0 212 visningar

4 svar

Hjälp!

Bengt Fornstedt

12 maj 2005 kl. 14:44

En sommar grävde jag upp en “svampkoloni” i vår trädgård.
Fyllde nästan en skottkärra.
“Rotklumpen” kan liknas vid en stor fotboll, med överdelen täckt av små svampar.
Glömde att fotografera då.
Kompletterar med en skiss.
VAD VAR DETTA?

0

Irene

13 maj 2005 kl. 09:51

Har inte hört talas om sådana småsvampar med “rotklump”, så jag funderar på om de inte växte på resterna av en förmultnad stubbe?

Små svampar som kan växa tätt på murken ved, är stubbläcksvamp, Coprinus disseminatus:

http://users.skynet.be/deneyer.mycology/champis/coprinus_disseminatus_(yd)_2.htm

Det är bara ett exempel, massor av arter kan växa på liknande sätt. Det gör bl.a. många av hättorna (Mycena) som är vitsporiga. Bläcksvampar får som bekant svarta skivor som mer eller mindre snabbt “smälter ihop”.

0

Bengt Fornstedt

13 maj 2005 kl. 10:42

Irene
Tack för svar.
Det var definitift en (mycel?)-klump, ingen stubbe eller liknande.
Klumpen kom dessutom igen året därpå, fast i mindre upplaga.
Den har, som väl är, inte dykt upp igen (ännu?)

0

Hans v.E.

16 maj 2005 kl. 11:43

Jag har två halvdåliga förslag. Knippesprödskivling - Psatyrella multipedata (stipatissima)har en underjordisk klump från vilken massor av hattar på fot kan växa upp. Men klumpen blir knappast fotbollsstor. Det andra förslaget är ännu mer långsökt: Stenticka - Polyporus tuberaster (lentus). Denna ska till synes växa på liggande ved, men i marken under veden finns en “sten”, “pietra fungaja” från vilken fruktkroppen emanerar. Det mest intressanta blir då vad hattarna hade på undersidan - skivor eller porer.

0

Irene

16 maj 2005 kl. 21:04

Har själv aldrig sett så stora mycelklumpar, men kan tänka mig att det finns ett flertal små arter bland förnasvampar som kan få till sådana om förutsättningarna är de rätta.
Jag tror trots allt att det har funnits multnande vedrester, andra växtrester eller gödsel i marken, som mycelet har vävts in i.

Det skulle förstås hjälpa med en utförligare beskrivning av svamparna…
Om teckningen liknar dem, och de är små och tätt växande, tycker jag att det lutar mest åt någon bläcksvamps- eller sprödskivlingsart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone