0 111 visningar

6 svar

Vacker murkla

Lars-Ove

11 maj 2005 kl. 17:08

En av cirka 30 läckra murklor jag hittade i dag i Skara-trakten.

0

Lena

11 maj 2005 kl. 22:04

Waaaow, vilken vacker bild :-)

0

Bo E-son

13 maj 2005 kl. 13:21

Den var fin.
Har i år hittat mina första stenmurklor så nu vet jag att de kan bli betydligt större än jag trott. Jag hittade tre exemplar och den största var uppåt en decimeter hög. Vad jag förstått av kommentarer på denna sida ska man vara försiktig med dem även efter avkok och ev. torkning. På vissa platser verkar de dock finnas i stora mängder.

0

Tobbe

18 maj 2005 kl. 16:29

Mycket bra bild!

Står det inte en annan liten svamp nere till vänster om murklan?

Tallkotteskivling, kanske?

0

Michael Krikorev

18 maj 2005 kl. 19:29

Ja, det var imponerande observant av Tobbe att se den lilla svampen. Ser ut som en skålsvamp med en fot. Jag ser inte röken av några vitsippor, men skulle annars gissat på sippskål.

Hans v. E här i forumet är bra på Ascomyceter, vore kul att se vad han tror.

0

Lars-Ove

18 maj 2005 kl. 19:42

Hej!
Kul att även en amatörbild kan intressera. Jag ska ner till Skara i helgen igen (bor i Solna) och ska försöka kolla in den lilla linslusen som Tobbe hittade på bilden.

0

Hans v.E.

19 maj 2005 kl. 23:03

Jodå, det första jag tänkte på, innan jag läste Michaels svar, var sippskål.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone