmning på giden som inte är baserade på fakta!!!!

0

Tyvärr är det så

per d

16 mar 2007 kl. 09:24

så hade ju djurparken kunnat låta bli att polisanmäla som om det vore några farliga kriminella som rymt och leta själva istället. nu faller skuggan tungt opå djurparken !!!

0

Tyvärr är det så

Animal Liberation

16 mar 2007 kl. 10:21

Susanne E skrev:

“När vargarna är utanför djurparken är det polisen som har ansvaret för allmänhetens säkerhet.”

Och hur menar du att en varg skulle göra allmänheten illa!?

Fakta kvarstår..
Varför i helvete skall man mörda dessa individer för!!??

VA? Susanne?

0

Tyvärr är det så

per d

16 mar 2007 kl. 10:27

kanske berodde på att polisen hade vargskräck och trodde att han skulle bli vargarnas middag om han inte sköt den stackars vargvalpen !

0

Johnny

16 mar 2007 kl. 10:34

Det är klart polisen måste träna, dom behövde ju 15 skott på en hund på två meters håll :-)

Bojkottar sedan länge djurparker, de enda djur jag ser lämpliga är getter hästar grisar, dessa tycker barnen dessutom är mycket roligare, och kan “leka” med.

0

Bengt Sandh

16 mar 2007 kl. 10:43

En sån massa strunt som skrivs här!

Polisen har ett åtagande att sköta, bl.a. att avliva förrymda vargar som inte kan infångas levande på ett betryggande sätt. Ska polisen blunda och göra avkall på våra lagar?

Jag är vän av vargar i våra svenska skogar och kan inte för ett ögonblick förstå hetsen mot dessa. Jag vill se djuren som mina vänner och blir ledsen och beklämd när jag inser hur många, framför allt jägare, som rent av hatar våra vackra rovdjur, däribland vargen, och till alla pris vill döda dem.

Men snälla, blanda inte ihop detta med fallet i Kolmården. Tänk på att djurparker har ett berättigande framförallt när det gäller att säkerställa överlevande av vissa utrotningshotade djurarter som i många fall kan föra släktet vidare enbart genom att bli omhändertagna där. Att detta är nödvändigt beror på människans oförmåga att inse att vi är ytterst ansvariga för att stora delar av vår vackra jord ödeläggs enbart för att PROFITEN är Gud.

0

Animal liberation

Susanne E, Dalarna

16 mar 2007 kl. 10:56

Tror du att det är JAG som bestämmer polisens ansvarsområden??? Jag upplyste bara om någonting som borde vara allmän kunskap i sammhället. Det är inte JAG som uttalat mig om detta- utan polisen!!! Hur du kan tolka mit tidigare inlägg som att det är JAG som står för uppfattningen om att vargarna ska sjutas begriper jag inte. Ta och följ med i händelseförloppet så du har torrt på fötterna innan du uttalar dig, Aninmal!

Med en väl uttalad vargskräck i samhället så agerar säkerligen polisen efter detta för att inte allmänheten ska ta saken i egna händer.

Själv bor jag i ett av landets rovdjurstätaste område och har både björn och lo inpå knuten. Jag har inga som helst problem med det.

0

Animal liberation

Hola

16 mar 2007 kl. 13:57

Lugna ner sig en smula. Du hinner inte med att stava!

0

Animal liberation

Göran H

16 mar 2007 kl. 21:38

Det gör tydligen inte du heller Hola. Förstår fortfarande inte varför man måste skjuta djuren.
Finns det då ingen RELEVANT förklaring.

0

E

16 mar 2007 kl. 21:39

Detta är ett svampforum!!

0

Animal liberation

cicki T Belgien

16 mar 2007 kl. 21:40

Den enda förklaringen jag läst mig till är att dessa vargar inte skulle överlevt eftersom dom inte lärt sig jaga. Men nu lägger man ut mat åt den andra… Förstår ingenting!

0

Göran H

16 mar 2007 kl. 21:41

Och, E

0

E

cicki T Belgien

16 mar 2007 kl. 21:43

Ja och? Vargar finns i naturen, det gör svampar också!

0

Hej

Grethe F

16 mar 2007 kl. 22:21

Varför inte en bedövning i stället det används ofta när man fångar djur

0

Hej

Bo E

17 mar 2007 kl. 13:31

Det enda rätyta hade väl varit att vänta på ett bättre tillfälle att komma nära vargen så den kunde ha bedövats!

Polisen har tydligen alldeles för dåligt tålamod!

Instämmer med per d som ju även startat en annan diskussion på forumet om dumma poliser!

Lite sans och sunt förnuft bör man väl kunna kräva av lagens beväpnade företrädare i samhället!

0

Hej

Bengt Sandh

17 mar 2007 kl. 17:47

Hur kan man debattera om polisens agerande om man inte är insatt i detaljerna? Är du det Bo E och per d?

Tur att ni inte sitter i en domstol och dömer utan att veta de faktiska omständigheterna omkring det eventuella brottet. Det är skrämmande när folk uttalar sig utan att ha tillgång till fakta. Om ni såg Uppdrag Granskning senast så förstår ni vad jag menar.

Jag är säker på att ingen av er var där.

0

Hej

kobran

17 mar 2007 kl. 17:51

Bet vargen polisen i teve eller…?

0

Hej

Bengt Sandh

17 mar 2007 kl. 17:57

Nej, det handlade om hur massmedia i nästan alla väsentliga delar gav en helt felaktig skildring om skeendet när en man blev ihjälslagen i Stockholm efter att ha varit indragen i en diskussion om olämpligheten av att kissa i en port. Massmedia gissade och gjorde händelseförloppet till en sanning på samma sätt som per d och Bo E. Den “sanningen” visade sig vara fel!

0

Hej

Bo E

17 mar 2007 kl. 18:25

I detta fallet har jag inga andra källor än vad som skrivits på guiden.
Det var polis och inte kolmördare som mördade vargen.

Vem det än var så tycker jag det var onödigt och förhastat.

0

Hej

per d

17 mar 2007 kl. 18:28

bengt sandh ! vad menar du var det mannen som blev ihjälsparkad som gkorde något fel, eller ????? låter som att du tar mördarnas parti !!!

0

Hej

Bengt Sandh

17 mar 2007 kl. 18:45

per d, du har en upprörande oförmåga att tolka skriven text. Det är inte ens lönt att gå i polemik med dig, man blir bara trött.

0

Hej

Bo E

17 mar 2007 kl. 19:04

I detta fallet upprördes jag i likhet med per d över den onödigt hysteriska avrättningen av vargen!
Det var väl kärnan i just denna debatt eller hur?

Jag ska i alla fall släcka ned och gå och handla middagsmat nu!

Trevlig helg på er alla glada eller polemiska debattörer!

0

Hej

per d

17 mar 2007 kl. 21:07

bengt, det är nog snarare du som har väldigt svårt för att uttrycka dig klart i skriftspråk !!!

0

Hej

Bengt Sandh

17 mar 2007 kl. 21:12

per d,
Kan du precisera vad som är oklart i det jag skriver?

0

Hej, bengt sand

per d

17 mar 2007 kl. 22:17

bent, läs själv vad du skriver ! och för övrigt tycker jag det är mycket osmakligt av dig att dra in ett djupt tragiskt överfall och mord på en helt oskyldig i en diskussion om en djurpark. men det är väl tyvärr så man funkar när man går runt på en plastmatta hela dagarna !

0

Hej, bengt sand

Bengt Sandh

17 mar 2007 kl. 22:53

Du är allt bra rolig du, per d. Du har ännu inte ens respekt nog för mig att kalla mig för rätt förnamn eller att stava mitt efternamn rätt. Jag heter inte bent sand. Jag heter Bengt Sandh. Sitter du hemma och pimplar billigt lådvin?

0

Hej, bengt sand

per d

17 mar 2007 kl. 23:14

ursäkta bengt sandh, men jag trodde inte det var så noga med ditt namn efter som du ibland heter gul som mellannamn !
nej du inget lådvin ikväll, skrev i en anna lina vad det blev för vin till maten här i kväll. men i danmark är ju allt lådvin billigt jämfört med i sverige där priset är ungefär det dubbla ! ingen god ide att ge systembolaget som förläning till godägare perssons hustru !!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone