Biff, pommes frites och HEMGJORD bearnais-sås.
Jag såg ett matlagningsprogram på TV härom kvällen och kocken lagade en bearnais-sås som såg så god ut.
Nu ska jag försöka mig på det också......
Fett, fett, fett, men, förhoppningsvis, gott, gott, gott.
Sallad också förstås.
gå in på recept så hittar du under “musslor”. Ja, här äter man pommes frites till nästan allt (det var ju Asterix och Obelix som uppfann friten!) och det är faktiskt gott till musslorna! Fast det ska inte vara typ McD frites, utan riktiga hemlagade, friterade i två steg, helst med skalet kvar.
Nej, Gula det var inte så invecklad, men just “vad blir det för matkocken” hade lite obestämda doseringar. Så jag plockade ett annat från nätet, som var mer exakt men innehöll samma ingridienser.
http://www.tasteline.com
Det är viktigt att alla råvarorna håller samma temperatur visst.
Jaha, det kallar jag nog snarare klyfdtpotatis om det är med skal…jo det är gott, men det jag undrade över var musslorna.
De använder jag mest i typ vitvins- eller gräddiga såser eller bara direkt matinerade i vitvin, eller med dill.
Det var kombinationen friterat / stekt och musslor som lät lite märkligt, men smaken är ju olika.
Ska leta i receptbanken då...undras vad det blir för svamp med musslorna?
helt “vanliga” champignoner, har faktiskt provat med både kantareller och karl-johan men det funkar inte tillsammans med musslor. Musslorna “dödar” svampen och svampen “dödar” musslorna. Blir obra!
Klyftpotatis är väl tillagade i ugn? Här friterar man till hö och vä och varje hushåll har en fritös. Använder man bara rätt olja så blir det faktiskt inte så onyttigt.
Instämmer om svampvalet!
Det finns lixom bra “fisksvampar” och andra som är bättre “köttsavampar” tycker jag!
Snöbollschampinjonen hör väl till de undantag som funkar till både och.
Till stekt fisk är ju kantareller gott, men kanske inte till musslor och vitt vin?
Här blir det klyftpotatis och kryddiga, grillade kycklingfiléer, å sallad förstås. Hade tinat räkor som jag tänkte någonting annat med först…men det får blir en förrätt med dem. Rött vin till kycklingen.
Cickis belgiska musslor och frites har jag frågat om förut Bo, och det verkar faktiskt riktigt gott. Vi får väl testa det någon gång :-)
Nej.nej.nej till påsbearnaise! Hemlagad måste det vara! Samma sak gäller hollandaise! Fast här blir det ingen “äs” alls- det blir wokade grönsaker, kräftstjärtar stekta i “hotolja” ( Zetas “Casa di Luca”)och rustikbaguette. Och sen hembakade semlor-eller så får dem vänta till i morgon-men semlebullarna är i alla fall nyss bakade!
Apselut-mumsigt var det! Dvs maten - semlorna kommer senare om vi orkar-först blir det espresso- och ett litet glas sprit- vet inte vilken sort än!. Mina baltiska resor har genererat ett välfyllt barskåp! tar en ny sväng till Riga i början av april- mest för ciggen-från 65:- limpan.Nån som ska med?
Till idag har jag gjort det ganska enkelt för mig. Jag förberedde det mesta igår. Det som återstår är att skära upp rostbiffen i riktigt tunna skivor. Till denna serverar jag hemgjord potatissallad bestående av potatis, majonnäs, dijonsenap, gräddfil, saltgurka, rödlök, persilja, samt lite kapris. En riktigt kall pilsner hör ju naturligtvis till. - Ni kan sluta dregla nu! Godare än så här kan det knappast bli en så snöig söndag i Sala som denna.
Trist att höra att det snöar hos dig, Bo. Inte för att regn är så mycket bättre….Här ska det bli kyckling i lergryta idag. Ska prova ett recept, som jag hittade på ICA:s hemsida. Man fyller kycklingen med katrinplommon, fikon mm. Det låter i.a.f. gott - återkommer med resultat!
Det blev kyckling med basilikakryddad tomatsås och fullkornspasta (såg lite spännande ut i ICA-hyllan så jag slog till på den).
Sen håller nog inte mitt vinsortiment samma prisklass som hos per d, men det blev en syditalienare, Capello di Prete som smakade riktigt bra till detta!
Idag blir det fisk, sejfilé!
Hinner inte handla eftersom jag nog jobbar till efter 22.00 så jag har firrarna med mig på jobbet!
Trevlig söndag på er allihop!
Har ätit kycklingen nu - det var gott! Den var kryddad med kanel, ingefära, gurkmeja, salt och peppar. Jag fyllde den med katrinplommon, torkade aprikoser, fikon och tranbär(!). Vitlöksklyftor och hackad chili runt om och så ner i lergrytan och in i ugnen. Ris och vitt vin till.
Blev lite konstigt idag, men gott ändå: Lutfisk, som legat i frysen sen jul, med bechamelsås och kokt potatis.
Gorgonzolafyllda älgrulader med gräddsås, sallad, vinbärsgele och potatis blev det också.
Desserten bestod av chokladkladdkaka med bär, fruktkompott och vispgrädde till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.