en helt ofarlig varg har så skjutits ! fy fan så fegt ! så kunde man väl väntat tills den kom tillräckligt nära fär att bedövas ! jag bara säger det ! BOJKOTTA KOLMÅRDENS DJURPARK FÖR ALLTID !!
“Vid 18-tiden på torsdagskvällen upptäcktes en av de två vargar som rymt från Kolmårdens djurpark. Eftersom den inte kunde sövas med injektionsgevär tvingades vargen avlivas.
– Det inträffade är förstås mycket beklagligt. Vi är mycket ledsna men samtidigt förhoppningsfulla om att den andra vargen kan påträffas på ett närmare avstånd så att vi får möjlighet att bedöva den, säger Mats Höggren, djurchef på Kolmårdens Djurpark.
Vargen sköts på 150 meters håll, ett avstånd som är för långt för att man ska kunna använda bedövningspilar.
Sökandet efter den varg som fortfarande är på fri fot avbröts under kvällen och kommer att återupptas under fredagen.
– Vi hoppas att komma så nära vargen att den kan sövas med injektionsgevär, säger Mats Höggren.
Lagom till gryningen i morse togs sökandet efter de vargar som rymt från Kolmårdens Djurpark, upp igen.
Enligt uppgifter från Sveriges radio Östergötland, syntes vargarna till vid flera tillfällen. Bland annat just utanför djurparkens stängsel.
Kolmårdens personal fick hjälp under dagen av det lokala jaktlaget i sökandet efter vargarna. Sökandet koncentrerades i skogarna i närheten av parken. “
KÄLLA AFTONBLADET WEB
att den sköts visar bara att kolmårdens djurpark inte har personal som ser till djurens bästa ! särför är det nu extremt viktigt att se till att djurparken ifråga får ekstremt mycket negativ publicitet inför den kommande säsongen. lite inslag om den här skadalen i dansk och tysk tv skulle inte skada !
Det är inte Kolmårdens djurpark som har tagit beslut om att vargarna ska sjkutas utan polisen i Östergötland. När vargarna är utanför djurparken är det polisen som har ansvaret för allmänhetens säkerhet. Självfallet önskar djurparken ha tillbaka sina vargar levande. Skilj på polisuttalanden och djurparkens uttalanden!!!
Det är illa, anser jag, att uppvigla en stämmning på giden som inte är baserade på fakta!!!!
Susanne E skrev:
“När vargarna är utanför djurparken är det polisen som har ansvaret för allmänhetens säkerhet.”
Och hur menar du att en varg skulle göra allmänheten illa!?
Fakta kvarstår..
Varför i helvete skall man mörda dessa individer för!!??
VA? Susanne?
En sån massa strunt som skrivs här!
Polisen har ett åtagande att sköta, bl.a. att avliva förrymda vargar som inte kan infångas levande på ett betryggande sätt. Ska polisen blunda och göra avkall på våra lagar?
Jag är vän av vargar i våra svenska skogar och kan inte för ett ögonblick förstå hetsen mot dessa. Jag vill se djuren som mina vänner och blir ledsen och beklämd när jag inser hur många, framför allt jägare, som rent av hatar våra vackra rovdjur, däribland vargen, och till alla pris vill döda dem.
Men snälla, blanda inte ihop detta med fallet i Kolmården. Tänk på att djurparker har ett berättigande framförallt när det gäller att säkerställa överlevande av vissa utrotningshotade djurarter som i många fall kan föra släktet vidare enbart genom att bli omhändertagna där. Att detta är nödvändigt beror på människans oförmåga att inse att vi är ytterst ansvariga för att stora delar av vår vackra jord ödeläggs enbart för att PROFITEN är Gud.
Tror du att det är JAG som bestämmer polisens ansvarsområden??? Jag upplyste bara om någonting som borde vara allmän kunskap i sammhället. Det är inte JAG som uttalat mig om detta- utan polisen!!! Hur du kan tolka mit tidigare inlägg som att det är JAG som står för uppfattningen om att vargarna ska sjutas begriper jag inte. Ta och följ med i händelseförloppet så du har torrt på fötterna innan du uttalar dig, Aninmal!
Med en väl uttalad vargskräck i samhället så agerar säkerligen polisen efter detta för att inte allmänheten ska ta saken i egna händer.
Själv bor jag i ett av landets rovdjurstätaste område och har både björn och lo inpå knuten. Jag har inga som helst problem med det.
Det enda rätyta hade väl varit att vänta på ett bättre tillfälle att komma nära vargen så den kunde ha bedövats!
Polisen har tydligen alldeles för dåligt tålamod!
Instämmer med per d som ju även startat en annan diskussion på forumet om dumma poliser!
Lite sans och sunt förnuft bör man väl kunna kräva av lagens beväpnade företrädare i samhället!
Hur kan man debattera om polisens agerande om man inte är insatt i detaljerna? Är du det Bo E och per d?
Tur att ni inte sitter i en domstol och dömer utan att veta de faktiska omständigheterna omkring det eventuella brottet. Det är skrämmande när folk uttalar sig utan att ha tillgång till fakta. Om ni såg Uppdrag Granskning senast så förstår ni vad jag menar.
Jag är säker på att ingen av er var där.
Nej, det handlade om hur massmedia i nästan alla väsentliga delar gav en helt felaktig skildring om skeendet när en man blev ihjälslagen i Stockholm efter att ha varit indragen i en diskussion om olämpligheten av att kissa i en port. Massmedia gissade och gjorde händelseförloppet till en sanning på samma sätt som per d och Bo E. Den “sanningen” visade sig vara fel!
I detta fallet upprördes jag i likhet med per d över den onödigt hysteriska avrättningen av vargen!
Det var väl kärnan i just denna debatt eller hur?
Jag ska i alla fall släcka ned och gå och handla middagsmat nu!
Trevlig helg på er alla glada eller polemiska debattörer!
bent, läs själv vad du skriver ! och för övrigt tycker jag det är mycket osmakligt av dig att dra in ett djupt tragiskt överfall och mord på en helt oskyldig i en diskussion om en djurpark. men det är väl tyvärr så man funkar när man går runt på en plastmatta hela dagarna !
ursäkta bengt sandh, men jag trodde inte det var så noga med ditt namn efter som du ibland heter gul som mellannamn !
nej du inget lådvin ikväll, skrev i en anna lina vad det blev för vin till maten här i kväll. men i danmark är ju allt lådvin billigt jämfört med i sverige där priset är ungefär det dubbla ! ingen god ide att ge systembolaget som förläning till godägare perssons hustru !!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.