Den här växte på asp, på en avbryten grövre gren som hängde ned, och det liknade någonting mellan taggar på porer på undersidan, den var ganska mjuk och svampig 5-7 cm lång och någon cm bred porerna ca 4 mm, den verkliga färgen är någonstans i mellan den på bilderna
bild 2, försök till närbild.
eller poppelticka, Ceriporiopsis aneirina..
Jämför dem här:
http://botanika.bf.jcu.cz/mykologie/polypores/list_btoc.html
Jag är osäker på om det finns något säkert sätt att skilja dem åt, annat än på sporerna. Poppeltickan har större, och framför allt bredare, sporer.
Det är inte bara sporerna som är större hos Ceriporiopsis aneinrina, lättast är det att se skillnaden på porstorlek. C. aneirina har 1-2 porer/mm.
Min gissning är att på bilden är det antingen C. resinascens eller C. pseudogilvescens. De har 3-4 resp. 3-5 porer/mm, men i övrigt behöver man mikrskop för att kunna skilja dem åt.
C. anerina är sällsyntast av de tre.
Alltid intressant med nya arter, Stefan!
Det är ingen enkel sak att bedöma hur många porer per millimeter som en ticka har, särskilt inte när de växer vertikalt och får mer tagglikt hymenium, inte heller när de är lite gamla och uppslitsade.
Eftersom porstorleken är överlappande - hur skiljer man C. pseudogilvescens säkert från resinascens?
Det enda jag har lyckats hitta om den, är att den står som varietet (och synonym) till C. resinascens, och att den har beskrivits från så skilda substrat som ek (England) och björk (Sibirien).
(som en bonus under sökandet hittade jag namn på ytterligare två resinascens-former, micantiformis och polyetes..)
Till största delen har aneirina porer på ca 1 mm, där de är som tätast kan det bli 2/mm (ungefär som Antrodia mellita). Jag har sett alla tre och skillnaden är markant.
Det är främst sportjockleken som skiljer arterna åt. C. pseuogilvescens har brett ellipsoida sporer, 2, 6-3, 1 µm tjocka och Q-värde på 1, 5-1, 8, medan resinascens har nästan cylindriska sporer, 2, 2-2, 6 µm tjocka, Q=1, 8-2, 2. Det låter ju inte som en väldigt stor skilnad, men genom att räkna medelvärden för många sporer från samma fruktkropp brukar det bli tydligt.
Båda växer främst på asp och videarter, resinascens kan också påträffas på andra (nordliga) lövträd. Typiska fruktkroppar kan kanske skiljas åt så att resinascens bildar mindre, fingertoppsstora fläckar och är något blekare och har något mindre porer åtminstone i ungt tillstånd - men otypiska fruktkroppar kan bara skiljas åt på sporerna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.