0 432 visningar

65 svar

Middag idag

Gula

17 mar 2007 kl. 16:20

Idag blir det rester igen! Moussaka och fetasallad! Moussakan blir nästan bättre när den får stå några dagar.

0

Bo E

17 mar 2007 kl. 16:26

Låter gott med grekisk middag.

Igår åt jag KRAV-kossa igen, i rejäl chili-soyasås (på kinesvis)

Tyvärr utan judasöron!

Blir nog firre eller fjäderfä ikväll…

0

cicki T Belgien

17 mar 2007 kl. 16:32

Idag blir det belgiskt: musslor och frites

0

Bo E

17 mar 2007 kl. 16:34

pommes?
är det gott till musslor?

hur tillreds musslorna då?

0

Evus

17 mar 2007 kl. 16:35

Biff, pommes frites och HEMGJORD bearnais-sås.
Jag såg ett matlagningsprogram på TV härom kvällen och kocken lagade en bearnais-sås som såg så god ut.

Nu ska jag försöka mig på det också......

Fett, fett, fett, men, förhoppningsvis, gott, gott, gott.

Sallad också förstås.

0

Gula

17 mar 2007 kl. 16:37

Evus, var det invecklat recept på såsen??? Bearnais-sås är ju bara såååå gott! Speciellt till spagetti….mmmm

0

Middag idag BoE

cicki T Belgien

17 mar 2007 kl. 16:43

gå in på recept så hittar du under “musslor”. Ja, här äter man pommes frites till nästan allt (det var ju Asterix och Obelix som uppfann friten!) och det är faktiskt gott till musslorna! Fast det ska inte vara typ McD frites, utan riktiga hemlagade, friterade i två steg, helst med skalet kvar.

0

Evus

17 mar 2007 kl. 16:45

Nej, Gula det var inte så invecklad, men just “vad blir det för matkocken” hade lite obestämda doseringar. Så jag plockade ett annat från nätet, som var mer exakt men innehöll samma ingridienser.
http://www.tasteline.com

Det är viktigt att alla råvarorna håller samma temperatur visst.

0

Totte Gbg

17 mar 2007 kl. 16:59

Entrecote med mandelpotatis kokta grönsaker o en härlig karljohansås…

0

Karin Z, Västerås

17 mar 2007 kl. 17:18

...blir en smaskig gryta med kanel, spiskummin, högrev och bönor bland annat. Låter skumt men är jättegott, jag lovar! Den står klar och gottar till sig medan vi avvaktar hungern!

Ingen svamp idag!

0

Middag idag BoE

Bo E

17 mar 2007 kl. 17:28

Jaha, det kallar jag nog snarare klyfdtpotatis om det är med skal…jo det är gott, men det jag undrade över var musslorna.
De använder jag mest i typ vitvins- eller gräddiga såser eller bara direkt matinerade i vitvin, eller med dill.

Det var kombinationen friterat / stekt och musslor som lät lite märkligt, men smaken är ju olika.

Ska leta i receptbanken då...undras vad det blir för svamp med musslorna?

0

Bo E

17 mar 2007 kl. 17:31

Mums…både Evus och Karin gav mig ideer, men det får nog vänta för annars blir det ju dendär KRAV-kossan nu igen…

Men Bearnaisesås till kyckling kanske inte heller är så dumt…eller indiskinspirerad kycklinggryta med kanel och kummin…

0

Gula

17 mar 2007 kl. 17:33

Den färdiga Bearnaissåsen i påse tycker jag är god när man inte har tid och ork att såsa till den själv!! Och snabb!!!

0

Middag idag BoE

Bo E

17 mar 2007 kl. 17:34

Ja det receptet hade jag ju sett…det är inget konstigt med selleri tycker jag.
Passar i alla fall bättre till musslor än friterad klyftpotatis, men smaken är ju olika!
Tur är väl det!

0

Bo E

17 mar 2007 kl. 17:36

Brukar köra med “extrakryddad Bearnaise” pås-sås och gärna spetsa upp med lite färsk dragon om det finns tillhands!

Ingen dum sås till kyckling…hmmm

0

Middag idag BoE

cicki T Belgien

17 mar 2007 kl. 17:39

helt “vanliga” champignoner, har faktiskt provat med både kantareller och karl-johan men det funkar inte tillsammans med musslor. Musslorna “dödar” svampen och svampen “dödar” musslorna. Blir obra!
Klyftpotatis är väl tillagade i ugn? Här friterar man till hö och vä och varje hushåll har en fritös. Använder man bara rätt olja så blir det faktiskt inte så onyttigt.

0

Middag idag BoE

Bo E

17 mar 2007 kl. 17:49

Instämmer om svampvalet!

Det finns lixom bra “fisksvampar” och andra som är bättre “köttsavampar” tycker jag!

Snöbollschampinjonen hör väl till de undantag som funkar till både och.
Till stekt fisk är ju kantareller gott, men kanske inte till musslor och vitt vin?

0

Evus

17 mar 2007 kl. 17:50

Jag brukar också köra med färdiga Knorr Bearnaisen. Den är jätte god.
Ville pröva att göra själv…och har så gjort nu.
Den blev jätte god, (har dock inte ätit den ännu till middagen) men det var ett evigt vispande.

0

Susanne E

17 mar 2007 kl. 18:31

Här blir det klyftpotatis och kryddiga, grillade kycklingfiléer, å sallad förstås. Hade tinat räkor som jag tänkte någonting annat med först…men det får blir en förrätt med dem. Rött vin till kycklingen.

Cickis belgiska musslor och frites har jag frågat om förut Bo, och det verkar faktiskt riktigt gott. Vi får väl testa det någon gång :-)

0

Charina

17 mar 2007 kl. 18:40

Har jobbat extra idag, blev hämtpizza.På jobbet alltså inte hemma.
Blir ett knäcke med leverpastej om en liten stund. Leksands MiniRut, brungräddat. Gottigotgott!

0

Gunilla

17 mar 2007 kl. 19:13

Nej.nej.nej till påsbearnaise! Hemlagad måste det vara! Samma sak gäller hollandaise! Fast här blir det ingen “äs” alls- det blir wokade grönsaker, kräftstjärtar stekta i “hotolja” ( Zetas “Casa di Luca”)och rustikbaguette. Och sen hembakade semlor-eller så får dem vänta till i morgon-men semlebullarna är i alla fall nyss bakade!

0

Gula

17 mar 2007 kl. 19:32

Ojojojoj, Gunilla!!! Det såg mumsigt ut!!! Och GUL stekpanna och allt!!! Måste vara för kantarellerna…. ;-D

0

Gunilla

17 mar 2007 kl. 19:47

Apselut-mumsigt var det! Dvs maten - semlorna kommer senare om vi orkar-först blir det espresso- och ett litet glas sprit- vet inte vilken sort än!. Mina baltiska resor har genererat ett välfyllt barskåp! tar en ny sväng till Riga i början av april- mest för ciggen-från 65:- limpan.Nån som ska med?

0

Susanne E

17 mar 2007 kl. 20:10

Du är ju härlig du Gunilla! Jag kan bara säga att jag gärna hade hängt på om det inte var för att det är fullt upp då. Men gärna en annan gång! Den enda tur jag tar i april är till Gävle…

Och en gul stekpanna, det vore någonting för dig Gula!

0

Totte Gbg

17 mar 2007 kl. 20:12

Nu gör jag äppleknyten i smördeg!!!! mummssss…...

0

Gula

17 mar 2007 kl. 20:16

När åker du Gunilla?? Och med vad??? Bra pris på taggarna!!! Nästan som i Kina!!!

0

Gunilla

17 mar 2007 kl. 20:17

Låter minst lika gott som semlor!

0

Svar till Gula

Gunilla

17 mar 2007 kl. 20:22

2-3 april- med Ryan från Nyköping (318:-) och juste hotell ca 400:- för enkelrum ( billigare för dubbel) på hotell med bastu och jacuzzi. Ska du med?

0

Svar till Gula

Gula

17 mar 2007 kl. 20:36

Nä tror inte det….jag tror min andel av flyg och hotell är förbrukad för länge sen…. tänkte bara om det var frågan om nån endagskryssning eller så...

0

Kristina i Lund

17 mar 2007 kl. 21:09

Här blev det ugnsstekt fläskfilé, klyftpotatis, vitlökssmör och ratatouille (som bara jag åt…). Tomat-, fetaost- och rödlökssallad och rött vin till!

0

per d

17 mar 2007 kl. 22:25

rosastekt lamminnanlår med karl johan i kalvfond och cypriotisk nypotatis, wolf blass bilyara shiraz 2005 och till dessert massor med kanonkugler med cheddarost fra kim´s och 4 mål av barcelona !!!

0

Nyfiken

17 mar 2007 kl. 23:12

Kan du förtydliga dig per d
Att du ätit lamm i kalvfond etc. och druckit något väldigt fiiiint vin det förstår man

Har du ätit kanonkulor
till dessert från kim´s?
Vem f.n är det? I Danmark kanske man vet vem han är

0

per d

17 mar 2007 kl. 23:17

märkligt att signaturen nyfiken dyker upp här för första gången någonsin och har ett antal frågor till undertecknad ! jag vet nog vem du är och jag glädjer mig till den dag då det blir inloggning här på sidan !!

0

Nyfiken blå

17 mar 2007 kl. 23:23

Nej per d
du vet inte alls vem jag är!

Kan du inte svara på frågorna i inlägget ovan?

0

per d

17 mar 2007 kl. 23:35

varför skall jag spara någon som byter signatur för varje inlägg ????

0

per d

17 mar 2007 kl. 23:36

svara, inte spara !!

0

Nyfiknare

17 mar 2007 kl. 23:50

nej döttinötti per varför ska man svara en sån, halledodanimej!

Ta tummen i munnen nu och sussa gott

0

per d

17 mar 2007 kl. 23:52

nyfiknare = bengt sandh

0

Middag idag BoE

Bo Reyer

18 mar 2007 kl. 08:19

Till idag har jag gjort det ganska enkelt för mig. Jag förberedde det mesta igår. Det som återstår är att skära upp rostbiffen i riktigt tunna skivor. Till denna serverar jag hemgjord potatissallad bestående av potatis, majonnäs, dijonsenap, gräddfil, saltgurka, rödlök, persilja, samt lite kapris. En riktigt kall pilsner hör ju naturligtvis till. - Ni kan sluta dregla nu! Godare än så här kan det knappast bli en så snöig söndag i Sala som denna.

0

Middag idag

Kristina i Lund

18 mar 2007 kl. 09:43

Trist att höra att det snöar hos dig, Bo. Inte för att regn är så mycket bättre….Här ska det bli kyckling i lergryta idag. Ska prova ett recept, som jag hittade på ICA:s hemsida. Man fyller kycklingen med katrinplommon, fikon mm. Det låter i.a.f. gott - återkommer med resultat!

0

Middag idag

Bo E

18 mar 2007 kl. 13:31

Det blev kyckling med basilikakryddad tomatsås och fullkornspasta (såg lite spännande ut i ICA-hyllan så jag slog till på den).

Sen håller nog inte mitt vinsortiment samma prisklass som hos per d, men det blev en syditalienare, Capello di Prete som smakade riktigt bra till detta!

Idag blir det fisk, sejfilé!

Hinner inte handla eftersom jag nog jobbar till efter 22.00 så jag har firrarna med mig på jobbet!

Trevlig söndag på er allihop!

0

Gula

18 mar 2007 kl. 13:39

“På tallrik ätes efterrätt
men om man tänker efter rätt
man även tallrik kallar
den skog som talrik är på tallar”

0

Grethe F

18 mar 2007 kl. 15:03

Panerad spättfile med räksås och sparrispotaties så gpdt ingen vin till

0

Middag idag, Grethe

Kristina i Lund

18 mar 2007 kl. 15:15

Åh, sparrispotatis - det var ett tag se´n! Finns den i affären nu? Eller har du odlat själv? Jag tycker den är mycket god!

0

Middag idag, Grethe

Grethe F

18 mar 2007 kl. 16:04

Jag hittade dom hos min grönthandlare dom är såååååååå gode mycket bättre än mandel tyckar jag

0

Middag idag Gula

cicki T Belgien

18 mar 2007 kl. 16:07

Är pippin i ugnen?
Här blir det pannbiff med svampsås

0

Middag idag Gula

Gula

18 mar 2007 kl. 16:23

Ja Cicki! Pippin i ugnen och gubben i badet!! Inget slår traditioner!!! 8-D

0

Middag idag Gula

cicki T Belgien

18 mar 2007 kl. 16:33

Ha ha Gula, tur att det inte var tvärtom! Så då får du en väldoftande gubbe vid bordet och en likadan pippi på bordet!

0

Middag idag Gula

Gula

18 mar 2007 kl. 16:36

Ja fast jag tycker nog pippin doftar godare….

0

Middag idag Gula

Bo E

18 mar 2007 kl. 16:37

Snart har ni väl jordgubbar i Belgien som behöver badas före servering?

0

Middag idag Gula

cicki T Belgien

18 mar 2007 kl. 16:39

jajamän både rakas och skrubbas i badsalt!

0

Middag idag, Grethe

per d

18 mar 2007 kl. 17:52

sparrispotatis, eller som den heter i danmark, aspargeskartoffler finns ju att köpa hela året !

0

Middag idag, Grethe

Grethe F

18 mar 2007 kl. 17:55

Vist går det att få året om men det kan vare dyrt

0

Middag idag, Grethe

per d

18 mar 2007 kl. 18:16

på torvet i aalborg findes den då året rundt och koster väl kun nogre kroner mer en almendlige kartoffler per kg, så dyrt vet jag inte !!??

0

Fruktkyckling

Kristina i Lund

18 mar 2007 kl. 19:03

Har ätit kycklingen nu - det var gott! Den var kryddad med kanel, ingefära, gurkmeja, salt och peppar. Jag fyllde den med katrinplommon, torkade aprikoser, fikon och tranbär(!). Vitlöksklyftor och hackad chili runt om och så ner i lergrytan och in i ugnen. Ris och vitt vin till.

0

Totte Gbg

18 mar 2007 kl. 20:07

Köttkorv med potatismos kokta morötter o senap…..

0

Karin Z, Västerås

18 mar 2007 kl. 20:13

Potatismos med små köttbullar, sås och lingonsylt.

0

Totte Gbg

18 mar 2007 kl. 20:16

Du gör väl ditt mos på riktiga potäter va??? Inget fusk med pulver?

0

Mos idag

Karin Z, Västerås

18 mar 2007 kl. 20:19

Nä, inget fusk! Äkta vara med en klick smör också. Hemmarullade köttbullar också. Gottis gottis!
Pulvermos är nödföda som jag tar till om det absolut inte finns tid för något annat, men särskilt gott är det inte.

0

Mos idag

Gunilla

18 mar 2007 kl. 20:25

Fläskfile, potatisgratäng, grön sparris och romanesco.

0

Mos idag

Karin Z, Västerås

18 mar 2007 kl. 20:27

mmm..gott!

0

Mos idag

Totte Gbg

18 mar 2007 kl. 20:27

Här är äkta vara med…gott gott:)

0

Mos idag

Maya K. I.

18 mar 2007 kl. 20:43

Blev lite konstigt idag, men gott ändå: Lutfisk, som legat i frysen sen jul, med bechamelsås och kokt potatis.
  Gorgonzolafyllda älgrulader med gräddsås, sallad, vinbärsgele och potatis blev det också.
Desserten bestod av chokladkladdkaka med bär,  fruktkompott och vispgrädde till.

0

Susanne E

18 mar 2007 kl. 21:41

Det lät gott Maya med lutfisk! Längesedan jag åt det. Mums!

Här blev det lax i foliepaket med persilja och dill, pressad potatis, pepparrotsgrädde och gröna ärtor. Gott det med!

0

Fruktkyckling

Bo E

19 mar 2007 kl. 14:42

är alla frukterna torkade?
aprikoser tror jag finns på ICA i alla fall.

detdär receptet måste testas vid tillfälle!

0

Fruktkyckling

Kristina i Lund

19 mar 2007 kl. 14:51

Ja, gör det! Alla frukterna var torkade - ja!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone